Přílepky k zákonům ****************************************************************************************** * Přílepky k zákonům ****************************************************************************************** Daniela DRTINOVÁ, moderátorka -------------------- Divocí jezdci. Tak se ve Spojených státech říká zákonům, které umožní hladký průjezd sněmo nesouvisejícím normám. Divocí jezdci křižují i českým právním řádem. V Česku se jim říká p přílepků poslanci prosadí paragrafy a změny, které s původními zákony naprosto nesouvisejí českého práva ale zřejmě udělal přítrž Ústavní soud. Jeden z přílepků označil za protiústa očekávat, že by tak dopadly i další. redaktor -------------------- V českých zákonech je takzvaných divokých jezdců celá horda. Poslancům systém přílepků tot vyhovuje. Zjednodušuje jim podstatně práci a navíc ti šikovnější si tak prosadí návrhy, kt neprošly. Spoléhají totiž na to, že přílepek, který se zákonem naprosto nesouvisí, jejich hlasování přehlédnou. Lubomír ZAORÁLEK, místopředseda Poslanecké sněmovny /ČSSD/ -------------------- Což se snadno stane. Je tam přílepek, oni hlasují o tom hlavním zákonu a hlasují taky prot hlasovat třeba pro ten zákon, a ten přílepek je pro ně okrajový. Eliška WAGNEROVÁ, ústavní soudkyně -------------------- Máte-li návrh zákona o zoologických zahradách, nemůžete k němu přilepit pozměňovací návrh soudnictví. redaktor -------------------- To, co zní jako nadsázka, je ale zcela běžné. Třeba v zákoně o surových diamantech se ukrý novela o veřejných zakázkách. Záležitosti spojené s vinařstvím zákonodárci spojili s pozem komunikacemi. A o zrušení povinnosti vydávat účtenky k nákupům nad padesát korun se píše v pro České dráhy. Jiří POSPÍŠIL, ministr spravedlnosti /ODS/ -------------------- Přílepek je nekvalitní jev, který vede k nekvalitě právních předpisů, ale mám pocit, že ús tomto směru rozhodoval na hraně svých pravomocí. redaktor -------------------- Ministr i někteří další odpůrci přílepků doufají, že jejich doba skončila. Už existující d v českých zákonech zřejmě dožijí důchodu. Jiří POSPÍŠIL, ministr spravedlnosti /ODS/ -------------------- K tomu, aby ústavní soud mohl takovéto přílepky rušit, by se na ústavní soud musela obráti poslanců nebo skupina senátorů. Nepředpokládám, že by docházelo masově k takovémuto jevu. redaktor -------------------- Nejvíce přílepků pochází zřejmě z konce minulého volebního období. Poslanci tak chtěli ješ chvíli prosadit co nejvíce zákonů. BESEDA Daniela DRTINOVÁ, moderátorka -------------------- Marek Benda, poslanec ODS a předseda ústavněprávního výboru Poslanecké sněmovny. Dobrý več Marek BENDA, poslanec, předseda ústavněprávního výboru PS /ODS/ -------------------- Dobrý večer přeji. Daniela DRTINOVÁ, moderátorka -------------------- A Jan Kudrna z katedry ústavního práva Právnické fakulty Univerzity Karlovy. Dobrý večer i Jan KUDRNA, katedra ústavního práva PF UK -------------------- Dobrý večer. Daniela DRTINOVÁ, moderátorka -------------------- Pane poslanče, jak ta praxe přílepků ve sněmovně vůbec vznikla? Vzpomenete si ještě? Marek BENDA, poslanec, předseda ústavněprávního výboru PS /ODS/ -------------------- Tak asi hlavním viníkem jsem já, který v roce 99 v okamžiku, kdy Ústavní soud tehdy zrušil den financování politických stran, tak k zákonu, který s tím neměl nic společného, přilepi financování politických stran, protože ... Daniela DRTINOVÁ, moderátorka -------------------- Takže vy jste vlastně autorem českých přílepků. Marek BENDA, poslanec, předseda ústavněprávního výboru PS /ODS/ -------------------- Já