"Po vystoupení nám přišel blahopřát mistr Josef Suk a ptal se mě, zda jsou účinkující profesionálové nebo amatéři" ****************************************************************************************** * "Po vystoupení nám přišel blahopřát mistr Josef Suk a ptal se mě, zda jsou účinkující pr amatéři" ****************************************************************************************** Jak často Orchestr a sbor Univerzity Karlovy zkouší a jak je to s repertoárem? Máte zcela skladatelů nebo se necháte také ovlivnit studenty? Zkoušíme jednou týdně a skladby většinou vyberu já. Nejen na základě toho, co mám chuť dir s ohledem na to, co je vhodné v procesu vybudování orchestru a jaké zájmy mají muzikanti. orchestr i sbor velice malý a slabý, měli jsme asi šest až deset studentů, což velice omez který jsme mohli hrát. To byly doby, kdy člověk potřeboval shovívavost, aby neztratil víru široký repertoár ze všech období, atraktivní pro muzikanty i pro naše příznivce. Orchestr Smetanu a sbor Poulenca. Jsem přesvědčen, že univerzita takové velikosti jako je Univerzit dostatečný potenciál, aby měla ne jeden, ale pět orchestrů a sborů. Je ale třeba mít dosta a propagaci. Univerzita je decentralizovaná, soustředěná v různých místech Prahy a není sn rozmístit propagační materiál.   ░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░ Jaké máte zkušenosti s českými studenty, jak se vám s nimi pracuje? Haig░Utidjian░(23.11. Když jsem začínal pracovat se studenty, zaskočilo mě, že neměli tak dse░narodil░na░Kypru░a s kterým jsem se setkal jinde. Když bylo ve škole zkouškové období, dV░Londýně░se░na░jeho░ ░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░ zkouškám. Nesměla být zima, protože to lyžovali, nesmělo být sluníčkojiných░významných░oso na zájezd a když byl víkend, bylo nutné vrátit se na Moravu navštívita░propagátor░české░hu když byl koncert v sobotu, bylo to špatně. Bylo třeba je přesvědčit, dirigentské░zkušenost ░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░ aby se tomu chtěli věnovat. Nebylo samozřejmostí se snažit automaticka░pěveckých░sborů░v░r Teď jsme dokázali vybudovat svou vlastní tradici. Lidé, kteří chodí, osmým░rokem░žije░v░Če kvalita jejich koncentrace je obrovská. Máme tu několik opravdu vynikšéfdirigent░Orchestru ░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░ by klidně mohli být obsazeni do jakýchkoliv českých profesionálních ospolupracuje░s░někter jsem spolupracoval.Studenti reagují vřelostí, citlivostí a snaží se nhudebními░tělesy░a░ko interpretační vizi, ale někdy mě dokonce i inspirují.Vše, co jsme vybspolečenských░příleži ░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░ zásluha. rekonstruoval░byt░v░P V roce  1998 vás pozval Jiří Bělohlávek na roční stáž na Hudební akaddokonalou░zvukovou░iz ░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░ Znal jste Českou republiku ještě předtím, než jste sem byl pozván? bez░omezení.░Když░se░ Věděl jsem, že existuje, ale nikdy jsem tu předtím nebyl. Studoval jsmá░nejraději,░nejprve mě nenapadlo přijet sem třeba jako turista. Přátelé mi řekli, že je tpustit░svou░vlastní░n ░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░ dívky a skutečně to tak je. Ještě důležitější věc, kterou jsem zjistipasse░skladatele░Albe že je zde bohatá  a zároveň úžasně rozšířená kultura včetně opery a vdiriguje.░Posléze░use do větší míry než jinde. To je jeden z důvodů, proč jsem tady zůstal.partitury,░které░bude ░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░ Svým░nadšením░a░aktiv rozvíjet.