Vzdělávací programy Evropské unie a ČR II. ****************************************************************************************** * Vzdělávací programy Evropské unie a ČR II. ****************************************************************************************** PROGRAM SOCRATES II Tento program navazuje na program SOKRATES I. a vychází z jeho odkazu. Jeho hlavním úkolem a to formou projektů mezi partnerskými školami na všech úrovních, studentskou a učitelskou zaváděním ITC technologií. Byl přijat Evropskou radou a Evropským parlamentem  v lednu rok Celý program dělíme na tři hlavní části reprezentujícími třemi dílčími programy: ERASMUS, jednotlivým stupňům vzdělávání: všeobecné vzdělávání, vysokoškolské vzdělávání a vzděláván zastřešuje programy LINGUA (jazykové vzdělávání), MINERVA (otevřené a distanční vzdělávání CME (doplňkové aktivity). COMENIUS Program COMENIUS je podprogramem SOKRATA II. Tato část programu zastřešuje vzdělávání na ú vyšších odborných škol. Tyto školy si mohou u Národní agentury Sokrates podávat návrhy na cílem programu  je zkvalitnění vzdělávání, zavádění nových metod do výuky a zavádění ITC d pomáhá tento program při multikulturní výchově a výchově k evropskému občanství. V posledních letech COMENIUS organizuje jazykové asistenty při výuce cizího jazyka. Jde o jazyků mohou s finanční podporou  tohoto programu absolvovat stáž na partnerské vzdělávací mohou šířit svůj mateřský jazyk v evropské dimenzi,  pomáhat při zlepšování  jazykových do evropský jazyk naučit nebo si své znalosti také prohloubit. ERASMUS Podprogram ERAMUS se soustřeďuje na vysokoškolské vzdělávání. Do programu se mohou přihlás Evropské unie. Jedinou podmínkou je získání tzv. EUC (Erasmus University Charter) od Evrop Samotný ERASMUS členíme ještě na tři další podskupiny: 1) Projekty meziuniverzitní spolupráce a. Vývoj učebních osnov - Cílem těchto projektů je inovace stávajících studijních programů zásadám Boloňského procesu. V současnosti je hlavní pozornost zaměřena na magisterské stud 150 tisíci EUR, přičemž by neměly přesáhnout 75% celkových nákladů. b. Intenzivní program – Jedná se o jednoleté projekty na přípravu a realizaci krátkého stu Základním cílem je mezinárodní výuka. Podmínku projektu tvoří minimální účast 10 zahraničn kurzu 2) Mobilita pedagogických pracovníků a studentů Tyto mobility probíhají na základě bilaterálních smluv instituce s institucí partnerskou. a. Studentská mobilita – Studenti mohou vyjíždět v rámci bilaterálních smluv na partnerské jednat o řádné studium  nikoli pouze o výzkum či praxi. Vyjíždějící student nesmí před svý přerušit nebo ukončit. Program Erasmus může každý student využít maximálně jednou. Další p návratu na domácí instituci. Tento akademický rok se uděluje grant v průměrné výši 350 EUR b. Mobility učitelů – Také každý učitel má možnost vyjet v rámci programu ERASMUS. Učitel přednáší, vede cvičení, semináře nebo poskytuje konzultace. Minimální délka pobytu je 1  t 500,- EUR. c. Organizace mobilit – jedná se o grant, který obdrží každá instituce, která vysílá své s instituce. Tento grant by mel pokrýt organizační náklady instituce. 3) Sítě institucí – Jde na rozdíl od předcházejících aktivit o aktivitu centralizovanou, j sítě institucí, které pracují společně na rozšíření evropské dimenze. Česká republika se do Programu SOCRATES zapojila nejprve veřejnými vysokými školami poprvé postupně přistupují i další organizace – soukromé vysoké školy a některé vyšší odborné ško SOCRATES v České republice zapojilo 39 institucí, z nichž 37 se přímo podílí na mobilitě s jak již bylo uvedeno, získat EUC tedy oprávnění od Evropské komise. Graf č. 1 Formálně a aktivně zapojené instituce v ČR Co se týká části programu, který se zabývá projekty meziuniverzitní spolupráce, je možné k příliš oblíbené projekty vývoje učebních osnov (CD projekty). Naopak  se každý rok realizu projekty). Úspěšnost českých navrhovatelů projektu je zhruba 75%. Velmi často se také česk tedy přímo navrhovateli). V minulém akademickém roce Národní agentura SOCRATES zaznamenala úspěšného projektu je uveden v příloze této práce. Druhá část podprogramu SOCRATES/ERASMUS je zaměřena na mobility studentů a učitelů. Na tyt čtvrtiny celkového rozpočtu celého podprogramu. Tato mobilita se stala velice oblíbenou. B SOKCRATES/ERASMUS oslavit svého miliontého studenta. V následujícím akademickém roce zase svého 10 000 studenta, který v rámci programu vycestoval na partnerskou univerzitu. Počty vyjíždějících i přijíždějích studentů v ČR neustále stoupají.  