bych řek, že tím autorem je Ústavní soud, který nám tehdy nedal prostor na to, nedal le lhůtu, abychom mohli, mohli věc napravit, a prostě to ze dne na den utnul. Ale to byl prvn přílepek, který já jsem kdy udělal jako, jo. Daniela DRTINOVÁ, moderátorka -------------------- Dobře. Ty přílepky jsou úplně nelogické a mnoho poslanců spoléhá na to, že prosadí změnu, nikdo třeba v zákoně o diamantech nečekal. Ve stovkách pozměňovacích návrhů se málokdo ori skutečně velmi mnoho a skrze ně projde ledacos. Proč jste tomu později neudělali přítrž ja výbor? Marek BENDA, poslanec, předseda ústavněprávního výboru PS /ODS/ -------------------- Tak já myslím, že se tomu přítrž do značné míry udělala. Jako většina těch věcí, které pro sněmovnou, ta sněmovna věděla, o čem hlasuje. Typicky tenhle příběh, o kterým se mluví, Un všichni věděli, že se, že se o tomhle hlasuje. Daniela DRTINOVÁ, moderátorka -------------------- Ale byly i jiné. Já jsem parlamentní zpravodajkou byla osm let a skutečně těch pozměňováků bez vědomí řady poslanců, bylo dost. Marek BENDA, poslanec, předseda ústavněprávního výboru PS /ODS/ -------------------- Ale to zdaleka nebyly přílepky. To jsou prostě změny, změny v zákoně, kde poslanci mnohde Daniela DRTINOVÁ, moderátorka -------------------- Ano, ale byly tam i ony. Ale byly tam i přílepky. Marek BENDA, poslanec, předseda ústavněprávního výboru PS /ODS/ -------------------- Byly tam i přílepky ... Berme tenhle výrok Ústavního soudu jako spíš zákaz do budoucna. Já mít Ústavní soud obrovský problém nadefinovat v nejbližších letech, co to je přílepek a co součástí zákona. Daniela DRTINOVÁ, moderátorka -------------------- Tam je to přece jednoduché. Když to nesouvisí s tím původním obsahem zákona, je to napříkl veřejné zakázky, tak je to úplně očividné. Marek BENDA, poslanec, předseda ústavněprávního výboru PS /ODS/ -------------------- Ano, takhle to, takhle to vypadá jednoduše, ale co když vám přinesu novelu trestního zákon trestat dětskou pornografii, tak novela, která trestá prostituci dětí, je ještě součástí a která trestá, já nevím, pobíhání psů, už není součástí? Jo, bude to velmi těžké najít tu h opravdu vůbec nesouvisí a kdy to je související. Tady to bylo asi docela jasný a zřetelný, to, že si Ústavní soud docela zadělal na problém, že bude muset velmi vydefinovávat, kde j přílepkem a legitimní součástí zákona. Daniela DRTINOVÁ, moderátorka -------------------- Pane doktore, zaznělo i to, že přílepky mohou být vnímány jako vysloveně protiústavní. Sou Jan KUDRNA, katedra ústavního práva PF UK -------------------- Já bych souhlasil v těch případech, že skutečně se jedná o naprosto nesouvisející záležito především z toho důvodu, že tady se ještě neřeklo, v čem jsou vlastně ty přílepky škodlivé Daniela DRTINOVÁ, moderátorka -------------------- Ano a to byla moje druhá otázka. Z hlediska čistoty a srozumitelnosti právního řádu, jakou přílepky nebo třeba divocí jezdci, ty zákony, které je nesou, způsobují? Jan KUDRNA, katedra ústavního práva PF UK -------------------- Často způsobují tu škodu, že přispívají k další nepřehlednosti právního řádu. To je jedna především tyto přílepky znepřehledňují celý legislativní proces, protože jejich podstata j se podají jako pozměňovací návrh v okamžiku, když už prakticky celý legislativní proces po diskusí stránce v Poslanecké sněmovně téměř skončil a není možnost, aby se vláda k tomu ná aby se ten návrh většinou projednal ještě ve výborech. A není už možné ani rozpoznat, kdy nějaký, řekněme, úzký skupinový zájem prosazovaný třeba nějakou lobbyistickou