Návrh vyhlášky MŠMT o způsobu nakládání s příspěvkem ze státního rozpočtu na vzdělávac výzkumnou, vývojovou, uměleckou nebo další tvůrčí činnost a vedení evidence poskytnutý ****************************************************************************************** * Návrh vyhlášky MŠMT o způsobu nakládání s příspěvkem ze státního rozpočtu na vzdělávací výzkumnou, vývojovou, uměleckou nebo další tvůrčí činnost a vedení evidence poskytnutých p ****************************************************************************************** Návrh vyhlášky o způsobu nakládání s příspěvkem ze státního rozpočtu na vzdělávací a vědec vývojovou, uměleckou nebo další tvůrčí činnost a vedení evidence poskytnutých příspěvků. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen „ministerstvo“) ve spolupráci s Min financí stanoví podle § 107a zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplně (zákon o vysokých školách), ve znění zákona č. 624/2006 Sb.: § 1 Předmět úpravy Tato vyhláška stanoví způsob nakládání s příspěvkem ze státního rozpočtu na vzdělávací a v výzkumnou, vývojovou, uměleckou nebo další tvůrčí činnost poskytovaným veřejným vysokým šk o vysokých školách (dále jen „příspěvek“) a vedení evidence poskytnutých příspěvků. § 2 Způsob nakládání s příspěvkem (1) Veřejná vysoká škola, které byl příspěvek poskytnut a připsán na bankovní účet (dále j nakládá s příspěvkem v souladu s pravidly uvedenými v odstavcích 2 až 9. (2) Příjemce s prostředky příspěvku nakládá v souladu se zákonem o vysokých školách a zvlá předpisy1, správně, efektivně, hospodárně a účelně, v souladu s vymezením těchto pojmů uve finanční kontrole2. (3) Příjemce s prostředky příspěvku nakládá v souladu s pravidly Evropských společenství p veřejné podpory tak, aby jejich použití bylo slučitelné s předpisy o společném trhu. (4) Prostředky příspěvku nelze použít k zajištění závazku příjemce nebo třetích osob. (5) Byla-li v rozhodnutí o poskytnutí příspěvku stanovena podmínka čerpat prostředky přísp kalendářního roku, pro který byl příspěvek poskytnut, tak, aby ke dni 31. prosince daného byl zůstatek příspěvku roven nejvýše  přípustné výši zůstatku příspěvku, stanovené uvedený buď peněžní částkou nebo procenty poskytnutého příspěvku, (dále jen „povolený zůstatek“), poskytovateli prostředky příspěvku ve výši rovné rozdílu mezi výší nevyčerpané části přísp povoleného zůstatku nejpozději do termínu, stanoveného ministerstvem pro vypořádání příspě rozpočtem. (6) Případný povolený zůstatek převede příjemce do fondu nebo fondů příjemce v souladu se vysokých školách. Příjemce může použít tuto část prostředků fondů pouze k účelu, ke kterém prostředky příspěvku podle rozhodnutí ministerstva poskytnuty. (7) Pro účely daně z příjmů právnických osob se při nakládání s poskytnutým příspěvkem pos zákona o daních z příjmů3; přitom se u příjemce vychází z účelu, na který byly prostředky poskytnuty, a to až do okamžiku jejich spotřebování. (8)  Prostředky příspěvku eviduje příjemce odděleně od evidence dalších zdrojů v podrobném ukazatele, kterým je účel, na který byl příspěvek poskytnut. Příjemce vede průkaznou evide okamžiku spotřebování příspěvku a dále tuto evidenci uchovává v souladu se zvláštními práv (9) Za okamžik spotřebování prostředků příspěvku se pro účely této vyhlášky nepovažuje pře povoleného zůstatku do fondu nebo fondů příjemce. § 3 Vrácení příspěvku ve zvláštních případech (1) Jsou-li