"V postgraduálním studiu by se doktorand měl zaměřit právě na to, co ho baví, bez srdce ****************************************************************************************** * "V postgraduálním studiu by se doktorand měl zaměřit právě na to, co ho baví, bez srdce ****************************************************************************************** Přinášíme Vám rozhovor s Lukášem Noskem, studentem doktorského studia na katedře fundament teologie KTF UK, se specializací dogmatická teologie. Mohl bys říci, proč jsi začal studovat na KTF UK? Před začátkem studií jsem tři roky pracoval a pořád jsem sledoval nabídku studijních programů na vysokých školách a mimo jiné jsem narazil na studium na KTF UK. Tuto školu jsem si vybral, protože jsem cítil, že zde mohu obohatit svůj duchovní život. Proto jsem se přihlásil. Vzpomeneš si, kdy v průběhu studia se vlastně začala rýsovat myšlenka na doktorát? Osobně jsem na začátku vůbec nepomýšlel na nějaké další studium, všechny možnosti jsem si otevřené, ať už jde o cestu kněžství, řeholního života, nebo laického života. Ve druhém ro pracoval na diplomové práci z oblasti církevních dějin, která se nakonec neuskutečnila vli logistických problémů. Hledal jsem tedy poněkud jiné téma. A dogmatika mne oslovila v srdc přešel na dogmatickou teologii, která mě začala silně bavit a zde někde zřejmě nastal onen skončit, nebo pokračovat ve studiu i dál. V období čtvrtého a pátého ročníku, v době kdy j na své diplomové práci již z dogmatiky, se začala postupně rýsovat myšlenka i na postgradu Jelikož mě práce na diplomce těšila i bavila avšak i poněkud „ničila“, čekal jsem na to, j bude mít u vedoucího mé práce prof. C. V. Pospíšila. Tak jsem chtěl poznat, zda bych mohl případnou další vědeckou činnost v oblasti teologie. Z jeho strany nebyl výrazný problém a toho šel. Přihlásit se na doktorské studium vyžaduje určitou přípravu. Co bys poradil těm, kteří by postgraduálně studovat? Na to, abych radil mám málo zkušeností, ale mohu zde prezentovat své osobní zkušenosti. Ja mé rozhodnutí o PG studiu padlo někdy na začátku letního semestru pátého ročníku, takže v začal shánět dostupné materiály a kontaktoval jsem příslušná oddělení. Kromě vyplnění přih poplatků bylo asi nejdůležitější správně si zvolit projekt, který se odevzdává společně s proto důležité jen zjistit jaké formality člověk musí podstoupit, ale hlavně si ujasnit, c a domluvit se s příslušnými vyučujícími v oboru, co by bylo vhodné si zvolit jako téma pro disertační práce, protože právě on rozhoduje o přijetí či nepřijetí. Jaké je tedy téma tvé disertační práce? Mohl bys nám ho trochu přiblížit? Jak se toto téma pokračování tvé diplomky? Nyní se zaměřím konkrétně na disertační práci, opomenu tak metodologii dogmatické teologie nutné předeslat, že diplomovou práci jsem psal jako analýzu christologie Vojtěcha Šandy, t české teologie. Česká teologie je mi blízká, vyrostl jsem z ní, na víru jsem se obrátil v mé obracení vyšlo z tohoto prostředí. První texty, které jsem četl byly od Mádra, Zvěřiny, a proto jsem možná chtěl splatit jakési „díky“ české teologii. To byla však diplomová prác začal zaobírat myšlenkami na doktorát, chtěl jsem pokračovat v české teologii, protože je, úctyhodných vyjímek málo zmapovaná. Několik studií sice máme (Novotný, Vaňáč, Ventura,..), široké pole pro bádání. Z počátku byly návrhy konzultovány z pedagogy na KTF UK spíš mlhav rozhovorů s Vojtěchem Novotným vyvstal návrh, že zde existuje nezpracovaná a neutříděná pí Antonína Salajky, profesora zdejší fakulty z období od 40.-70. let. Tedy téma bylo na svět podklady pro projekt hotové asi za hodinu. Tak jsem se dostal k tématu disertační práce. Co je náplní tvé práce jako doktoranda v současné době, kromě toho, že pracuješ na Antonín Například už nějaká pedagogická činnost na KTF? Nejprve musím upozornit, že jsem interní doktorand a v první ročníku, tedy nějaká výuka ne K tomu se možná dostanu až za dva tři roky, ne-li až po doktorátu, ne-li pokud vůbec někdy podle individuálního studijního plánu je stanovena do tří oblastí: první je studijní - tzn hlouběji mou vlastní specializaci totiž dogmatiku, pak také v souvislosti se samotnou dise reálie k tomu nutné (dějin české církve 20. stol., dějiny teologické fakulty, dějiny české teologie..), ale i navštěvuji několik seminářů, které mám předepsané. Druhou oblastí je př samotnou disertaci. Zde je úkol jasný - zpracovat pozůstalost Antonína Salajky (ta už je v hotova a je archivu CDČT - Centrum dějin české teologie při KTF UK), sepsat jeho vědecký ž možno zpracovat i jeho úplnou bibliografii, což jsou vlastně základní stavební prvky diser oblastí je tzv. vedlejší vědecká činnost. Tou je v současné době úkol utřídit věci ze spis jsou prozatím uloženy u nás v archivu, ale které by se měly postupně (co nejrychleji) přes UK. Jaký rozdíl bys viděl v tom, když člověk studuje pregraduálně a postgraduálně? Změnil se n život???:) Základní studiu (pregraduální) zahrnuje splnit. Pokud se pak student chce zaměři „odtrhují“ od oblíbeného studia. V postg to, co ho baví a co chce rozvíjet, což j nejde jen o biflování nutných položek, a oblíbeného. Plánuješ v rámci doktorátu vycestovat? Pokud ano, kam? Obecné požadavky, které jsou kladeny na doktorandy neznám. Já osobně jsem se domluvil se s Vojtěchem Novotným, že by bylo vhodné na jeden semestr odjet do Říma na Pontificio Istitut (Papežský východní ústav), který se zabývá východní teologií. Studium na tomto ústavu úzce mojí disertační prací, protože Antonín Salajka zde studoval právě východní teologii (byl p katolickým knězem, který získal doktorát východních církevních věd v r. 1930) Všechno je, jednání a záleží na dohodě mezi fakultami. Jak vidíš své další působení na akademické půdě? Osobně nemám na nic zálusk, vše nechávám otevřené, ale asi bych nejraději směřoval k nějak učitelství, což je celkem logické. V současné době vedu skupinu dospělých v žižkovské farn probíráme Katechismus katolické církve, což mě docela baví. K tomu učím děti náboženství v semilské farnosti. Avšak moje odborná současná specializace dogmatická teologie a dějiny č zatím nepřináší příliš velké uplatnění při výuce na teologických fakultách. Na naše teolog měli mít pochopitelně přednost lidé se zkušenostmi ze studií v zahraničí (převážně Řím). M je příliš úzký oproti komplexnějším požadavkům. Jako alternativa se tak nabízí výuka na SŠ příliš náročný, tak jakéhokoliv typu (církevní, státní) i víceméně jakéhokoliv předmětu (n křesťanství, ZSV...). Děkuji za rozhovor. Rádo se stalo.