skupinou, co mohlo poznat, když by to prošlo normálně prvním, druhým čtením, jednáním ve výborech, kde objevit druhá zájmová skupina a tím by se v podstatě odhalilo, komu to má sloužit, jaké bu toho zákona a podobně. A celkově to samozřejmě dále znevažuje vůbec nebo snižuje tu víru v legislativní proces je racionální a že právo jako takové hledá nějaká spravedlivá a ne tře řešení. Daniela DRTINOVÁ, moderátorka -------------------- Já vám zatím děkuju. Podívejme se teď, jak se obecně tvoří zákony v Česku. Český právní řád trpí i dalšími neduhy, nejen divokými jezdci a přílepky. V současnosti pl norem, čtvrtina z toho jsou zákony, které mají kolem sta tisíc paragrafů. Právníci mluví o v tvorbě zákonů a přiznávají, že bez elektronického systému ASPI, Automatizovaného systému informací, se ve všech změnách už sami nevyznají. Systém tvorby zákonů v Česku umožňuje rů od ministerských úředníků přes poslance a lobbyisty výrazné a početné zásahy. Chybí koncep tvorbu zákonů sjednotila, nepracují na nich právní filozofové, ale úředníci. Jsou nesrozum nahodile, vždycky když se objeví nějaký problém. Nehledá se, do kterého stávajícího zákona nejlépe zapadl, ale vytvoří se zákon nový. Právníci, kteří zkoumají vztah práva a veřejnéh soudce Jan Viklický, ale i prezident Václav Klaus, požadují, aby se namísto vzniku nových vyčistily ty, co platí teď. Pane poslanče, vy sám věříte starému britskému úsloví, jak jsem si přečetla, že člověk si svým životem ani majetkem, dokud parlament zasedá. Marek BENDA, poslanec, předseda ústavněprávního výboru PS /ODS/ -------------------- Dokonce ani svobodou a majetkem. Daniela DRTINOVÁ, moderátorka -------------------- A svobodou a majetkem. Apelujete jako předseda ústavněprávního výboru na své kolegy poslan nedevastovali zákony nahodilými a nepromyšlenými změnami při tvorbě zákonů? Co se s tím dá Marek BENDA, poslanec, předseda ústavněprávního výboru PS /ODS/ -------------------- Ono to není jenom o těch poslancích. Ten problém je, že už ta exekutiva a že to je ... Pře Miloš Zeman. S legislativní smrští mimochodem, jejím hlavním protagonistou byl současný př soudu, pan doktor Rychetský, který přišel s legislativní smrští, že je třeba se přizpůsobi unie. A vznikaly stohy a stohy nových norem. Já myslím, že ... Daniela DRTINOVÁ, moderátorka -------------------- Ale pozměňovací návrhy předkládají i poslanci ODS, všichni. Marek BENDA, poslanec, předseda ústavněprávního výboru PS /ODS/ -------------------- Ano, všichni, ale ten problém je v tom množství. Ten problém není ani v těch ..., problém právní řád je dneska naprosto nesrozumitelný, že tady neexistuje právník, který by mohl um řád. Já myslím, že od tohohle je třeba odejít, že opravdu třeba, tak jak to dělával Klaus vlád. Ministr, který mu přinesl zákon nad padesát paragrafů, vyháněl ho. Běžte, napište to Daniela DRTINOVÁ, moderátorka -------------------- Pane doktore, právníci těžko mohou donutit zákonodárce, ale i ministerské úředníky, aby př právní řád v tom slova smyslu, že navrhují mnoho těch jednotlivých norem a novel. Jak by s toho, aby se stávající zákony skutečně pročistily, vyčistily, aby se z právní džungle stal Jan KUDRNA, katedra ústavního práva PF UK -------------------- No, já si myslím, že to je úkol téměř nadlidský z toho důvodu, že platí v podstatě to prav se jednou nějaká regulace objeví, tak je velmi obtížné se jí zbavit, respektive vždycky už proč se něco reguluje. A každopádně byl by to úkol na několik let, možná na několik desíte se ... Daniela DRTINOVÁ, moderátorka -------------------- A kdyby k tomu byla vůle. Jan