"Sekty nejsou nebezpečné pro společnost, ale pro jednotlivce," říká teolog Aleš Op ****************************************************************************************** * "Sekty nejsou nebezpečné pro společnost, ale pro jednotlivce," říká teolog Aleš Opatrný ****************************************************************************************** Jaká je podle Vás rol svět celkově sekulari netradičním formám ná Myslím, že se na to n velký rozdíl např. me Latinskou Amerikou ne že v některých částec odvracejí, v jiných č nedokáží představit, vesnici a obecně o gl velmi pestrou mapu. Když to tedy obrátíme České republice je ve známka přesunu od tra Jako v mnoha jiných v za západní Evropou, kde tento jev zaznamenávali a možná ještě ve větší míře. Samotné množství je přek náboženskou úroveň lidí. Protože nesmíme zapomenout, že „esoterická“ knihkupectví vidíme v kteří s nimi nepřijdou do styku a my vlastně nevíme, čím se kromě Novy a Blesku „živí“. Když se podíváme konkrétně na ČR, pak se traduje, že tu mělo náboženství po revoluci velký komunismu nebo spíše dílem osobností, které se angažovaly v disentu? Já si tohle vůbec nemyslím a už patnáct let se snažím tuto myšlenku korigovat. Podle mě je 1985-1989, kdy nabídka církví znamenala smysluplnou alternativu na rozdíl od mnohého nesmy který vezl stopaře a ten vyjádřil vztah lidí k církvím slovy: „To než s nimi, to radši s v Druhým bodem je přelomová chvíle 1989-1990, svatořečení Anežky a začátek nové éry. Tam vys kdy nebylo jasné, na koho vsadíme, tady najednou byl nějaký symbol – náboženský, národní, silně akceptovaný. Jinde samozřejmě také, ale vždy je rozdíl mezi městem a „Zadní Lhotou“. Pak přišla chvíle zájmu o věc tabuizovanou. Někam se nesmělo, a když už se smělo, podíváme hledali a zase odešli. Kromě toho měla řada lidí různé představy o životě církve ve svobod se naopak bál černé totality, někdo byl přesvědčen, že univerzální komunistické učení musí přišla pluralita, která už v Evropě samozřejmě je a u nás zcela logicky zdomácněla. V prům osmdesátých létech dvacátého století, než že by představoval nějaký přelom. Myslíte tedy, že „vpád“ plurality zapříčinil, že se k tradičním náboženstvím hlásí čím dál Současný stav je zhruba navázáním na rok 85 až 86 a ten nárůst při sčítání v roce 1991 vůb obcí, se sčítacími komisaři, kteří ty lidi osobně znají a oni říkali, že kdo se tenkrát hl spíš výraz kulturní: „NE, Nejsem komunista.“ Jinak hlášení se k organizovaným církvím pros Vy osobně jste se po revoluci hodně zabýval sektami a alternativními náboženskými skupinam být pro společnost nebezpečné? Ne. Držím se toho, co říkají někteří lidé, že pro společnost jsou nebezpečné např. drogy, může být nebezpečná pro jednotlivého člověka, když ho zbaví svobody, když ho uvede do něja takové případy samozřejmě jsou. Sekty jsou v zásadě záležitostí velkých měst nikoliv venko Jehovových. Tzn., že jsou daleko nebezpečnější pro jedince v krizi než pro společnost… Ano. Toho jedince nebudu podceňovat nebo mi ho bude líto, když mu pobourá život, ale nebez smyslu bych v nich neviděl. Jací lidé jsou k sektářství náchylnější? Kdybych to měl říci jednou větou, tak člověk, kterému něco podstatného chybí. A ještě nebe Vezměme konkrétní příklad. Jsem muž po rozvodu a v rozvodovém řízení, protože jsem neměl m nabídnout? Myslím, že nejste typickým soustem pro sektu. Třeba u Svědků Jehovových jsou to osamělí st mladší lidé a lidé středního věku, kteří hledají nějaké společenství, do kterého by patřil být. Navíc