Nemocnice pro medvídky ****************************************************************************************** * Nemocnice pro medvídky ****************************************************************************************** Nemocnice pro medvídky je projekt vedený studenty medicíny v rámci IFMSA CZ (International Medical Students Association Česká republika) a probíhající současně i v dalších evropskýc Projekt je adresován dětem předškolního věku, tzn. 3-6 let, a jeho cílem je pomoci dětem z z lékaře a nemocničního prostředí. Metodou hry, která je pro děti nejpřirozenější formou u přiblíženo prostředí ordinace lékaře, operační sál a vysvětleny základní vyšetřovací metod zbavit děti strachu z lékařů a neznámého prostředí a ukázat jim, že nemoc je součástí každ a boj proti ní nemusí vždy znamenat bolest, trápení, ubližování, strach. Hlavním tématický setkání dítěte s lékařem a myšlenka, že cílem jakékoli lékařské činnosti není pouze léčení ale také vytváření vztahu založeného na jistotě, pocitu bezpečí a vzájemné důvěře mezi lék pacientem. Program je zároveň jedinečnou příležitostí, jak mohou mladí lidé vyplnit svůj v získat  řadu zkušeností pro svou budoucí praxi či osobní život. K vlastnímu průběhu. Předem je domluvena mateřská škola, kterou navštívíme s naší Nemocnic jejich rodiče jsou informováni pomocí našeho plakátku o plánované akci a upozorněni, aby s oblíbené plyšové medvídky. Výhodné je, pokud děti předem hovoří se svými učitelkami o tom, o panu doktorovi, o nemocnici, tak aby děti dokázali vymyslet onemocnění pro svého medvídk následně studenti léčit. Počet studentů odpovídá zhruba počtu dětí v poměru cca 1:5, tzn., že optimální počet dětí studenta je 5. Po příchodu do školky se všichni studenti převléknou do bílých plášťů a vez fonendoskopy. Celý program trvá zhruba 60 minut. V první části, které je věnováno cca 10 minut, je potře dětmi kontakt, a to tak, že si s nimi studenti povídají o nemocech, o jejich vlastních zku lékaři a nemocnicemi, to vše pomocí popisování rozdaných obrázků s medicínskou tématikou. poté dětem ponechány k vybarvení. Po úvodu následuje část druhá, ve které jsou jim během 1 přineseném modelu (velký plyšový medvěd) vysvětleny základní vyšetřovací metody, se kterým běžně setkat v ordinaci dětského lékaře (poslech srdce a plic, vyšetření dutiny ústní, krk obvazování zlomenin či ran, předvedení rtg přístroje). V následující části, která je  pro děti nejzábavnější a je jí tedy věnován zbytek času, si vytvoří svou imaginární ordinaci, kam za ním přicházejí děti se svými nemocnými medvídky. dostávají do role rodičů a mohou se tak samy účastnit vyšetřování medvídka – pacienta, ať s ošetřením pomohou nebo alespoň aktivním pozorováním veškerého dění. Stávají se tak součá vyšetřování a léčení, ale pouze jako doprovod nemocného. Tím přebírají zodpovědnost a lépe nezbytnost návštěvy lékaře a mají velkou radost, když pan doktor jejich medvídkovi pomůže. pozve na kontrolu, aby si byl uzdravením medvídka jistý.  Samozřejmostí je předepsání léků recepty, které si pak děti mohou odnést. Součástí nemocnice je také operační sál, kam jsou odesílány závažnější případy, které by l nezvládl. Sál mají na starosti dva ze studentů, kteří mají kromě pláště také ústenky a čep rukavice. Medvídka uspí a odoperují, co je potřeba. Děti dostanou také ústenku, čepici a r při celé operaci asistovat. Pak si mohou medvídka odnést a přijít s ním na kontrolu. Nakonec ještě přidáme několik rad ohledně základních hygienických návyků, jako mytí rukou, nezbytnost pravidelného spánku. Často se bojíme toho, čemu nerozumíme. Pomocí této hry děti lépe pochopí nutnost vyšetřová lépe překlenout jejich příští setkání s lékařem. Tomáš Dědič LPO pro IFMSA