Souhrn klíčových stanovisek univerzit ve věci přípravy transformace fakultních nem ****************************************************************************************** * Souhrn klíčových stanovisek univerzit ve věci přípravy transformace fakultních nemocnic ****************************************************************************************** Úvodním textem k tomuto shrnujícímu materiálu je článek rektora Univerzity Karlovy prof. V který byl v mírně zkrácené podobě uveřejněn 1. 4. 2008 v Hospodářských novinách: „Reforma zdravotnictví je aktuální téma, které poutá pozornost české veřejnosti. Kontrover Ministerstva zdravotnictví je návrh transformace fakultních nemocnic na akciové společnost tomu, že se tento krok zásadním způsobem týká zabezpečení odborné péče v těchto klíčových výuky medicíny i dalšího rozvoje lékařského výzkumu, je povinností univerzit s lékařskými se na přípravě budoucího uspořádání. Proto Univerzita Karlova, Masarykova univerzita i Uni již delší dobu vydávají stanoviska, zpracovávají analýzy a vypracovávají vlastní návrhy - který je však stále bohužel spíše skromný. Současný právní stav opravdu není vyhovující a jeho změna je potřebná. Klíčová je však otá navrhovaná změna vypadá a je-li to změna k lepšímu. Podle návrhu Ministerstva zdravotnictv na akciové společnosti, přičemž většinu akcií by měl vlastnit stát a blokační menšinu univ Problémem je, že návrh je předkládán bez provázání na ostatní reformy a systém financování jako takový. Argumentů proti univerzitním nemocnicím ve formě akciových společností je mno ministerstvo chce – logicky - fungování těchto společností upravit výjimkami a novými prav jdoucími proti podstatě obchodních společností. Nabízí se tedy otázka, proč tedy vlastně v komerční firmy, jejíž základní povinností je vytvářet zisk pro své akcionáře a kde možnost financování bude evropskými pravidly omezena, přičemž nabízená cesta výjimek z obchodního podepřena právními ani ekonomickými analýzami, natož zkušenostmi. Univerzita musí být zodpovědná především za odborný chod nemocnice v instituci, kterou ale minoritnímu postavení, nebude moci řídit. Blokační minorita sice je klíčová u majetkových neřeší ale další, a to zásadní věci, například strukturu odborných pracovišť, personální p umožňující co nejlepší garanci kvality zdravotní péče i výuky studentů či konkrétní zaměře výzkumné činnosti. Musím říci, že po detailní analýze považuji formu univerzitních nemocnic jako akciových sp velmi nevhodnou. Pokud ale zůstane návrh Ministerstva zdravotnictví, jako nezbytné se jeví podmínek. Hlavními jsou odstranění mnohých omezení, které tato firma přináší (je-li to vůb zajištění potřebných kompetencí univerzity, což nelze jinak než většinovým podílem. Nejde záležitosti, ty by byly díky blokační minoritě státu pod jeho kontrolou. Bez splnění těcht univerzity budou nuceny setrvat na zásadním nesouhlasu s navrhovanou transformací. Naším návrhem je transformace fakultních nemocnic do podoby veřejnoprávních institucí, se České republice dlouholeté dobré zkušenosti. Takto existují už deset let veřejné vysoké šk jsou také ústavy Akademie věd. Provedené rozbory jednoznačně ukazují, že tato forma je vho zásadní problémy, jakož i vhodnou dělbu kompetencí mezi státem a univerzitou, vyřešit. Pri návrhu univerzity již zveřejnily a nyní dokončují práce na formulaci celého alternativního Univerzita Karlova má pět lékařských fakult s vazbou na tři fakultní nemocnice v Praze a j a Hradci Králové. Jednu lékařskou fakultu mají Masarykova univerzita a Palackého univerzit napojeny na fakultní nemocnice v Brně a v Olomouci. O tato zdravotnická zařízení tedy jde, kvality těchto nemocnic, které mají být i jménem spojeny s univerzitami, se vysoké školy h jsou připraveny i nést odpovědnost. To však nebude bez vytvoření odpovídajících podmínek z možné.