Evropské proměny v hudební výchově ****************************************************************************************** * Evropské proměny v hudební výchově ****************************************************************************************** Ve dnech 12.5. až 15.5.2005 se uskutečnil v kongresových prostorách UK a  na její Pedagogi EAS (Evropská asociace učitelů hudby v Bruselu), který nesl název „Na dobrém počátku všech této celoevropské vědecko pedagogické a společenské události byla určena Praha již v roce Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praze, Konzervatoře a Ladičské školy Jana Deyla v Týnské školy Collegium Marianum v Praze, doktoranti z katedry hudební výchovy PedF UK a řa   zaměřen v duchu pedagogického  odkazu  J. A. Komenského i tradic českých kantorů  na hud školním věku. Vytvořil evropskou platformu  nových podnětů, názorů a zkušenosti domácích a přibližně 200 našich a zahraničních vědců, učitelů, pracovníků v hudebním školství, v hude studentů. Bylo zastoupeno 22 zemí. Příspěvky směřovaly do vyhlášených tematických oblastí: 2.hudební činnosti v mateřských školách a v základních školách, 3.diagnostika a rozvoj hud pedagogů pro práci v předškolních zařízeních a v základních školách, 5. hudebně pedagogick rodinou, 6.zajímavé zkušenosti ze školských systémů v zemích EU a 7.prezentace materiálů p kongresu tvořily workshopy hudebně tvořivých činností, výstavy hudebních publikací, učební hospitace v pražských školách, koncerty a exkurze po kulturních a historických památkách P Kongres byl slavnostně zahájen ve Velké aule Karolina Univerzity Karlovy dne 12.5.2005 za organizace ISME, několika evropských hudebních svazů, Parlamentu EU, MŠMTv ČR, České hudeb Praze. Na úvod zazněly zdravice předsedkyně České hudební společnosti paní Míly Smetáčkové (Rio Grande do Sul, Brazil)a prezidenta EAS Josefa Scheideggera (Luzern), které zdůrazňova a podtrhly i etický význam konference. Filozofický  smysl udělil pak kongresu proděkan Ped který  ukázal, jak hudba umožňuje člověku vnímat a prožívat důležité hodnoty pro život.  J sdílení člověka s člověkem. Slavnostní atmosféra byla následně ještě umocněna vynikajícím Praga a následnou recepcí. K jednotlivým tematickým okruhům zaznělo velké množství připrav myšlenkové bohatství by mělo vytvořit sborník v angličtině a obohatit  evropské hudební pe hudební pedagogika má v Evropě vysokou autoritu a zvláště Univerzita Karlova v Praze se sv výchovy- jako např. František Sedlák, Jaroslav Herden nebo Ivan Poledňák. Na kongresu zazn má v naší společnosti trhliny. Mnohdy dochází dokonce i ke skrytým formám její „likvidace“ beseda pod vedením Ireny Medňanské (Prešov). Aktivně v ní vystoupili Ivan Poledňák (Olomou Daniel Šimčík (Prešov) a Gabriela Konkol (Gdaňsk). Beseda odhalila radikální úpadek kontak že materiálně a konzumně zaměřený současný život velkého počtu rodin vede  k oslabování vý rodinného muzcírování. U dětí zaznamenáváme citový deficit  a v jejich kulturním vývoji sk přechází do mateřských a základních škol, které ale nemohou kvalitně suplovat rodinu a tak schopností u celé dětské populace. Navíc je třeba odsoudit politiku úsporných opatření v n právě umělecké vzdělávání. Výzkumy ukázaly, že zdravý vývoj osobnosti je možné zabezpečit složky budou v rovnováze. Proč tedy musí kulturní pracovníci a učitelé hudby na všech škol bojovat proti otevřeným nebo skrytým formám likvidace hudebnosti ve školství (například pr výchovy)? A rovněž i naše vysoké školy, které připravují budoucí učitele dětí v předškolní práci rezervy, především v dotaci hodin pro utváření praktických hudebních dovedností. Bez hudební nástroj není možné v budoucnu očekávat kvalitní hudební výuku dětí. Tyto myšlenky zemí při svém samostatném kongresovém vstoupení, které se stalo základem jejich komuniké. podřizovat vzdělávací cíle ekonomickým faktorům! Je snad ekonomický deficit ve společnosti   doplnily zajímavé  výsledky výzkumů z prostředí základních nebo vysokých škol a velmi pě školami. Zazněly v podání například Marijany Kokanovic (Novi Sad), Liz McCoulough (Northum (Potsdam), Rineke Smilde (Holandsko), Nesrin Kalyoncu (Turecko) a mnoha dalších. Důležité pro budoucnost jsou závěry z pražského kongresu, které prezentovali prezidenti  e Připojili se k němu také členové prezidia a generálního sekretariátu světové hudební organ Společně zdůraznili, že evropský integrační proces dnes nutně potřebuje kromě politiky a e a mládeže. Tento proces sjednocuje hospodářské a politické síly a  kulturu profiluje jako  národních tradic, které vítají i rostoucí uvědomění vlastních hodnot a specifik. Bohatství a kulturní rozličnosti. Pražský kongres přinesl informace o činnostech hudebních a hudebně v republikovém i v mezinárodním smyslu. Společným zájmem všech je společensky posilovat vý a zkvalitňovat systém vzdělávání budoucích učitelů hudby na vysokých školách v Evropě. Pře projektům, které flexibilně vznikají mezi  řešiteli v různých zemích. Obsahovou náplní pří mezinárodní výzkum a mezinárodní spolupráce v oblastech, které vytyčil pražský kongres. V EAS v čele s prezidentem  Franzem Niermannem, profesorem vídeňské univerzity. Významným ak evropskou organizací EAS a světovou organizací ISME dne 14.5.2005. Pražský hudební kongres EAS  a Evropské studentské fórum na Pedagogické fakultě UK v Praze mezinárodní spolupráce hudebních vědců, učitelů a studentů. Poděkování  za významnou pomoc agentuře Univerzity Karlovy v Praze, Mezinárodnímu višegradskému fondu v Bratislavě, EAS v Ministerstvu školství mládeže a tělovýchovy v Praze, Jazykovému studio Rolino v Praze a mn i Českému rozhlasu. Podporu neposkytl Fond rozvoje vysokých škol ČR v Praze. doc. PaedDr. Miloš KODEJŠKA,CSc. předseda mezinárodního přípravného výboru kongresu EAS