splněny podmínky pro zahájení řízení o odnětí příspěvku podle zákona o vysokýc podle zvláštního právního předpisu5 anebo příjemce nemůže z jiných důvodů poskytnutý přísp účel stanovený v rozhodnutí o poskytnutí příspěvku, informuje příjemce neprodleně minister (2) Ministerstvo může vyhovět případnému návrhu příjemce na změnu účelu, ke kterému byl př poskytnut, formou změny rozhodnutí nebo vydáním nového rozhodnutí, nebo zahájí řízení o od (3) Možnost ministerstva zahájit řízení o odnětí příspěvku z vlastního podnětu v odůvodněn není ustanovením odstavců 1 a 2 dotčena. § 4 Způsob vedení evidence poskytnutých příspěvků Ministerstvo vede evidenci poskytnutých příspěvků v členění na jednotlivá rozpočtová léta jednotlivých příjemců příspěvku podle zvláštního právního předpisu.6 § 5 Přechodná ustanovení (1) Ustanovení této vyhlášky se použijí poprvé na příspěvky poskytnuté pro rozpočtový rok (2) Příjemci uvedou své vnitřní předpisy do souladu s touto vyhláškou do tří měsíců ode dn účinnosti této vyhlášky. § 6 Účinnost Tato vyhláška nabývá účinnosti dnem jejího vyhlášení. Odůvodnění Obecná část Novela zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zák školách), ve znění pozdějších předpisů, provedená s účinností od 30. prosince 2006 zákonem Sb., změnila a doplnila právní úpravu  týkající se poskytování příspěvku ze státního rozpo a vědeckou, výzkumnou, vývojovou, uměleckou nebo další tvůrčí činnost  (dále jen „příspěve vysokým školám. Změna byla provedena zejména doplněním nového ustanovení § 18a do zákona o vysokých školác poskytování uvedeného příspěvku. Nový § 107a zákona o vysokých školách pak obsahuje zmocnění k vydání prováděcího právního Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen „ministerstvo“) je zmocněno, aby ve Ministerstvem financí stanovilo způsob nakládání s příspěvkem a vedení evidence poskytnutý Těmto dvěma věcným položkám ve zmocňovacím ustanovení je pak přizpůsobeno i členění vyhláš její vydání je tedy naplnění zákonného zmocnění obsaženého v zákonu č. 624/2006 Sb., resp. vysokých školách. V cit. ustanovení § 18a zákona o vysokých školách je mj. stanoveno, že o poskytnutí příspě ministerstvo rozhodnutím na základě žádosti veřejné vysoké školy. Ministerstvo v rozhodnutí uvede účel, na který je příspěvek určen, a výši poskytované část může rovněž stanovit další podmínky a povinnosti podle povahy účelu, na který je příspěvek nebo podle akreditovaného studijního programu, na jehož uskutečňování je příspěvek určen. náležitosti rozhodnutí se použijí přiměřeně ustanovení zvláštního zákona pro vydání rozhod poskytování dotací ze státního rozpočtu a pro rozhodování o odnímání dotací. Příspěvek min poskytne převodem ze svého účtu na bankovní účet veřejné vysoké školy. Ministerstvo vede evidenci poskytnutých příspěvků. Veřejná vysoká škola je povinna čerpat a používat příspěvek v souladu s účelem, jehož má b a podle zvláštních právních předpisů upravujících účetnictví. Zůstatky příspěvku na konci kalendářního roku veřejná vysoká škola převede pro další kalendářní rok do svých fondů pod zákona o vysokých školách. Ministerstvo příspěvek veřejné vysoké škole rozhodnutím odejme, v rozporu se zákonem nebo v rozporu s rozhodnutím o poskytnutí příspěvku. Ministerstvo pří vysoké škole rovněž rozhodnutím odejme, pokud zanikl akreditovaný studijní program, na jeh byl příspěvek poskytnut, nebo pokud se poskytnutý příspěvek dostal do