O víkendu pořádá PedF UK konferenci o výchově a vzdělávání ****************************************************************************************** * O víkendu pořádá PedF UK konferenci o výchově a vzdělávání ****************************************************************************************** V neděli, 30. října bude zahájena v edukaci, která se koná pod záštitou Wilhelma, CSc. Sjedou se na ni psych USA, z Chile a z Izraele. Již tento           Jak naznačuje její anglický název Inclusive and Cognitive Learning Enhancement i při jednání této konference o problém společného vzdělávání všech dětí. Inkluze, znamená z rozdíl od u nás známějšího termínu integrace, který vyjadřuje, že dítě je zapojeno do výuk zvláštními opatřeními, jako je individuální učební plán, jeho osobní asistent podobně. Ink je celosvětové hnutí založené na myšlence, že každému dítěti, ať je jakákoli úroveň jeho o mělo dostat individuálně přizpůsobené edukace společně se schopnějšími vrstevníky. Je to p nejlepší místo, kde se setkává s běžným životem i jeho nároky. Kromě toho se ukazuje, jak sociálního, psychologického i emocionálního hlediska, když děti bez výrazných obtíží, nebo vyrůstají vedle těch, jejichž životní podmínky jsou ztížené. Zvlášť v bývalých komunistick ukazuje, jak izolace postižených, nemocných i umírajících vytvořila sociální a psychologic jednotlivými skupinami. Mladá generace by měla mít možnost tyto bariéry odstranit, což se když již ve škole budou vyrůstat všechny děti pohromadě.           K tomu je zapotřebí vytvořit takové podmínky ve škole a především rozvinout tako aby ze společného vzdělávání měly užitek všechny děti. Proto se konference zabývá i kognit Kognitivní psychologie, zaměřená na rozvoj funkcí poznání se prosadila v 80. letech minulé Umožňuje, aby se věnovala náležitá pozornost požadovaným strukturálním změnám ve funkčních Velmi jednoduše řečeno, aby se žáci naučili dovednostem, jak se mají učit, jak vědomě plán jak vytvářet strategie a měnit je, když již nevyhovují.           Inkluzivní a kognitivní edukace vyžaduje novou organizaci práce ve školách, změn učitelů, rodičů i celého prostředí a především výcvik učitelů, aby získali metodologii a d rozvíjet mentální schopnosti všech dětí.           Jsme velmi rádi a vážíme si toho, že mezi řečníky budou lidé, jejichž teoretické postupy se prosadily v celosvětovém kontextu. Na prvním místě je nutné zmínit teorii Zpros učení a program Instrumentálního obohacení prof. Reuvena Feuersteina, který bude během zah vyznamenán stříbrnou medailí Univerzity Karlovy. Jeho institut v Jeruzalémě spravuje více autorizovaných výukových center po celém světě. V roce 2000 bylo akreditováno jedno z nich Karlově. Metodou Instrumentálního obohacení pracují psychologové, speciální pedagogové a u ve speciálních zařízeních nebo pedagogicko-psychologických poradnách. Na konferenci je zař učitelů 1. soukromého gymnázia v Bratislavě, kteří s úspěchem zařadili tento program do vý kvartánů.           Ráda bych upozornila i na další vynikající odborníky, prof. Sue Bucley, která se s Downovým syndromem a speciální výukou čtení již dvouletých dětí rozvíjí jejich jazykové mentální schopnosti. U nás je dosud prakticky neznámá metodologie norského autora Magne Ny Model konceptuálního vyučování. S kooperativním modelem rozvoje inkluze a vývoje metakogni seznámí Dario Ianes z Itálie. Přínosné budou jistě i nové přístupy v matematice, zaměřené porozumění. Organizací inkluze a rozvojem spolupráce mezi učiteli v Británii se bude zabýv Marka Vaughana. To jsou jen některé příspěvky z pléna, jejichž úplný výčet by se do tohoto nevešel. Všechny ale vycházejí z přesvědčení, že významným předpokladem kvalitní výchovy a rozvoj a uplatňování kognitivní edukace. Doc. PhDr. Věra Pokorná, CSc., Katedra pedagogické a školní psychologie, PedF UK