Je výjimečná, říká o své fakultě nový děkan 1. LF Martin Vokurka ****************************************************************************************** * Je výjimečná, říká o své fakultě nový děkan 1. LF Martin Vokurka ****************************************************************************************** Vztah s „první lékařskou“ je pro něj životním spojením. Kromě toho, že ji vystudoval, byl a je přednostou jednoho z jejích ústavů. Nejen na nové výzvy a plány se iForum ptalo doc. nového děkana 1. lékařské fakulty Univerzity Karlovy [ URL "https://www.lf1.cuni.cz/"] . Jak a kdy dokážete na „svou“ fakultu zapomenout? V posledních dnech to nedokážu. S fakultou usínám i se probouzím (s úsměvem). Je to skoro každého vztahu: jste u procesu tvoření a byla byste ráda, aby to, co vzniklo, nejen fungov rozvíjelo. Zároveň cítíte potřebu udržovat ve svém životě určitou vyváženost, tedy vymezit sebe, jinak energii pro tvoření čili další práci nenačerpáte. Snažím se vypnout při četbě knih, kde vedle uklidnění často nacházím inspiraci. A to, pros mysli knihy vysloveně odborné. Mezi mé oblíbené autory patří Franz Kafka, Robert Musil či mě drží léta, je zájem o starověký Egypt, takže se v nejbližších dnech chystám na výstavu [ URL "https://iforum.cuni.cz/IFORUM-16898.html"] v Národním muzeu. Jste autorem či spoluautorem řady publikací. Budete mít ještě čas psát? Co se týče odborné literatury, vědecké články jsou v současnosti spíše na bedrech mých kol čekáme, a snad se dočkáme, zveřejnění jedné studie v prestižním odborném časopisu. V oblas občas někde mihne má báseň, ale s prózou je to těžší. Dovolím si přirovnání: próza je teď poezie je koncentrovaná emoce vycházející z druhé části lidské bytosti… Jaké jsou přednosti 1. lékařské fakulty a má i slabiny? Je to v prvé řadě moje fakulta, kterou jsem vystudoval a kde jsem strávil většinu svého ži mám vést. Prostě jde o mimořádný vztah. Řekl bych, že je výjimečná. To proto, že v sobě ko množství výjimečných lidí. Jsou to lidé, kteří dělají místo a instituci unikátní. Opravdu osobností, s kterými stojí za to se seznámit, mluvit a spolupracovat. Protože je fakulta o rozsáhlé prostory, hodně pracovišť, spoustu zaměstnanců a vychází z ní řada nápadů. Na dru je třeba hledat společnou cestu. Osobně si kladu za cíl stmelovat odborníky ke společným t vědeckým, nebo pedagogickým. A rád bych, aby měli chuť se potkávat. V čem ještě vidíte své poslání, jaké máte s fakultou plány? Máme určité úkoly ve výuce a v rozvoji simulační výuky. Byl bych rád, kdyby existovalo pro kteří výuku zajišťují. Aby více diskutovali nad tématy výuky a pomohli tak již v průběhu p prohlubovat praktické znalosti studentů. Medici by díky tomu měli vedle medicínské vědy ví skutečnost, že jsou na půdě fakulty lékařské, a tudíž by pro ně mělo být prvořadé umět kom Pak bych rád byl při tom, až se konečně podaří rozjet Kampus Albertov. Mimochodem na oprav několik budov. A v neposlední řadě je třeba být připraven na vše, co současná covidová situace přinese. V před rokem vědět, co bude od února řešit? Nemůžete předvídat vše, ale je třeba mít mechani jste schopni čelit okolnostem. Obecně bych pak chtěl přispět k tomu, aby zaměstnanci i stu nadšení a byli rádi, že jsou součástí 1. lékařské fakulty, a pobyt na ní si užívali. Naposledy jsme spolu hovořili v souvislosti s distanční výukou [ URL "https://iforum.cuni. IFORUM-16799.html"] . Pochvaloval jste si online výuku na Ústavu patologické fyziologie ve Patofyziologie v kazuistikách… To je pravda. Tvrdím, že distanční výuka je vzhledem k časové náročnosti pracnější, než kd posluchárně. Ale díky vynaložené „vícepráci“ jsme měli možnost získat neocenitelnou zpětno bychom stěží získali při klasické prezenční výuce, kde reagují jen ti „aktivní“. Tato zkuš nenahraditelná. Je dobré zjistit, že máme na fakultě mechanismy, které dokážeme využít nej ale i k doplnění výuky. Dopodrobna máme u nás zpracovánu řadu online výukových materiálů. k nim třeba i v dalších ročnících může být, věřím, pro studenty skvělé. Mohli by být pro p výuky lépe vybaveni předem. Je ovšem samozřejmé, že výuka medicíny vyžaduje i praktické zkušenosti, ať už třeba v labo lůžka pacientů. Musíme usilovat o maximální zachování praktické výuky i ve složitých dobác odpovědnost za kvalitní vzdělání budoucích lékařů. Proto se tento úkol dostává do popředí. Aktem inaugurace budete uveden do funkce děkana poslední záříjový den, ale prakticky jste září. Co prvního jste z děkanského křesla udělal? (Chvíli se zamyslí.) Pracovnu jsem ještě moc okupovat nezačal, přistupuji k ní s pokorou a předchůdcům. Zatím tam mají práci lidé z IT oddělení. Skutečně ji beru spíše jako takřka p kde na mě fakulta doléhá se vší svou velikostí a velebností. Ale jestli se ptáte na konkré podepsal jsem již spoustu dokumentů. Až na výjimky nešlo v prvních dnech o zásadní rozhodn výjimkami bylo jmenování nových proděkanů a nového kolegia, rovněž bude ustanovena nová vě o personální záležitosti, které přešly již z léta. Nejen s vývojem epidemiologické situace rozhodnutí přibývat. Čím bych se chlubit neměl, že s novým postem jsem se rozhodl zvolit s počítači, a to jsem za dva dny zapomněl (dodává s úsměvem). ░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░ Doc. MUDr. Martin Vokurka, CSc. [ URL "http://martinvokurka.cz/"] Pochází z Prahy. Po maturitě na Gymnáziu Na Zatlance absolvoval v roce 1987 studium na 1. patofyziologie.lf1.cuni.cz/"] i vyučujícím předmětu Patologická fyziologie a Patofyziologi pedagogiku. Vedle pedagogické činnosti se věnuje výzkumu. Je autorem či spoluautorem řady učebnic a ně