rozporu s dlouhodobý vysoké školy. Za vypořádání příspěvku se státním rozpočtem se v příslušném rozpočtovém roce považuje jeh souladu se zákonem o vysokých školách a se zvláštním zákonem upravujícím rozpočtová pravid fondů podle § 18 odst. 7 zákona o vysokých školách pro další kalendářní rok nebo odejmutí Na řízení o vydání rozhodnutí o poskytnutí příspěvku a na řízení o jeho odnětí se nevztahu Úprava obsažená v návrhu vyhlášky je v souladu se zmocňovacím ustanovením (§ 18a odst. 7) ustanoveními zákona o vysokých školách. Navrhovaná právní úprava není v rozporu s Ústavou České republiky a ústavním pořádkem Česk Navrhovaná právní úprava rovněž není v rozporu s mezinárodními smlouvami, jimiž je Česká r resp. navrhovaná materie není mezinárodními smlouvami vážícími Českou republiku upravována Ke vztahu textu vyhlášky ke komunitárnímu právu je možno uvést, že riziko rozporu s právní mohla přinést aplikace vyhlášky v praxi, pokud by po převodu prostředků  zůstatku  příspěv veřejné vysoké školy nebylo dbáno o dodržení jeho původního účelového určení a prostředky byly způsobilé ohrozit nebo narušit hospodářskou soutěž v rámci společného trhu, resp. pok k  neoprávněné veřejné podpoře. Prováděcí vyhláška proto upravuje nakládání s prostředky p aby příjemcem příspěvku byla skutečně veřejná vysoká škola pro některý zákonem stanovený ú vysoká škola  pro jiný účel nebo jejím prostřednictvím nějaká jiná osoba, která by prostře podpory využila na podporu výroby zboží nebo na jinou výdělečnou aktivitu. I z tohoto důvo vést analytickou evidenci až do úplného spotřebování prostředků příspěvku. V ostatních věc uvést, že Evropská unie ponechává právní úpravu organizace vzdělávání v působnosti národní jednotlivých členských států (viz například čl. 149 a 150 Smlouvy o založení Evropského sp platném znění). Pokud jde o zhodnocení souladu navrhované právní úpravy s akty práva Evropské unie, je ted že v oblasti vzdělávání (s ohledem na čl. 149 a 150 Smlouvy o založení Evropského společen znění) nemá obecně sbližování právních předpisů pomocí aktů Evropských společenství, resp. zákonů a ostatních předpisů členských států obligatorní charakter. Společenství plně respe členských států mj. za organizaci jejich vzdělávacích systémů. Sbližování právních předpis státy realizováno na základě dobrovolnosti, tj. na základě aktů Evropského společenství, k doporučující charakter. Společná politika všeobecného a odborného vzdělávání je tedy vyloučena z harmonizace zákon právních předpisů členských států. Oblast vzdělávání náleží do legislativní kompetence čle Předmět úpravy návrhu vyhlášky nicméně zasahuje i do oblasti veřejné podpory, upravené v č Smlouvy o založení Evropského společenství, ve znění pozdějších smluv a dodatků, a v navaz aktech ES (např. v nařízení Komise (ES) č. 68/2001 ze dne 12. ledna 2001 o použití článků ES na podpory na vzdělávání, ve znění nařízení Komise č. 363/2004). Pokud by totiž veřejné vysoké školy zůstatek příspěvku převedly ne toliko do svého fondu ú prostředků (pro který sám zákon o vysokých školách v § 18 odst. 11  stanoví, že prostředky určených prostředků může veřejná vysoká škola použít pouze k účelu, ke kterému jí byly pos fondu reprodukce investičního majetku nebo fondu provozních prostředků, aniž by jim bylo z předloženou vyhláškou) užít tyto prostředky na jiný účel než stanovený původním rozhodnutí poskytnutí příspěvku, mohly by být prostředky