KUDRNA, katedra ústavního práva PF UK -------------------- Kdyby k tomu samozřejmě byla vůle. A já bych řekl, to je podobné jako například s redukční potřeba prostě mít tu vůli, motivaci. A poslanci sami, myslím si, že časem mohou přijít k řešení například v německém Spolkovém sněmu, kde obvykle ..., samozřejmě jsou z toho také excesy, poslanci nepodávají pozměňovací návrhy, aniž by k tomu měli třeba stanovisko nebo poslaneckého klubu, protože oni vědí, že ty poslanecké kluby že ten politický program je j nadevše a že není z dlouhodobého hlediska dobré, když se utrhne třeba jednotlivý poslanec nějakému úzkému zájmu. Takže čistě skutečně střídmost a možná opustit trochu tu víru, že m měnit ve sto procentech realitu, že tím, že přijmeme zákon ... Daniela DRTINOVÁ, moderátorka -------------------- Regulovat každou součást veřejného života zákonem. Volám teď viceprezidentovi Soudcovské unie Tomáši Lichovníkovi. Dobrý večer. Tomáš LICHOVNÍK, viceprezident Soudcovské unie -------------------- Dobrý večer. Daniela DRTINOVÁ, moderátorka -------------------- Pane viceprezidente, ani vy se bez ASPI, bez toho Automatizovaného systému právních inform Tomáš LICHOVNÍK, viceprezident Soudcovské unie -------------------- Ne, v žádném případě, protože to mohu potvrdit, co již bylo řečeno. Současný právní systém právní, právní systém je naprosto nepřehledný a bez, bez použití tohoto ASPI vlastně bycho orientovat v právním řádu. Daniela DRTINOVÁ, moderátorka -------------------- Co se dá udělat s přebujelými zákony a s tou současnou nepřehledností? Dnes už těžko lze d podle římské zásady museli zákonům rozumět i lidé na tržišti. Tomáš LICHOVNÍK, viceprezident Soudcovské unie -------------------- To je otázka spíš pro politiky než pro soudce, protože my ... Daniela DRTINOVÁ, moderátorka -------------------- Z vaší praxe. Mě by zajímalo, co z vaší praxe vidíte, že by se s tím dalo dělat, zlepšit t Tomáš LICHOVNÍK, viceprezident Soudcovské unie -------------------- Není, není v silách soudců, aby zlepšovali stav, stav právního řádu. My můžeme pouze vyklá řád a musíme se snažit v něm orientovat a hledat cestu. Ale my sami s právním řádem nemůže je ... Daniela DRTINOVÁ, moderátorka -------------------- Já vím, dobře. Největší problém tedy máte s tím, že těch norem a novel je příliš mnoho, že nesrozumitelné? Nebo s čím největší ...,s jakým největším problémem se potýkáte? Tomáš LICHOVNÍK, viceprezident Soudcovské unie -------------------- Myslím si, že ten problém, že norem je příliš mnoho, je spíš problém pro občany a pro všec protože my si tady můžeme pomoci nějakým tím informačním systémem. Problém je spíš v nepře ve struktuře těch norem. Protože jestliže se zasahuje do předpisů stále novými, novými těm pozměňovacími návrhy, pak se ta původní struktura té normy může zcela zbortit a ten předpi ani vyložit. Takže v tom, v tom spatřuji největší problém. Daniela DRTINOVÁ, moderátorka -------------------- Pane viceprezidente, děkuji vám za váš názor, hezký večer. Pane poslanče, nejen poslanci a ministerští úředníci, ale i lobbyisté mají velkou moc nad Když jsem působila jako parlamentní zpravodaj, tak lobbyisté skutečně byli vidět na každém sněmovně. Mluvilo se i o tom, že se dají některé paragrafy v té změti pozměňovacích návrhů Zaznamenal jste někdy takový případ ve sněmovně? Marek BENDA, poslanec, předseda ústavněprávního výboru PS /ODS/ -------------------- Tak lobbyisté samozřejmě se snaží tu sněmovnu obcházet, mají spoustu zájmů, mnohdy protich já myslím, že je prostě povinností politika vědět, které zájmy se tam střetávají a kde mez