Lékařské fakulty nelze seřadit do tabulky ****************************************************************************************** * Lékařské fakulty nelze seřadit do tabulky ****************************************************************************************** 13.5.2008, autor: Pavel Pafko Hodnocení vědy je opět tématem dne. Nejen to, jsme svědky sestavování různých žebříčků čes ba i jednotlivých fakult. Jde o snahu zařadit vysokoškolské subjekty do jakési fotbalové l fotbalovými oddíly a univerzitami je zřejmý. Ve fotbale ten, kdo dá víc gólů, než dostane, jsou ale góly při hodnocení univerzit? Jaký to má význam srovnávat do »tabulky« jednotlivé Je nepochybné, že každý jev lze kvantifikovat či přiřadit mu určitou kvalitu. Při posuzová hodnotících ukazatelů mnoho a každý z nich vyžaduje rozsáhlý komentář. Je totiž podmíněn m Hlavním posláním vysokých škol je, jak název říká, učit. Tedy připravit absolventy do různ Řečeno ústy ekonomů produktem vysoké školy je její absolvent (lékař, právník, učitel atd.) velká váha při hodnocení té které školy se nepřikládá její výukové činnosti, ale vědecké. Proč tomu tak je? Předně kvantifikovat pedagogickou činnost je obtížné, zatímco spočítat p jednotlivé školy »vyprodukují«, je snadné. Jedním z hlavních kritérií mezinárodního hodnoc např. to, kolik nositelů Nobelových cen zaměstnávají. Nikdo již nesleduje, zda tito lidé učí a jak velká je jejich pedagogická činnost. Lékař, nebo učitel? Nemohu mluvit obecně, ale na lékařských fakultách, zejména při výuce klinických oborů, mus učitel dělit svůj čas na výuku, léčení nemocných a vědeckou činnost. Bude-li preferovat vě (která se počítá), bude to na úkor výuky. Proto mají mnohá univerzitní pracoviště týmy věd především vědeckou činností, kterou »leští firmu«. Vědecká činnost na školy samozřejmě pat hodnocení by nemělo být dominantní při posuzování, kam školu zařadit. Jako vysokoškolský učitel na lékařské fakultě vzpomínám na setkání s jedním z rektorů, kte význam vědy na univerzitě. Když musel nastoupit do nemocnice, zeptal jsem se ho před opera zjišťoval počet publikací vysokoškolského učitele, který ho bude operovat. Čtenář jistě tu Ani ho to nenapadlo. Vím, že medicínmani nejsou jediní učitelé na univerzitách, ale společ očekává, že tito učitelé »umí« obor, který vyučují. To je také předpokladem toho, že ho na Ostatně není jisté, že vědec zabývající se zpravidla úzkým problémem, bude dobrým učitelem Ani pohled na pedagogickou činnost, kterou lze vnímat jako základní funkci univerzity, nen Kvalita školy by se měla odrazit v kvalitě absolventa, kterou ohodnotí pracovní trh. Jiným být počet přihlášených k počtu přijatých. Musíme vzít v úvahu řadu faktorů, které tento po V první řadě je to praktické uplatnění studenta a jeho finanční ohodnocení po ukončení ško hlásí více studentů na práva než na pedagogiku. Kdo přijímá první Ale i při porovnání stejné odbornosti na různých univerzitách jsou rozdíly v počtu přihláš studijní místo. Tento poměr je ovlivněn i tím, kdy přijímací řízení probíhá, která fakulta první. Studenti mají informace také o tom, jaká část z těch, kteří studium začnou, ho i do obtížné je školu absolvovat. Ne nepodstatné jsou i sociální aspekty studia (dojíždění, mož atd.). Hodnocení kvality školy kvalitou absolventa by bylo správné, je však těžko měřitelné. Před profesionální osudy svých absolventů dlouhodobě, ba většinou ani v krátkém horizontu, nesl posuzují »věrnost oboru« po ukončení školy. Ta je ale zase daná mnoha na škole nezávislými Část pedagogů díky špatnému finančnímu ohodnocení nenastupuje do školství, někteří lékaři farmaceutickým firmám a podobně. Kvalitu absolventů by bylo možné posuzovat tím, jak obsad profesní kariéře vedoucí místa ve svém oboru. Dotázal jsem se primářů chirurgických odděle kde promovali, a tak jsem si ověřil, že až na dvě výjimky promovali na fakultě nejbližší m působení... Nakonec zbývá otázka, podle čeho si má mladý student vybrat. Odpověď nemůže být jednoznačn faktorů je mnoho, kterým dá student přednost? Jistě bude zvažovat údaje z minulých let: o přihlášených a přijatých, jaké procento přijatých školu ukončilo. Upřednostní »světovost« přednost menší škole umožňující užší kontakt učitele a žáka? Hlavním posláním vysokých škol je učit. Nikoli bádat. Foto popis| O autorovi| Pavel Pafko, Autor je přednostou III. chirurgické kliniky 1. LF UK