užity např. i na podnikatelské účely a mohlo dojít k porušení pravidel hospodářské soutěže stanovených právem ES. Takovémuto nakládání příspěvku však návrh vyhlášky obecně brání a je proto plně slučitelný s právem ES. Realizace vyhlášky v praxi nevyvolá požadavky na zvýšení výdajů ze státního rozpočtu, nebo ministerstva evidovat poskytnuté příspěvky existuje již na základě zákona č. 624/2006 Sb., 30.12.2006, a návrh vyhlášky tuto povinnost pouze konkretizuje. Vyhláška nebude mít bezprostřední hospodářský a finanční dopad na ostatní veřejné rozpočty hospodářské subjekty, resp. na podnikatelské prostředí,  ani sociální dopady a dopad na ži Vyhláška neporušuje pravidla rovnosti mužů a žen. Zvláštní část K § 1 V § 1 je vymezen předmět úpravy vyhlášky (odpovídající zmocnění obsaženému v § 18a odst. 7 vysokých školách), jímž je způsob nakládání s příspěvkem ze státního rozpočtu na vzdělávac výzkumnou, vývojovou, uměleckou nebo další tvůrčí činnost poskytovaným veřejným vysokým šk o vysokých školách a vedení evidence poskytnutých příspěvků. K § 2 V § 2 se konkretizuje postup příjemce (veřejné vysoké školy) při nakládání s příspěvkem. Příjemce bude podle návrhu s prostředky příspěvku nakládat správně (tj. mj. v souladu s pr a tak, aby bylo dosaženo optimálního vztahu mezi hospodárností, účelností a efektivností n prostředky příspěvku), efektivně (tj. tak, aby použitím prostředků příspěvku bylo dosaženo rozsahu, kvality a přínosu plněných úkolů ve srovnání s objemem prostředků vynaložených na hospodárně (tj. tak, aby bylo použito prostředků příspěvku k zajištění stanovených úkolů s vynaložením těchto prostředků, a to při dodržení odpovídající kvality plněných úkolů) a úč aby prostředky příspěvku byly použity způsobem, který zajistí optimální míru dosažení cílů stanovených úkolů). Příjemce bude s prostředky příspěvku nakládat v souladu se zákonem o vysokých školách a zv předpisy. Bude tedy plnit povinnosti stanovené příjemcům prostředků ze státního rozpočtu n rozpočtovými pravidly, zákonem o vysokých školách a dalšími právními předpisy (a tedy i pl podmínky použití příspěvku příjemcem, stanovené rozhodnutím ministerstva o poskytnutí přís Příjemce bude používat prostředky příspěvku výlučně na účely, ke kterým byl příspěvek mini uvedené v rozhodnutí ministerstva o poskytnutí příspěvku. Příjemce bude s prostředky příspěvku nakládat v souladu s pravidly ES pro poskytování veře aby nedošlo k narušení ani hrozbě narušení hospodářské soutěže. Příjemci nebude umožněno příspěvkem ručit za závazky vůči třetím osobám, tj. např. za spla Příjemce bude v účetnictví evidovat prostředky příspěvku odděleně od evidence dalších zdro členění podle ukazatele, kterým je jeden účel, na který byl příspěvek poskytnut, a povede evidenci až do okamžiku spotřebování příspěvku. Pokud příjemce v příslušném rozpočtovém roce spotřebuje z příspěvku méně prostředků, než b rozhodnutím ministerstva stanovená povolená výše zůstatku příspěvku, vrátí daný rozdíl ve termínu do státního rozpočtu. Případný povolený zůstatek příspěvku k 31. prosinci kalendářního roku, pro který byl přísp pak příjemce v souladu se zákonem o vysokých školách převede do svého fondu nebo fondů. Př prostředky příspěvku bude moci i po jejich převedení použít pouze k účelu, ke kterému mu b rozhodnutí ministerstva poskytnuty. O použití prostředků příspěvku povede příjemce evidenc užití prostředků fondu v souladu s