“ - 18. 4. 2008 Společné prohlášení  Slovenskej rektorskej konferencie a České konference re 4. SRK a ČKR podporují úsilí VVŠ, které uskutečňují vzdělávání v lékařských studijních pro vytvoření takových univerzitních nemocnic, v kterých budou mít VVŠ rozhodující kompetence aby mohly zodpovědně plnit úkoly v oblasti lékařského vzdělávání, vědy a výzkumu a léčebně činnosti. Připravovaná změna fakultních nemocnic v ČR na akciové společnosti s minoritním neumožní univerzitám ručit za obsah a kvalitu lékařského vzdělávání a povede k postupnému zdravotnické péče. Podepsáni předseda České konference rektorů a Slovenskej rektorskej konferencie - 16. 4. 2008           Prohlášení Univerzity Karlovy Vedení UK a děkani lékařských a farmaceutické fakulty UK na společném jednání dne 16. dubn aktuální situaci ohledně přípravy transformace stávajících fakultních nemocnic. Účastníci tohoto jednání vyjadřují podporu všem dosavadním společným stanoviskům Univerzit Masarykovy univerzity a Univerzity Palackého, jakož i prohlášením Univerzity Karlovy v tét Stanovisko rektora UK a předsedy Akademického senátu UK ze dne 9. dubna 2008 vyjadřující  nesouhlas s usnesením vlády ČR, kterým byl  schválen věcný záměr zákona o univerzitních ne univerzitních zdravotnických pracovištích předpokládající transformaci stávajících fakultn akciové společnosti s minoritním podílem univerzit, je plně odpovídající. Univerzita Karlova obecně vítá záměr vlády ČR připravit zákon o nestátních neziskových org případě, že by ze strany vlády nebo odpovědných ministrů byla dána garance reálné možnosti zákona i pro transformaci stávajících fakultních nemocnic, je UK připravena na přípravě té normy spolupracovat. Univerzita již dříve zpracovala principy věcného záměru zákona, který univerzitní nemocnice ve formě veřejnoprávních subjektů a tyto principy samozřejmě nabízí Ministerstva zdravotnictví před časem nabídlo univerzitám účast při tvorbě paragrafovaného o univerzitních nemocnicích a univerzitních zdravotnických pracovištích. Univerzita Karlov takovouto participaci vyjadřuje. Podepsáni rektor UK a děkani všech lékařských a farmaceutické fakulty - 9. 4. 2008  Prohlášení Univerzity Karlovy Univerzita Karlova vzala na vědomí informaci, že vláda na dnešním zasedání schválila věcný o univerzitních nemocnicích a univerzitních zdravotnických pracovištích ve znění, které př transformaci stávajících fakultních nemocnic na „nevýdělečné“ akciové společnosti. Univerzita s politováním konstatuje, že vláda tak učinila navzdory mnohokrát opakovaným ko argumentům o nevhodnosti této právní formy z pohledu nepřekročitelných (a zde situaci velm principů platných pro obchodní společnosti. Jedním z těchto principů je i expertními posud autorit doložená nemožnost zákonem vyloučit převod akciového podílu – „záruka neprivatizac lichá. Univerzita se stejným politováním opakuje, že v situaci minoritního akcionáře (pokud vůbec se jím v daných podmínkách stala) nebude moci reálně ovlivňovat organizační strukturu odbo nemocnice (nebo např. zabránit pronájmu částí nemocnice pro jiné účely) ani personální pol tedy garantovat úroveň zdravotnické péče v takovéto „univerzitní“ nemocnici. Důsledky nemo mít reálný vliv na zabezpečení výuky studentů lékařských či farmaceutických fakult nebo na vědy a výzkumu nelze ani odhadnout; tento vliv bude plně v rukách již ne státní příspěvkov zcela jinými principy se řídící obchodní společnosti. Univerzita Karlova proto v souladu se všemi dosavadními stanovisky vyjadřuje principiální s dnešním usnesením vlády ČR a věří, že při dalších jednáních bude možné dosáhnout zásadní nebezpečného směru, kterým se dnes v jinak žádoucí transformaci fakultních nemocnic vykroč Podepsáni rektor UK a předseda Akademického senátu UK - 26. 