Seriál o přijímacím řízení - PedF ****************************************************************************************** * Seriál o přijímacím řízení - Pedagogická fakulta UK ****************************************************************************************** V dalším díle seriálu vám přibližujeme Pedagog Univerzity Karlovy. Na fakultu, která připravu pedagogy se podíváme opět ze dvou úhlů pohledu potenciálních učitelů a co mohou od studia oče Na otázky iFora odpovídá Doc. RNDr. Marie Kubí proděkanka UK v Praze, PedF pro studijní zálež Které části přijímacího řízení opakovaně připravují uchazečům největší problém? - Obecně jsou to písemné části přijímací zkoušky, především z jazyků (zejména anglický jaz - Náročné jsou také talentové zkoušky pro učitelské studijní obory v kombinaci s výtvarnou tělesnou výchovou a talentové zkoušky z psychologie pro obor psychologie – speciální pedag řízení je v těchto případech tříkolové. Jaké možnosti nabízí fakulta uchazečům v případě, že u přijímacích zkoušek neuspějí. Neúspěšní absolventi přijímacího řízení mohou studovat v jednoročním (placeném) kurzu „Zák vzdělání“, poznají prostředí fakulty, ale nemají statut vysokoškolského studia. Úspěšné ab může být zohledněno při následném přijímacím řízení na fakultu, ale nárok na přijetí nezak Jaké procento studentů v prvním ročníku ukončuje studium vzhledem k jeho náročnosti a v če náročnost studia Pedagogické fakulty? - Úbytek počtu studentů po prvním roce studia na UK v Praze, Pedagogické fakultě je dán př že studenti sami odcházejí (většinou ještě dříve, než fakticky studium započali), protože přijati na jinou pro ně atraktivnější fakultu. - Např. ve školním roce 2003/04 bylo přijato ke studiu na UK v Praze, Pedagogické fakultě studiu 717 studentů, ale do druhého roku studia se ve školním roce 2004/05 zapsalo 597 stu přibližně 83 % z počtu studentů přijatých ke studiu v předchozím roce. - Studium učitelství je velice náročné, protože se studenti musí věnovat nejen svým oborům pedagogicko-psychologickým disciplínám a konat praxe na školách. Jaká jsou specifika studia na Pedagogické fakultě? - Fakulta připravuje především budoucí učitele všeobecně vzdělávacích předmětů pro základn a střední školy a pracovníky pro další školská a výchovná zařízení. To vyžaduje vysoké osobní zaujetí pro studium. Projevuje se to nejen ve studijních výsledcích studentů, ale také v jejich práci s dětmi a mladými lidmi mimo fakultu, ale také např. v jejich pracích (seminárních i diplomových), kde studenti využívají své teoretické poznatky při řešení problémů z učitelské praxe. Pro nás je potěšující, že mnozí studenti dosáhli se svými pracemi významných úspěchů a byli oceněni např. Cenou nadání Hlávkových, cenou rektora neb Bolzanovou cenou. - Modulový systém studia umožňuje studentům, aby si volili své vlastní strategie studia, a klade vysoké nároky na jejich samostatnost a cílevědomost ve studiu. Nedostatky ve studiu projevit až po několika letech studia vzhledem k tomu, že studentovi stačí k postupu do da určitý počet splněných povinností, který je ale menší než počet povinností potřebný např. dalšího cyklu studia. Pohled studentů: Mácha a pražští lingvisté Na Pedagogické fakultě UK studuji prvním rokem, mám tedy průběh přijímacího řízení čerstvě to žádný med a přes relativně vysokou pravděpodobnost přijetí mnoho po studiu lačnících os studijním oborem je učitelství českého jazyka a literatury s francouzským jazykem a litera Téměř všechny obory na Pedf UK mají dvě části: písemnou češtinu vás určitě nemine otázka vztahující se k osobě Máchy. Je proto dobré se na onoho autora pečlivě připra písemné zkoušce nebyl kladen ani tak důraz na znalost v textech objevovaly úkoly na jazykovou tvořivost a s ní Dalším neodmyslitelným bodem písemných zkoušek na češti Jedna z otázek se například týkala jeho tří hlavních př se na středních školách příliš často nemluví, čerstvý a K ústním kolu z ČJ postupovali všichni, kteří získali v písemném testu alespoň jeden bod. to podivné? Na Pedagogické fakultě se při přijímačkách všechny body sčítají