Lyžařský kurz zrakově postižených ****************************************************************************************** * Lyžařský kurz zrakově postižených ****************************************************************************************** V termínu 19.-23.2.2006 proběhl v Jindřichově v Jizerských horách dosud největší běžecký   kurz zrakově postižených,který pořádalo : UK FTVS ve spolupráci s Centrem sportovních akti postižených studentů UK.Kurzu se zúčastnilo celkem 26 postižených,doprovodů,trasérů ,asist vodící pes Arny.V rolích trasérů a doprovodů pracovali především studenti , pátého ročníku oboru : Tělesná a pracovní výchova zdravotně postižených,kteří měli na starost 8 zrakově p nichž byli čtyři nevidomí.Nejmladším lyžařským  adeptem byl slabozraký osmiletý Jakub a ne letý nevidomý dr. Pavel Belšan,externí učitel na našich kurzech. Mezi postiženými byli tři Pedagogické fakulty a jedna studentka UK FTVS. Ubytováni jsme byli v penzionu,který je umístěný v těsné blízkosti běžeckých stop,což se u kurzu jako velmi důležité.Odpadlo náročné docházení.Chůze v běžeckých botách po umrzlém či sněhu je velmi únavná a navíc nebezpečná. Jizerské hory se svými pozvolnými terény a pravidelně upravovanými běžeckými stopami umožň postiženým pohybovat se relativně bezpečně na běžeckých lyžích.Kvalitně upravená běžecká s terénu vytváří zrakově postiženým „vodící linku“,která vede lyžaře bezpečným směrem po hla pevném povrchu.Tyto faktory jsou velmi důležité pro pocit bezpečí a jistoty. Dalším a dá se říci rozhodujícím faktorem pro bezpečné a úspěšné lyžování zrakově postižen činnost traséra a instruktora,který musí být nejen dobrým lyžařem a trasérem,ale musí mít vztah k postiženým. Našeho kurzu se celkem zúčastnilo sedm studentů „specialistů“,kteří se připravovali během na práci traséra a instruktora zrakově postižených. Studenti během kurzu pomáhali postiženým prakticky po celý den.Byli společně ubytovaní,str a prožívali společně večery. Při hodnocení práce studentů nešetřili postižení chválou,všichni udělali velký pokrok v ly dovednostech, někteří byli na lyžích poprvé a jejich trasování bylo velmi náročné. Závěrem bych použil  myšlenku postižené studentky,kterou pronesla při večerním hodnocení p výcviku „Dnes to bylo úžasné vždyť já jsem se celý den pohybovala a ani jednou jsem nemuse slepeckou hůl“. Jan Hruša vedoucí kurzu