3. 2008           Společné stanovisko Masarykovy univerzity, Univerzity Karlovy a Un Palackého A. 1. Univerzity byly znovu Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy (a potažmo Minister zdravotnictví) požádány, aby zformulovaly základní kompetence, které jsou nezbytné pro řád vzdělávací a vědecké činnosti v univerzitních nemocnicích s tím, že univerzitní nemocnice akciové společnosti. 2. Univerzity v této souvislosti konstatují, že transformace stávajících fakultních nemocn nicméně formu akciové společnosti stále považují za velmi nevhodnou. Jakkoliv argumentace tohoto tvrzení již byla ve stanoviscích univerzit i Ministerstva školství, mládeže a tělov sepsána, jsou univerzity připraveny v případě potřeby věcné a závažné důvody tohoto princi stanoviska znovu uvést. 3. Univerzity opakovaně zdůrazňují, že na základě provedených analýz doporučují transforma nemocnic do podoby právnických osob sui generis – veřejnoprávních institucí. B. Pokud by – přes všechny argumenty hovořící proti tomuto kroku - mělo dojít k transformaci  nemocnic na akciové společnosti, univerzity konstatují, že jedinou možností, jak zabezpeči vlivu špičkových odborníků na kvalitu léčebné péče, garanci kvality přípravy budoucích lék jakož i specializačního vzdělávání lékařů a budoucnosti lékařského výzkumu je splnění všec podmínek: 1. Bude nalezen transformační mechanismus umožňující, aby při definici nemocnice jako  uni rozhodující roli univerzita. Součástí tohoto mechanismu musí být zásadní možnost univerzit při vymezení celků zdravotnických zařízení, které budou transformovány do univerzitních ne 2. Zákon o univerzitních nemocnicích stanoví, že a) Akciová společnost není zřízena za účelem podnikání. b) Podíl univerzity na základním kapitálu a.s. je 66%, podíl státu 34%. Univerzita nabude převodem cenného papíru. c) V představenstvu tvoří osoby zvolené valnou hromadou na návrh univerzity prostou většin d) V dozorčí radě tvoří osoby zvolené valnou hromadou na návrh univerzity jednu třetinu; s i pro osoby zvolené na návrh státu. e) Podmínkou převodu akcií je souhlas valné hromady; k vyslovení souhlasu jsou třeba dvě t přítomných akcionářů. f) Členové představenstva jsou též povinni ve své činnosti dbát o řádný a efektivní výkon vzdělávací, vědecké a výzkumné činnosti uskutečňované ve spolupráci univerzitní nemocnice g) Organizační strukturu odborných pracovišť univerzitní nemocnice a zásady personální pol představenstvo kvalifikovanou většinou; kvalifikovaná většina bude činit dvě třetiny hlasů h) Existence smlouvy s univerzitou je pro univerzitní nemocnici povinná; zákon též stanoví neuzavření této smlouvy, náležitosti smlouvy a zvláštní podmínky pro její výpověď. Součást též struktura odborných pracovišť univerzitní nemocnice, zásady personální politiky (obsah minimální odborné požadavky na výkon vedoucích funkcí v odborných pracovištích), organizač další náležitosti komplexního zabezpečení výuky studentů a specializačního vzdělávání léka principy spolupráce v oblasti vědy a výzkumu a případný převod nebo pronájem majetku unive nemocnici. i) Univerzitní nemocnice je povinna hospodařit podle rozpočtu sestaveného s přihlédnutím k závazkům v oblasti akademických činností sjednaných s univerzitou. j) Podmínkou uzavření smlouvy ve věci - nabytí, ke zcizení nebo zastavení nemovitého majetku, - nabytí nebo převedení movité věci, jejichž cena