Vůl a osel u jeslí - Prof. ThDr. Jan Heller ****************************************************************************************** * Vůl a osel u jeslí ****************************************************************************************** Když jsem byl malý, chodívali jsme v předvánoční době do kostelů prohlížet jesličky. V nic zajímal vůl a osel. Pro městského kluka měli zvláštní kouzlo. Byl to symbol celičké přírod pokornou stráž u děťátka – Spasitele a zahřívá ho svým teplým dechem. Tak tam oba u jeslí rodinou tiché obecenství, které v skrytu objímá nejen přírodu, ale vlastně celý vesmír. Pak přešla léta. Četl jsem Písmo a zjistil, že v celém Novém zákoně není o volku a oslu u Odkud se vzali? Přišli ze Starého zákona. Je to ohlas proroka Izajáše 1,3: „Vůl zná svého jesle svého pána, mne však Izrael nezná, můj lid je nechápavý.“ – U Izajáše jde o to, že i je svému hospodáři vděčná, zná jej a ví, že je v jeho péči. Jen Boží lid a člověk nikoli. jde poslušně určenou cestou, jen člověk si chodí po svém a za svým a na svého Stvořitele n z toho vola a osla u jeslí vzít příklad. Pak došlo k posunu: Staré křesťany zaujal jinak ojedinělý výraz jesle a tak začali spojova Izajášův výrok se zprávou o Spasiteli v jeslích. Hospodářem rozuměli Hospodina a vykládali a osel rozpoznali Pána v betlémském děťátku a proto se mu přišli poklonit. Tím zahanbují v nedělají. Protikladem vola a osla, těch dvou pokorných strážců lásky, je krutý král Herodes, který d betlémská nemluvňátka podobně jako kdysi dal farao novorozené izraelské chlapečky házet do však byl podivuhodně zachráněn, podobně jako Ježíš, který krutému králi unikl. Co my s tím dnes? Nejen kolem nás, namnoze i v nás vládne dosud Herodes, sobectví, násilí Apoštol Pavel říká „starý člověk“. Ale toho přemáhá „nový člověk“, zplozený z Ducha k Boží kterým do světa vchází pravá láska. To je Ježíš a s ním všichni, kdo žijí z něho a v něm. jeslích, volku a oslu i o Herodovi se nás ptá: Jak se my sami, zde a dnes, chováme ke Kris v duchu putujeme do Betléma a k jeslím? Jako pokorný vůl a tichý osel, nebo jako zpupný He Lásce sloužit nebo ji zprovodit ze světa? Ovšem, těm, kdo dnes chtějí chlad chlévů vydýcha a pokorně se sklánějí u jeslí, říká leckdo: To jsou voli a osli! Ale raději být za vola a žoldákem v gardě Herodově. (Zkrácené vánoční zamyšlení Prof. ThDr. Jana Hellera pronesené vánočním koncertu 15.12.200 pod řetězem, pořádaném 3. LF UK.)