účelem stanoveným rozhodnutím ministerstva. Pro účely daně z příjmů právnických osob se bude při nakládání s poskytnutým příspěvkem po zákona č.  586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon se u příjemce bude vycházet z účelu, na který  byly prostředky příspěvku poskytnuty, a to jejich spotřebování. Je-li účelem příspěvku ze státního rozpočtu na vzdělávací a vědeckou, výzkumnou, vývojovou další tvůrčí činnost veřejné vysoké školy podpora „provozní činnosti“, jedná se z hlediska 5 zákona o DP o zdanitelný příjem zahrnovaný do základu daně a výdaje (náklady) hrazené z se uplatňují jako daňově uznatelné ve smyslu § 24 zákona o DP [tj. je možno je kvalifikova (náklady) vynaložené na dosažení, zajištění a udržení zdanitelných příjmů a odečíst je od případě, že půjde o výdaje (náklady) v cit. ustanovení § 24 uvedené a že jejich uznání neb ustanovením § 25 zákona o DP], a to včetně převedených zůstatků příspěvku do příslušných f § 24 odst. 2 písm. zr) zákona o DP. Pokud má poskytnutí příspěvku vzhledem k jeho účelu charakter „investičního transferu“, ne 18 odst. 5 zákona o daních z příjmů o zdanitelný příjem, ale pořizovací (vstupní) cena hmo pro účely daňových odpisů snižuje o prostředky poskytnuté z veřejných zdrojů ve smyslu § 2 o DP. K § 3 Vyhláška dále upravuje postup příjemce a ministerstva v případě, že příjemce nebude moci p příspěvek použít na stanovený účel, protože údaje, na jejichž základě byl  poskytnut, byly nepravdivé, a v případě, že dojde ke  změně údajů rozhodných pro poskytování příspěvku. Mi moci vyhovět návrhu příjemce na změnu účelu formou změny rozhodnutí nebo vydáním nového ro zahájit řízení o odnětí příspěvku podle zákona o vysokých školách a rozpočtových pravidel. Pokud příjemce nedodrží vyhláškou stanovená pravidla nakládání s příspěvkem, vrátí prostře státního rozpočtu ve výši stanovené rozhodnutím ministerstva o odnětí příspěvku. K § 4 Ministerstvo vede evidenci poskytnutých příspěvků v členění na jednotlivá rozpočtová léta jednotlivých příjemců příspěvku podle zvláštního právního předpisu. K § 5 V § 5 se upřesňuje, že  úprava způsobu nakládání s příspěvkem poskytovaným veřejným vysoký podle zákona o vysokých školách a vedení evidence poskytnutých příspěvků se bude týkat pop poskytnutých pro rozpočtový rok 2007. Veřejné vysoké školy by dle předloženého návrhu měly uvést své vnitřní předpisy do souladu tří měsíců ode dne nabytí účinnosti dané vyhlášky. K § 6 Zákon č. 624/2006 Sb. nabyl účinnosti dnem svého vyhlášení, tj. dnem 30. prosince 2006. Vy vyhlášky je tedy již zcela nezbytné. Proto se navrhuje nabytí účinnosti vyhlášky dnem její stanovení legisvakance. Absence legisvakance je zčásti vyvažována přechodnými ustanoveními cíl vytvořit především pro příjemce příspěvků časový prostor pro uvedení vyhlášky do praxe ×   ×   × [1]) Zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zá pravidla), ve  znění pozdějších předpisů. [2]) § 2 písm. l) až o) zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o zákonů (zákon o finanční kontrole), ve znění zákona č. 377/2005 Sb. [3]) Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů. [4]) Zákon o č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů. [5]) § 15 odst. 1 zákona č. 218/2000 Sb., ve znění zákona č. 479/2003 Sb. [6]) Například zákon č. 218/2000 Sb., ve znění pozdějších předpisů, vyhláška č. 296/2005 S evidenci dotací a návratných finančních výpomocí.