je vyšší než 5.000.000 Kč, nebo sjednání půjčky přesahující 5.000.000 Kč, - bezúplatného převodu nebo prominutí dluhu u hodnot vyšších než 500.000,- Kč, - směnečných závazků a podepisování směnek, - zajišťovacích práv krytých majetkem společnosti - pronájmu nemovitého majetku nad 500 m2 je souhlas kvalifikované většiny představenstva. k) Poskytování dividend, tantiém a rozdělování jiných vlastních zdrojů akciové společnosti je vyloučeno. l) Nabývání účasti v jiných společnostech a vklady do takových společností jsou omezeny (v zákona o vysokých školách). m) Univerzitní nemocnici lze poskytovat příspěvky a dotace z veřejných rozpočtů. n) Na univerzitní nemocnici se vztahují výjimky ze zákona o dani z příjmů, z insolvenčního ze zákona o dani z přidané hodnoty a zákona o zadávání veřejných zakázek (zejména pokud jd univerzitní nemocnicí a univerzitou). 3. Předpoklad souladu paragrafovaného řešení výše uvedených podmínek s právním řádem České komunitárním právem bude předem doložen expertní analýzou právních autorit. Bez předložení konkrétního řešení všech podmínek uvedených v bodě 1 a 2, předložení expert podle bodu 3 a garancí udržení všech těchto podmínek v průběhu celého legislativního proce setrvají na nesouhlasu s transformací fakultních nemocnic do podoby akciových společností. C. 4. Univerzity zároveň vyjadřují nesouhlas s ustanoveními návrhu věcného záměru zákona, kte univerzitních zdravotnických pracovišť, a to zejména s principem, kdy statut takového univ (!) pracoviště má být udělován Ministerstvem zdravotnictví, bez jakékoliv ingerence orgánů Univerzity zároveň požadují, aby zákon vyhradil pojem „klinika“ pro odborné pracoviště uni nemocnice a pro pracoviště jiné nemocnice, pokud tak stanoví smlouva mezi univerzitou a to Podepsáni rektoři  Univerzity Karlovy, Masarykovy univerzity a Univerzity Palackého - 11. 3. 2008  Společné stanovisko Masarykovy univerzity, Univerzity Karlovy a Univerzity 1. Zástupci vedení univerzit projednali výsledky jednání s ministrem školství a ministrem která proběhla dne 7. března 2008. Bylo též prodiskutováno stanovisko Legislativní rady vl záměr zákona o univerzitních nemocnicích a univerzitních zdravotnických pracovištích dopor zapracováním připomínek zpravodajů; tyto připomínky jsou přitom klíčové a zásadní. 2. Univerzity byly požádány, aby zformulovaly základní kompetence, které jsou nezbytné pro zabezpečení vzdělávací a vědecké činnosti v univerzitních nemocnicích. 3. Univerzity v této souvislosti konstatují, že nutné rozhodovací kompetence se týkají zej odborných pracovišť, personální politiky, komplexního zabezpečení výuky studentů a special vzdělávání lékařů, zaměření výzkumné činnosti, ale i spolurozhodování o všech zásadních ma otázkách. Zásadní je též to, aby při definici nemocnice jako univerzitní měla rozhodující univerzita. 4. Univerzity opakovaně zdůrazňují, že zejména z důvodů zabezpečení uvedených činností, kt pro udržení kvality přípravy budoucích lékařů a budoucnosti lékařského výzkumu v České rep než vyjádřit nesouhlas s transformací fakultních nemocnic do podoby akciových společností zastoupením univerzit. Univerzity nemohou akceptovat model univerzitních nemocnic (tj. nem spojených s jejich jménem, za něž ponesou zásadní odpovědnost), ve kterém nebudou ošetřeny kompetence zejména v otázkách spojených s řízením a zajištěním výše uvedených akademických Podepsáni rektoři  Univerzity Karlovy, Masarykovy univerzity a Univerzity Palackého - 26. 2. 