poslouchat ty lobbyisty a kde mezi nima najít ten smír, kde najít tu střední cestu, která výhodná pro všechny. Že by se daly paragrafy koupit  ... Daniela DRTINOVÁ, moderátorka -------------------- Na tom se jistě shodneme, ale koupě paragrafů nebo prolobbování paragrafů, nikdy jste se s nesetkal? Marek BENDA, poslanec, předseda ústavněprávního výboru PS /ODS/ -------------------- Že by se daly paragrafy koupit ... Vono přeci jenom to musí mít sto jedna plusových hlasů. koupit. Daniela DRTINOVÁ, moderátorka -------------------- Ani s pokusem o to? Dá se skutečně v té změně pozměňovacích návrhů propašovat něco, o čem Marek BENDA, poslanec, předseda ústavněprávního výboru PS /ODS/ -------------------- No, nemělo by se dát. Já myslím, že každý klub ... Přinejmenším každý klub má jednoho až d kteří by to měli sledovat. Samozřejmě se takové příběhy mohou stát, ale pokud jsou ti posl zodpovědní ... Já netvrdím, že ... Daniela DRTINOVÁ, moderátorka -------------------- A jsou zodpovědní? Marek BENDA, poslanec, předseda ústavněprávního výboru PS /ODS/ -------------------- ... já přečtu všechno, ale čeho jsem zpravodaj, tak samozřejmě musím vědět, musím vědět, c Daniela DRTINOVÁ, moderátorka -------------------- Takže takový pokus jste nepoznal? Marek BENDA, poslanec, předseda ústavněprávního výboru PS /ODS/ -------------------- Takových pokusů jsem zaznamenal mnoho, mnoho, mnoho a vždycky jsem si jich všiml a vždycky klubu "pro tento pokus nehlasujeme". Daniela DRTINOVÁ, moderátorka -------------------- Pane doktore, jakou cestou by tedy se proces tvorby zákonů měl v nejbližších letech ubírat Jan KUDRNA, katedra ústavního práva PF UK -------------------- Já si myslím, že prvním a nejlepším krokem možná a nejjednodušším by bylo, kdyby se napřík důsledně legislativní pravidla vlády, která vyžadují, aby když se připravuje věcný záměr a samotný návrh zákona, tak aby se zdůvodnilo, proč je nová úprava potřebná, což se často ne důvodová zpráva u toho věcného záměru zákona je vysloveně odbyta. V některých případech do se potom doplní někde nějaká její stručná verze. A tam už by se muselo ukázat, zda skutečn další novela, anebo jestli je možné výkladem stávajících norem tu situaci v podstatě vyřeš zda můžeme skutečně žít s těmi stávajícími zákony. Ono není úplně pravdou to, že stáří zák nějaké jeho nekvalitnosti nebo to, že nebyl třeba v posledních pěti letech novelizovaný, ž neodpovídal potřebám doby. Naopak, může se stát, že bude připravený zákon, který bude nato bude předvídat třeba budoucí vývoj a nechá prostor i pro budoucnost natolik, že nebude jeh potřeba třeba po několik let. Takže tady bych viděl jako ten první nejjednodušší krok, aby zdůvodnilo a důsledně trvalo i v Poslanecké sněmovně na vysvětlení ze strany ministerstev předkladatelů návrhů zákonů, zda skutečně je taková novela potřebná, nebo není. A tam by s část návrhů odfiltrovala. Potom by byl třeba i prostor pro ty další kroky, které ale ne vž vést asi k nějakému pozitivnímu výsledku. To znamená ustavit nějaké orgány, komise, které posuzovat, které normy jsou potřebné a které nejsou, kde se znova vracíme k tomu problému, skupiny, pro které ty normy potřebné jsou, a skupiny, které, které tvrdí, že samozřejmě, a ty normy jsou proti jejich zájmům. Takže tady už se dostáváme znova k tomu politickému dis Daniela DRTINOVÁ, moderátorka -------------------- Pánové, já vám děkuju, přeju hezký zbytek večera. Marek BENDA, poslanec, předseda ústavněprávního výboru PS /ODS/ -------------------- Hezký večer. Jan KUDRNA, katedra ústavního práva PF UK -------------------- Děkuju.