dohromady, je že člověk, který pohoří na jednom oboru a zazáří na druhém, se nakonec i slušně umístí. Ov dostavíte ke komisi s jedním bodem, můžete si být jisti, že zkoušející k vám bude zjevně p Klíčové jsou pro ústní kolo seznamy přečtené literatury. Většinou si zkoušející vybere jed vašeho seznamu, který ho zaujal a ohledně něj vám položí otázku. Prověřuje se také znalost lingvistických termínů, zejména v latině. Co se týče přijímaček z francouzštiny, písemná část a vlastně i ústní, je podobná té z češ diktát, literárně-historický test a gramatika. K ústní zkoušce můžete opět postoupit s jed jedna z profesorek ( na Pedf UK je výuka FJ v soušasnosti vyhrazena ženám) a mluví se stří francouzsky. Otázky padají kolem historie Francie, seznamu četby a významných autorů. Žádné profesorce do řeči! Všechny jsou na příliš sebevědomé uchazeče vysloveně alergické. Výsledný počet bodů ze zkoušek si můžete zvednout slušným maturitním vysvědčením, mezináro certifikáty, různými odbornými pracemi, účastmi na olympiádách a hlavně praxí. A kdyby se zkoušení zeptali, zda chcete opravdu v budoucnu učit, řekněte určitě ano. Hodně štěstí! studentka 1. ročníku PedF UK, obor čeština - francouzština Těžkosti a zvláštnosti Jsem v prvním ročníku, takže mám přijímací zkoušky z loňska ještě v živé paměti. Přijímací němčiny sestávala ze dvou částí: písemné a ústní (jak už to při přijímačkách na jazykové o bývá...). Písemný test komplexně testoval naši znalost jazyka, a to pochopitelně zejména g prostřednictvím většinou dost záludných zadání. Přinejmenším v úvodním článku s výběrem od choice“, jehož smysl jsem pochopil až po několika odstavcích. Asi 15% testu tvořili otázky z reálií německy mluvích zemí (hlavně z kulturních dějin a ze německé literatury. Test jako celek mi přišel dost těžký. Sám ho můžu porovnat jenom s při FF OSU (kde v obtížnosti jasně vítězí PedF UK), ale spolužačka, která si podávala pět přih kombinaci s němčinou (v Brně, Praze a Ostravě) se mi svěřila, že přijímačky „na peďák“ do ní nejtěžší. Uchazeči, kteří dosáhli stanoveného počtu bodů, byli pozváni do druhého, ústního kola. Zde prokázat, jak umíme jazyk použít v praxi. Všeobecné úvodní otázky však zkoušející dříve či aby si mohl vyslechnout naše barvité líčení děje některého z přečtených titulů literatury prostředí. Já jsem měl popsat děj drobné psychologizující prózy Sefana Zweiga Šachová nove Přijímací zkouška na češtinu měla podobný průběh. umožňoval časový limit, čehož jsem se stal (k mému ale kvalitní středoškolská výuka češtiny mě na něj textu, různá cvičení na doplňování správných mluvn a upravit stylistické nedostatky. Také jsme měli s literární figuře (vybral jsem si pleonasmus). Na základě mých krátkých zkušeností s Pedagogickou fakultou bych řekl, že studium zde není než např. na filozofických fakultách, jen je trochu jinak zaměřeno – ne tak vědecko-teoret ve studijním plánu kladen důraz i na předměty pro praxi práce s lidmi, zejm. s dětmi a mla na obory z psychologie a pedagogiky. Jistou zvláštností je obor Romistika, který lze, pokud je mi známo, studovat z pedagogický jen na té pražské. Většinu studentstva tvoří na pedagogických fakultách tradičně ženy. Zda či nevýhoda, záleží na zvážení každého uchazeče. Na PedF UK je zaveden tzv. modulový systé že student musí během každého ze dvou modulů, tj. během prvních tří (první modul) a posled modul) let studia splnit určitý počet předmětů (kurzů). Jednotlivé předměty si může studen kterémkoli semestru v rámci modulu, podle vlastního uvážení. Pro zápis některých předmětů splnit předem dané podmínky k zápisu (prerekvizity), pokud byly nějaké pro daný kurz vypsá Na tuto kombinaci (čeština-němčina) se loni podle fakultních internetových stránek hlásilo nichž bylo přijato patnáct. Zájemcům o studium rozhodně doporučuji podívat se na stránkách www.pedf.cuni.cz na zadání jednotlivých oborů z loňského roku. student 1. ročníku PedF UK, obor čeština - němčina - bližší informace o přijímacím řízení na Pedagogickou fakultu naleznete na stránkách www. [ URL "http://www.pedf.cuni.cz"] - připravuje (sach)