2008  Tisková zpráva Univerzity Karlovy – Principy alternativního návrhu Univerzita Karlova sděluje, že v souvislosti s připravovanou transformací fakultních nemoc dnech v komunikaci s Masarykovou univerzitou a Univerzitou Palackého dokončuje alternativn záměru Ministerstva zdravotnictví. Zatímco záměr ministerstva počítá s modelem univerzitní jakožto akciových společností s minoritním podílem univerzit (tento model všechny dotčené zásadně odmítají), alternativní návrh je založen na univerzitních nemocnicích jakožto práv veřejného práva svého druhu („sui generis“), které nejsou založeny za účelem podnikání. Tato forma by byla v některých aspektech srovnatelná s veřejnými vysokými školami a veřejn institucemi. Strategické rozhodování a řízení by bylo v kompetenci orgánu nemocnice jmenov stát by prostřednictvím dozorčího orgánu měl silnou kontrolní roli a možnost zablokovat zá majetkové dispozice a přeměny univerzitní nemocnice. Účelem univerzitní nemocnice by bylo poskytování zdravotní péče na základě standardně získávaného oprávnění pro nestátní zdravo a zabezpečování podmínek pro výuku, vědu a klinický výzkum, zajišťované ve spolupráci s př univerzitou na základě smluvně domluvených pravidel. Principy alternativního návrhu zákona o univerzitních nemocnicích (zveřejněno 4. 3. 2008): 1. právní forma: Univerzitní nemocnice jako osoba veřejného práva, která není založena za Forma je srovnatelná s veřejnými vysokými školami a veřejnými výzkumnými institucemi. Účel je poskytování zdravotní péče (zdravotních služeb), a to na základě oprávnění získaného po zdravotní péči v nestátních zdravotnických zařízeních, a současně vytváření podmínek pro v příslušnou univerzitou na základě smluvně upravených pravidel. 2. ekonomické principy: Má plnou právní subjektivitu, samostatné hospodaření a vlastní maj Povinně uveřejňuje informace o své činnosti a hospodaření. 3. způsob založení, postavení, vnitřní poměry: Vlastní způsob transformace stanoví zákon s tím, že bude založen na nabídce státu vůči uni vysoké škole, která má akreditován alespoň jeden studijní program, který je předpokladem p odborné způsobilosti podle zákona č. 95/2004 Sb. Pro úpravu postavení a vnitřních poměrů s způsobem využije úprava soukromoprávních osob, avšak pouze v minimální nezbytné míře. 4. řídící orgány: Základními orgány je představenstvo jmenované univerzitou a dozorčí rada obsazená zčásti o zdravotnickými výbory obou komor Parlamentu, zčásti jmenovaná ministry zdravotnictví a fin zvolená zaměstnanci univerzitní nemocnice. Dozorčí rada: schvaluje nabytí nebo zcizení majetku, jehož hodnota bude přesahovat částku (např. 10.000.000,- Kč), i jeho zastavení, a převzetí závazku přesahujícího takovou výši. Dozorčí rada + MZČR: schvalují nejzásadnější dispozice s majetkem, zejména nemovitým, poku nemocnice nabyla od státu v rámci transformace z fakultní nemocnice, a dále přeměny univer (spojení s jinou univerzitní nemocnicí, rozdělení atd.). 5. vztahy mezi univerzitou a univerzitní nemocnicí jsou upraveny smlouvami Navrhovaná právní forma: - pro nemocnice, které jsou z hlediska fungování celého systému zdravotnictví strategické jeho základních opor (stávající fakultní nemocnice), je veřejnoprávní forma vhodnější a př formy obchodních společností; - je jednoznačné, kdo je za strategické rozhodování o univerzitní nemocnici odpovědný (neh akciových podílů, převod akcií do zahraničí apod.); - bude naplněn základní cíl, kterým je deetatizace (odstátnění) a odpolitizování fakultníc - trvalé navázání strategických nemocnic na univerzity jako hlavní vědecká centra je racio přirozené spolupráci obou subjektů; univerzity jsou osvědčenými a stabilizovanými subjekty že nedojde k žádnému ohrožení chodu nemocnic z jejich strany; - univerzitní nemocnice může na rozdíl od obchodní společnosti poptávat grantové finance a příspěvky z evropských a dalších fondů na výzkumné a vývojové záměry v maximálním možném r - státu zůstává vzhledem ke kvalifikované majoritě v dozorčí radě zachována silná kontroln zablokovat jakékoliv zásadní majetkové dispozice, s nimiž by nesouhlasil. (materiál byl konsensuálně projednaný Univerzitou Karlovou, Masarykovou univerzitou a Univ Palackého). - 22. 