Vzdělávací programy Evropské unie a ČR I. ****************************************************************************************** * Vzdělávací programy Evropské unie a ČR I. ****************************************************************************************** Vzdělávání a jeho rozvoj se stalo během posledních desítek let jednou z hlavních politický vzdělávání patří do kompetencí jednotlivých členských zemí Evropské unie. Evropská unie př jsou pro členské země Evropské unie jakýmsi doporučením. Orgány Evropské unie tedy nevydáv o Evropské unii je deklarována podpora aktivit členských států na státní a oblastní úrovni univerzit, rozvoje distančního studia, zvyšování kvalifikace, odbornosti a úrovně kurzů ap Prostřednictvím vzdělávání se Evropská unie mimo jiné snaží vytvořit jakéhosi „euro-občana jednotlivé komunitární vzdělávací programy a programy mobilit, které Evropská unie organiz České republiky. Jisté tendence spolupracovat v oblasti vzdělávání a zvýšený zájem o vzdělávání v současné od podepsání tzv. Římských smluv v roce 1957, zvláště pak ale po podepsání tzv. Maastricht pozorujeme nárůst zájmu o vzdělávání občanů na všech stupních vzdělávání. V polovině 70.let 20.století přijala Rada Evropských společenství program, který upozorňov Evropy. V roce 1980 zahájila formálně svou činnost informační síť pro vzdělávání pod názve rozsáhlé informace o vzdělávacích systémech jednotlivých členských států EU. Na počátku 80.let bylo doporučeno, aby spolu jednotlivé vysoké školy Evropského společenst O rok později byla vyjádřena nutnost jednotné evropské zodpovědnosti za vzdělávání občanů V roce 1985 byl poprvé užit pojem „Evropa občanů“. Současně bylo naznačeno, že k jejímu na do jednotlivých evropských zemí s sebou přinesou části své kultury a historie. Současně by měl možnost osvojit si kromě mateřského jazyka ještě další dva jazyky již během povinné šk uznávání diplomů a kvalifikací v jednotlivých státech, jejich přenos do jiných států. V témže roce bylo vysokoškolské vzdělávání uznáno za vzdělávání odborné. To bylo podnětem programů, jako např. Lingua, Erasmus, Petra, nebo Comett. V roce 1988 bylo přijato usnesení porady ministrů školství Evropských společenství, ve kte 1 posílení chápání jednotné evropské identity, cílů a hodnot 2 respekt k lidským právům 3 sociální rovnost 4 připravenost lidí na přicházející Evropskou unii 6 seznámení občanů s výhodami Evropské unie 10 seznámení občanů se samotným Evropským společenstvím i všech jeho členských států V Maastrichtské smlouvě se zodpovědnost za vzdělávání uznává Evropské unii. Členské státy, evropské dimenze do svých národních vzdělávacích programů. Tato smlouva umožňuje navrhovat přípravě. Na tuto smlouvu navazuje v roce 1993 tzv. Zelená kniha o evropské dimenzi, ve které se zmi institucemi formou nadnárodní mobility jak učitelů tak i studentů, předávání nabytých info jazyků, snaha zapojení multimédií a dalších inovací do vzdělávání nebo spolupráce států ve problematiky uznávání zkoušek a výstupů vzdělávání v evropské dimenzi. Poukazuje na základ národních vzdělávacích systémů. Ukazuje se nezbytné zavedení jednotného hodnotícího systém vzdělávací instituce na druhou. Jsou zde řešeny i jazykové problémy, které by měly být řeš Dalším důležitým dokumentem rozšiřujícím evropskou dimenzi pro jednotlivé vzdělávací progr společnosti“, sjednaný na léta 1996–1998. Tento dokument se soustředí hlavně na vybavenost v České republice mohly zapojit do různých projektů. Následně po summitu v Lisabonu roku 2 vzdělávání pro zítřek (eLearning: designing tomorrow's education) se závěry summitu obsahu činností v oblasti elektronického vzdělávání. Elektronické učení je považováno za jeden z neformální celoživotní vzdělávání dospělých. Od roku 2003 funguje nový informační portál elektronického vzdělávání v EU (http://www.ele projektech, dokumentech a iniciativách v oblasti elektronického vzdělávání v Evropské unii elektronického vzdělávání jednotlivých členských států Evropské unie. S cílem efektivního zapojení informačních a komunikačních technologií (ICT) do systémů vzd programu Socrates program eLearning (2004-2006). Jeho hlavními aktivitami