se velmi často cítí v životě nejistě. Na co by mě tedy sekta mohla nalákat? Ono je to dost rozdílné. Někomu dá sekta pocit zázemí, někomu pocit důležitosti a někdy je pojmenovat. Lidově řečeno má pocit, „že jo to TO ono“. Mluvil jsem s několika lidmi, kteří pojmenovat, proč se k nim vlastně nekriticky připojil. Takže sekta může mít i sociální rozměr a může suplovat vztahy člověka…? Určitě. Když zapadnu do malého společenství, získávám jejich zázemí. A jestliže jsem člene status stoupne! Jsem mnohem zajímavější, než když pracuji ve čtrnáctém patře druhé dveře v Slovo sekta ve svém významu vlastně znamená pouze odštěpek od většího náboženského celku. To je právě trápení. Protože slovo sekta je dnes běžně značkou pro všechno, co neznám a co můžeme setkat. V odborné literatuře se výraz „sekta“ prakticky nepoužívá. Mluví se buď o n skutečně celá řada. Právě klasický výraz sekta jako označení něčeho, co se odštěpilo, pro Takže nevidíte kauzální vztah mezi odlivem př alternativním…? Já bych v tom kauzální vztah neviděl. Spíše s republice tomu není jinak - hovoří o trendu t svého vozíčku naskládám ze všech možných info Dají se dnešní sekty rozdělit na skupiny, kte skupiny, které jsou produktem současnosti? Záleží na tom, jak daleko a hluboko se díváme třeba scientologové – jiné souvisí ne s užito hlouběji, jsou to často staré gnostické myšle nesmysl, ale velmi lehko ho oblečete do zánov Dají se sekty nějak systematizovat? A jaká kr Musím říci, že v Evropě už se sekty léta nesystematizují. My máme u nás jednu výjimku v os systematizaci pokusil a já se s ním o tom přel. Dnes se spíš fenomenologicky popisují jedn právě vyzobávání z toho, co mi z náboženství vyhovuje. Navíc těch skupin je tolik – mluví můžeme spočítat nebo systematizovat. Pracoval jste při výzkumu sekt přímo v terénu? Proniknul jste do některých z nich? Nepronikl jsem do nich jako tajný vyzvědač, ale znám mnoho lidí, kteří z nich odešli a neb situaci orientovat. Takže určitě nemám informace jen ze studií a knih. Dělal jste např. scientologický test? Ten jsem sice nedělal, nicméně jsem si ho dobře prohlédl a zas nemám tolik času, abych mu Myslíte, že výsledky takových testů mohou mít nějaké opodstatnění? Psychologové říkají, že je to test dost nesmyslný. A navíc na vyhodnocení tak širokého tes kamarád si ale čas udělal a test provedl dvakrát na dvou různých scientologických místech. vždycky mu v podstatě řekli, že je milý člověk, kterému něco chybí, co mu oni poskytnou. K komunikaci a on je přitom strašně ukecanej. Vedete na Katolické teologické fakultě Katedru pastorálních oborů, čím se zabývá? Zatím má katedra trochu nesourodý charakter, protože obsahuje něco od tělocviku přes psych jsme relativně malá fakulta, je nás na katedře z každého oboru jen po jednom. Já osobně do tématu dopracujeme. Ale zatím o katedře jako celku dost dobře mluvit nelze. A to i třeba k třech letech proběhla. Ví se o vás, že rád jezdíte do Tater… Které z vrcholů jste zdolal? Byl jste třeba na Gerla Nene, na Gerlachu jsem nebyl a na Gerlach nepůjdu. A to jak pro stáří a vetchost, tak i pr doznání.Chtěl jsem letos do Tater jet, a pak mě jedni přátelé pozvali k moři a horám byl k chvílích po nedávném požáru opustil, ale u toho moře mi bylo ohromně dobře a doufám, že př A potkal jste někdy medvěda? Nebo kamzíka…? Myslíte na horách nebo u moře…? Ale vážně. Kamzíků jsem viděl skutečně hojně a zblízka, s však viděl z poměrně malé vzdálenosti sviště, což byl pro mě vzácný okamžik, protože svišt PETR SVOBODA