2. 2008 Prohlášení České konference rektorů (část) 5. ČKR konstatuje, že aktuální podoba návrhu věcného záměru zákona o univerzitních nemocni původní verze zásadně neliší, a proto potvrzuje své odmítavé stanovisko z prosince 2007 a společnému stanovisku Masarykovy univerzity, Univerzity Karlovy v Praze a Univerzity Palac ČKR odmítá přeměnu fakultních nemocnic na akciové společnosti s minoritním podílem univerz že by mohlo dojít k ohrožení vzdělávání, vědy a výzkumu v lékařských a příbuzných oborech. Podepsán předseda České konference rektorů - 11. 1. 2008 Společné stanovisko Masarykovy univerzity, Univerzity Karlovy a Univerzity P 1. Byl prodiskutován věcný záměr ministerstva zdravotnictví pro přípravu návrhu zákona o u nemocnicích a univerzitních zdravotnických pracovištích ve verzi ze dne 2. ledna 2008 se z podrobné stanovisko Masarykovy univerzity, Univerzity Karlovy v Praze a Univerzity Palacké ze dne 6. prosince 2007 zůstává nedotčeno (včetně alternativních návrhů řešení) a v něm ob připomínky se nemění, neboť nebyly v posouzené verzi věcného záměru zohledněny. 2. Věcný záměr přináší závažná rizika v oblasti kvalitního zabezpečování výzkumu a výuky v souvisejících oborech. 3. Tento věcný záměr zůstává nepřijatelný z důvodu nevhodné právní formy, která přináší zc právní a ekonomickou pozici dotčených univerzit a nejsou vytvořeny dostatečné mechanismy k vzájemných závazků univerzity a univerzitní nemocnice v oblasti uskutečňování výuky pro po akreditovaných studijních programů. 4. Věcný záměr v principu nepředstavuje kvalitativní transformaci stávajících fakultních n pouze jednu z forem jejich deetatizace. Navrhované řešení nepřináší přidanou hodnotu vůči stavu, naopak v řadě důležitých aspektů by znamenalo jeho zhoršení. 5. Věcný záměr není podložen žádnou kvalifikovanou analýzou variantních řešení, které přip s přihlédnutím k mezinárodním zkušenostem a vzorům; nebyla zpracována ani studie provedite předloženému řešení akciové společnosti. 6. Věcný záměr předpokládá provedení transformace fakultních nemocnic za situace, kdy není podoba systému financování zdravotní péče a zdravotního pojištění. Zodpovědná a k funkčním transformace fakultních nemocnic může být provedena teprve po vyřešení této problematiky. 7. Univerzity zdůrazňují, že úspěšné vytvoření univerzitní nemocnice se může stát pouze na partnerské dohody mezi státem a dotčenými univerzitami (jež jsou samostatnými veřejnoprávn s přihlédnutím k faktickým podmínkám, byť takové řešení nakonec bude mít formu zákona. V d nebyly možnosti partnerské spolupráce při hledání optimálního řešení a jeho proveditelnost zdravotnictví využity. Podepsáni rektoři  Univerzity Karlovy, Masarykovy univerzity a Univerzity Palackého - 6. 12. 2007  Společné stanovisko Masarykovy univerzity, Univerzity Karlovy a Univerzity Jde o mnohastránkové negativní stanovisko k věcnému záměru návrhu zákona o univerzitních n univerzitních zdravotnických pracovištích podrobně rozebírající jednotlivé body návrhu. Toto stanovisko zároveň téhož dne podpořila Česká konference rektorů, která věcný záměr Mi zdravotnictví označila za zcela nepřijatelný. Toto stanovisko je (stejně jako všechny materiály k této problematice) dostupné na http://iforum.cuni.cz/IFORUM-5149.html [ URL "http://iforum.cuni.cz/IFORUM-5149.html "] .