V akademickém roce 20 Stejně tak jako počet studentů se prodlužuje i doba pobytu na partnerské univerzitě. V sou Graf č. 2 Počty vyslaných a přijatých studentů v ČR v letech 1998 - 2004 Díky neustále se zvyšujícímu počtu studentů došlo v tomto akademickém roce ke snížení měsí EUR. Školy čerpají finanční prostředky na granty pro své studenty ze dvou zdrojů: fondy Ev prostředky ze státního rozpočtu ČR (82% = 288 EUR na měsíc). Studenti našich vysokých škol vyjíždí nejčastěji do Spolkové republiky Německo (cca 25%), (cca 11%). Pořadí škol v počtu vyslaných studentů koresponduje s jejich velikostí. Na prvn (2 285 vyslaných studentů v akademických letech 1998/99 – 2002/03), po ní následuje Masary poté České vysoké učení technické v Praze (864 studentů). České instituce se potýkají s pr ku vyslaným studentům je celkově 1:3. Podle Národní agentury SOCRATES se tento poměr liší poměr dosahuje 1:20. Velmi dobrou reciprocitu vykazují především pražské umělecké školy,  Graf č. 3 Procentuální zastoupení vyslaných a přijatých studentů podle zemí 14,6% vysílaných studentů studuje některý z oborů podnikání nebo management, 14% tvoří stu studenti inženýrství a technologie. Česká republika je velice úspěšná ve vysílání pedagogů. Učitelé tráví v zahraničí nejčastě pobyt na partnerské instituci grant ve výši 500 EUR na týden. Nejvíce výjezdů zaznamenává technické v Brně a Západočeská univerzita v Plzni. Nejoblíbenějšími destinacemi je jako u Francie a Velká Británie. GRUNDTVIG Podprogram GRUNDTVIG se specializuje na vzdělávání dospělých a na celoživotní vzdělávání. opět rozšiřování evropské dimenze. GRUNDTVIG je určen pro všechny instituce, které se zabý dospělých.  O grant mohou požádat střední i vysoké školy ale i neziskové organizace, organ muzea, sportovní sdružení… Program GRUNDTVIG můžeme stejně jako ERASMA rozdělit do několika podskupin: 1) Evropské projekty spolupráce - Jsou podporovány především kurzy umožňující rozvoj specifických vzdělávacích kurzů pro u oblasti vzdělávání dospělých. V rámci této části SOKRATA je také možné testovat a ověřovat získat grant až do výše 20 000 až 100 000 EUR. 2) Projekty vzájemné výměny zkušeností - Jde o projekty, v jejichž rámci dochází k vzájemné výměně zkušeností, přičemž se na proj různých států. Je možné získat grant až do výše 5000,- EUR. 3) Individuální granty - Individuální granty jsou určeny pro učitele, aby se mohli zúčastnit maximálně čtyřtýdenn kvalifikaci. Je možné získat grant až do výše 1500,- EUR 4) Projekty vytváření sítí institucí - V této části SOCRATA se jedná o rozsáhlé mezinárodní projekty, na nichž se podílí 10 a v LINGUA Dalším podprogramem SOCRATA je LINGUA, který je založen na podpoře jazykové přípravy a roz vzdělávání. Nutno dodat, že LINGUA je součástí programu SOCRATES od jeho samotného spuštěn na dvě části: 1) Podpora jazykového vzdělávání 2) Vývoj učebních pomůcek ARION Podprogram ARION podporuje výměnu informací a spolupráci ve sjednocené Evropy. Tento progr bezprostředně podílejí  na utváření vzdělávací politiky. Stejně jako ostatní programy můžeme i ARION klasifikovat do dvou částí: 1) Účast na studijní návštěvě ARION - Těm, kteří se přímo podílí na utváření vzdělávací politiky, je díky tomuto programu umož ARION v zemích EU nebo EFTA. Každý zájemce si může vybrat z katalogu  míst, který vydává E 2) Organizace studijních návštěv ARION v ČR - Každá instituce se může stát samozřejmě i hostitelskou organizací, která návštěvy přijím MINERVA Podprogram MINERVA je určen podpoře, zavádění, rozšíření, rozvoji a užívání  ITC. Dále je vzdělávání. Projektu v rámci MINERVY se musí účastnit minimálně instituce alespoň ze tří z CME (DOPLŇKOVÉ AKTIVITY) Hlavním cílem Doplňkových aktivit je podporování těch činností, které nejsou podporovány ž Mgr. Zuzana Bažantová, Mgr. Karel Vratišovský