jsou podpora poč (Virtual Campuses), podpora partnerské spolupráce základních a středních škol v Evropě a p Jedním z posledních dokumentů je „Na cestě k Evropě vědění“ z roku 1997, který obsahuje cí zdůrazněna mobilita učitelů a studentů na všech typech škol (do roku 2010 by se měly podle vědeckých pracovníků v sektoru vzdělávání), nutnost projektů a partnerských škol. Současně Pro usnadnění komunikace mezi zaměstnavateli a uchazeči o práci, studenty a vzdělávacími i kvalifikací a mobility studentů i pracovníků na evropském pracovním trhu byl v roce 2005 v vzdělání držitele, jeho jazykové a odborné kvalifikaci a pracovních zkušenostech. Těmito d 2 životopis, tzv. Evropské curriculum vitae, které přesně říká, jaká je kvalifikace daného 4 tzv. MobiliPass, který mapuje studijní zkušenosti, a to nejen ty zahraniční 5 Evropské jazykové portfolio, které zaznamenává jazykové dovednosti 6 Dodatek diplomu neboli Diploma Supplement specifikuje vzdělávací cestu držitele 7 Dodatek certifikátu neboli Certificate Supplement objasňuje jeho odbornou kvalifikaci Europass má jednotnou strukturu pro celou Evropskou unii, je vydáván od března 2005. Národ národních center Europassu koordinované Evropskou komisí a Cedefopem. Všechny výše zmíněné dokumenty umožnily vznik a vývoj jednotlivých vzdělávacích programů. První období vzdělávacích programů Evropské unie je ohraničeno roky 1987 a 1994. V tomto o nezávisle na ostatních. Mezi nejvýznamnější programy této periody patří: 11 LINGUA oTento program byl prvotně určen pouze učitelům a studentům cizích jazyků. Po čase jej moh 12 ERASMUS oTento program podporuje mobilitu studentů a učitelů v rámci partnerských univerzit. Jde p 13 COMETT oTento program se soustřeďuje také na vysokoškolské vzdělávání se specifikou ekonomické sf zahraničí a zde vykonat praxi v partnerském podniku. 14 PETRA oPetra je program soustřeďující se na kooperaci ve vzdělávání a odborné přípravě. 15 FORCE oV rámci tohoto programu je podporováno hlavně profesní vzdělávání. 16 MLÁDEŽ PRO EVROPU oTento program podporuje projekty mezi partnerskými mládežnickými organizacemi. Jako jedin multikulturní výchovou a mimoškolními aktivitami. Transformujícím se zemím byly určeny dva programy: 17 TEMPUS oStejně jako ERASMUS orientoval se tento program na vysokoškolskou mobilitu studentů i uči evropských studií. 18 PHARE oTento program pomáhal transformujícím se zemím v oblasti hlavně ekonomické. V rámci tohot vzdělávacího systému. Ve druhém období (1995 – 2001) se setkáváme se třemi zastřešujícími vzdělávacími programy Rozpočty těchto programů se mnohonásobně zvýšily. V tomto období vznikla dále řada menších SOCRATES Tento program se stal zastřešujícím programem pro některé dílčí části: ERASMUS, LINGUA (po vzdělávacím programem EU, je zaměřen na spolupráci v oblasti všeobecného vzdělávání a pokr přes základní a střední školy až po univerzity a další vzdělávací instituce zabývající se 1995-1999. Druhá fáze probíhá od roku 2000-2006. Program Socrates se dále dělí na podprogr LEONARDO oStejně tak jako program SOCRATES se i program LEONARDO stal zastřešujícím programem pro n LINGUA (jeho část). Program LEONARDO se soustřeďuje převážně na odborné vzdělávání a přípr vysokých škol, mladých pracovníků, čo erstvých absolventů škol a mladých nezaměstnaných. MLÁDEŽ (YOUTH) oProgram vznikl z programu Mládež pro Evropu. Zachoval si i svou původní strukturu i organ činnosti mládeže a organizaci volného čo asu pro mládež a za svůj hlavní cíl si klade vych sjednocené Evropě. AKTION oTento program je určen učitelům a studentům. Jedná se o dvoustranný program spolupráce ve CEEPUS (Central European Exchange Programme for University Studies) oCEEPUS je středoevropský akademický výměnný program zaměřený na multilaterální regionální CULTURE 2000 oTento program Evropské unie se týká oblasti kultury. Je určen k částečnému financování ku arts, literární projekty - včetně překladů), které mají mezinárodní charakter. MEDIA PLUS oJe dalším programem z oblasti kultury. Podporuje výrobu, distribuci a propagaci evropskýc původních dokumentárních děl, animovaných děl a multimédií. Mgr. Zuzana Bažantová, Mgr. Karel Vratišovský