░░░░░░░░░░░░ Orchestr a sbor Univerzity Karlovy založil rektor Univerzity prof. Ing. Ivan Wilhelm v čer iniciativu ze strany studentů. Vy jste jeho šéfdirigentem od samého počátku jeho existence této pozici dostal? Kdo vás oslovil ke spolupráci? Rozhodující byl koncert Západočeského symfonického orchestru, který jsem dirigoval. Jedno v Gogolově divadle v Mariánských Lázních a druhý večer v Praze. Tam byla v publiku student fakulty Univerzity Karlovy, která patřila mezi osoby usilující o založení univerzitního sb rektora Wilhelma, alespoň do té míry, aby mohla zaklepat na jeho dveře. Doporučila mě rekt byl pozván na schůzku na rektorát. První se neuskutečnila kvůli komplikacím letu. Na druho s dvacetiminutovým zpožděním, protože mě lidé špatně navigovali na Ovocný trh, kde rektorá skoro zázrak, že se to nakonec podařilo, ale musím říci, že pan rektor byl velice vstřícný Dirigoval jste řadu prestižních souborů po celé Evropě. Je to pro vás velký rozdíl pracova republice a například ve Velké Británii? Sice v Anglii čtou lépe z listů a lépe zvládají komplikované rytmy v současné hudbě, ale v je zase snadnější získat lepší zvuk ze smyčců. Mám rád dlouhé fráze, perfektní legato, šťa romantický zvuk, ovšem také s lehkostí a průhledností. Když jsme začínali, často jsem srov a sbor Univerzity Karlovy s univerzitními sbory, se kterými jsem pracoval v Anglii, ale po motivačním způsobem. Vždy jsem řekl: „Vážení, nevidím žádný důvod, proč bychom nemohli být tak dobří jako oni.“ Když hodnotím pokrok, už necítím tuto potřebu srovnávat. Povzbuzující nadace opakovaně zve ke koncertování právě nás, což je obrovská čest. Díky této spolupráci muzeum upřednostnilo před profesionálními soubory na historickém ceremoniálu za přítomnost Po vystoupení Sboru a orchestru Univerzity Karlovy nám přišel blahopřát mistr Josef Suk a jsou účinkující profesionálové nebo amatéři.  Jak probíhá nábor členů do sboru a orchestru UK předchozí zkušenosti se zpíváním ve sboru? Není to tak přísné a v členství nebráníme nikom kteří by byli dost dobří a myslí si, že je žáda to je velká škoda. Skoro nikdy se nestalo, že b slibný. Zvláště v případě sboru, ve kterém na r počet dechových nástrojů, neexistuje omezení. Zatím jsme zjistili, že nejlépe funguje neformální nových členů. Jsou dva procesy vybudování orchestru a sboru. Jeden je snaha získat lidi, k největší možný hudební potenciál. Druhý spočívá v optimálním využívání, dlouhodobém trénov těch, kteří tam jsou, aby každý dostal šanci se rozvíjet.Ve velice vyjímečných případech, že hlas neintegruje v celku, se na takové věci přijde samo. Nemusím nikomu nic říkat a tře se ten dotyčný druhý týden nevrátil, takže se situace vyřeší sama. Chtěl bych mít dvojnáso teď. Také v hudebních nástrojích máme ještě slabosti: potřebujeme více violistů, další dva jsme o výbornou hobojistku,  která na rok odjela do Irska. Sbor a orchestr si vzájemně pom je obrovský luxus, že může mít svůj orchestrální doprovod a že se nemusí spoléhat jen na k varhany. Mluvíte velice dobře česky a říká se o vás, že přechodníky zvládáte lépe než leckterý rodi webových stránkách píšete, že je pro vás čeština libozvučná. Já mám obrácenou zkušenost s zahraničních přátel a sama také češtinu do libozvučných řečí neřadím... Chápu, ale všichni jsme přitahováni tím, co je pro nás exotické a podobně tak chceme to, c Pamatuji si, jak jsem poprvé přijel do Prahy a poslouchal v metru „Ukončete prosím výstup se zavírají. Příští stanice Můůůstek“. To je tak smyslné ty dlouhé slabiky – Malostranská Přátelé mi řekli, že se mi čeština nebude tak líbit, až začnu více chápat, co slova znamen poslouchat váš jazyk jako čirou hudbu. Ale moje zkušenost není dosud taková. Jak si nejlépe vychutnáte poslech své oblíbené hudby? Poslech hudby by měl být všeobecně speciální příležitostí. Mít k němu skleničku vína, příj ležet, vypnout mobil, zavřít všechny dveře a zařídit, aby nikdo nerušil. To je pak opravdu zážitek, ale bohužel takových chvílí není z časových důvodů mnoho. Tím méně poslouchám věc aby to bylo opravdu příležitostné. Mám strach, zatím naštěstí neoprávněný, že by ta hudba efekt, kdybych ji poslouchal moc často. Lucie Horáčková, autorka je spolupracovnicí redakce Orchestr a sbor Univerzity Karlovy uvítá nové členy! Více informací naleznete ZDE [ URL "h certik.ruk.cuni.cz/orchestr_UK/Default.html"]