Rozhovor s držitelkou Matějčkovy ceny PhDr. Kristýnou Chuchutovou ****************************************************************************************** * Rozhovor s držitelkou Matějčkovy ceny PhDr. Kristýnou Chuchutovou ****************************************************************************************** Přinášíme vám rozhovor s PhDr. Kristýnou Chuchutovou, která za svou práci „Dynamické hodno využití v diagnostice školní zralosti a připravenosti“ získala prestižní Matějčkovu cenu. Jak vůbec vznikl nápad psát práci zrovna na toto téma? Šlo o shodu několika okolností – zamýšlela jsem vytvořit diplomovou práci z oblasti dětské snaze inspirovat se vypsanými okruhy jsem objevila toto téma u své pozdější školitelky, Ph PhD. Musím se přiznat, že jsem zpočátku o dynamické diagnostice měla jen velmi mlhavou pře to mě lákalo. Tehdy vypsané téma bylo ovšem už obsazeno a zpracováno, zvažovaly jsme tedy možnost navazujícího výzkumu. V tomto směru mi velice pomohli pracovníci PPP Modřany, kam docházela na praxi. Navrhli mi možnost experimentálního ověření účinnosti metodiky předško která je vystavěna na dynamickém přístupu. Za realizaci více než ročního výzkumu v mnohém tomuto poradenskému zařízení. Čím se práce zabývá? Co je její obsahem? Náplň empirické části práce jsem již nastínila, v oblasti teorie jde hlavně o představení přístupu k diagnostice schopností – směru usilujícího o hodnocení procesu výkonu namísto p o propojení diagnostiky s intervencí a o co nejdokonalejší odkrytí reálného potenciálu tes Tradiční srovnávání výkonu dítěte (či dospělého) s výkonem ostatních zde ztrácí na významu o hodnocení pokroku daného jedince oproti předchozím výkonům, stejně jako o maximalizaci m dalšího rozvoje. Do teoretické části práce jsem začlenila rovněž kapitoly o školní zralosti,  a to v návazn výzkumu. V čem byste viděla důvod, že byl Vaše práce oceněna cenou? Co nového přináší? Domnívám se, že inovativní je především téma – v ČR se zatím jedná o relativně neznámou a rozpracovanou oblast. Zejména tvorba teoretické části tedy vyžadovala studium zahraničních Ačkoli práce referuje o konkrétních diagnostických metodách dynamického testování, domnívá poměrně nový (či spíše netradiční) pohled na diagnostiku schopností jako takovou. Proto by zajímavým zdrojem inspirace i pro odborníky, kteří pracují s běžnými (podle terminologie d přístupu tzv. statickými) testy. Je toto Vaše první ocenění? Co pro Vás znamená? Samozřejmě velké uznání vzhledem k úsilí, které jsem při tvorbě práce vynaložila. Předevší znamená velikou poctu od  komise – a hlavně pro spojení se jménem prof. Matějčka, jehož oh z jeho strany  skromně prezentovaného díla si velice vážím. Přemýšlíte o dalším rozpracování tohoto tématu? Určitým rozpracováním byla už rigorózní práce, tématu bych se dále ráda věnovala během dok studia. Doslechla jsem se o několika odbornících, kteří začínají využívat dynamický přístu nimi navázala spolupráci. Když zavzpomínáte na tvoření tohoto díla, jaké okamžiky byly obtížné, jaké naopak radostné Myslím, že jsem se doslova „nadřela“ u studia zahraniční literatury, zejména když jsem se co nejpřiléhavější překlady některých anglických termínů, podstatných v rámci dynamického češtiny. Zároveň jsem si díky této pro mě lopotné práci problematiku stále více ujasňovala byla složitá a časově náročná, ale také hodně tvůrčí a to mě na ní těšilo. Za jedny z nejradostnějších okamžiků považuji konzultace jak s mojí  školitelkou, tak s od PPP Modřany – byly to velice inspirativní momenty, kdy jsem hodně získala nejen pro svou d práci.Radostné byly samozřejmě i chvíle, kdy jsem zjišťovala, že z toho složitého a místy vypadajícího výzkumu opravdu „něco vyleze“.. Co je nejdůležitější při psaní práce tohoto typu? Žádné univerzální doporučení mě nenapadá. Pokud mám vzpomínat na svoji práci, možná to bud klišé, ale nejdůležitější pro mě byla velká podpora okolí, která mi dodávala trpělivost i do neznámého tématu a složitějšího výzkumu. Jak vidíte svoji další budoucnost? Budete pokračovat ve výzkumu? V září 07 jsem začala pracovat v pedagogicko psychologické poradně, což je vzhledem k téma práce velmi zajímavá a přínosná práce, kterou bych do budoucna ráda propojila s doktorands dalším, dlouhodobějším výzkumem v oblasti dynamického testování.