Argumenty pro vznik fakultního časopisu na FSV UK ****************************************************************************************** * Argumenty pro vznik fakultního časopisu na FSV UK ****************************************************************************************** Martin Benda, senátor AS FSV UK za IMS martin.is@centrum.cz [ URL "mailto:martin.is@centrum.cz"] , tel: 721470907 Diskuse o problémech českého vysokého školství probíhá téměř výhradně jen v rovině finančn univerzitám věnuje v médiích nějaká pozornost, většinou se hovoří o nedostatečném rozpočtu kapacit, špatném technickém stavu univerzitních budov atd. Nepopírám, že tyto problémy je nutné se vypořádat i se zcela jiným typem problému, který není tak docela podmíněn dostatk Dnešní studenti jakoby ztratili zájem o věci veřejné, míra jejich angažovanosti stagnuje č Projevuje se to např. již při volbách do fakultních akademických senátů. V případě slovutn se volební účast pohybuje téměř v záporných číslech (nepřesahuje 5%). V případě letošních situace výrazně lepší - volby byly platné hned po prvním kole, jelikož účast těsně přesáhl Mnoho studentů však o volbách vůbec neví či netuší, k čemu akademický senát je. Na FF UK s tací, kterým již samo slovo „senát“ či cokoli jiného, co se skrývá pod pojmem „občanskost“ Velmi problematická je organizace různých studentských akcí – především se to týká fakultn seznamovacích akcí pro zahraniční studenty, studentské happeningy, protesty, divadelní, de Všechny výše uvedené aktivity nejsou závislé na výši školních rozpočtů. Jejich životaschop závislá především na kvalitě vzájemné komunikace mezi vedením fakulty a studenty a mezi st Taková komunikace v současnosti téměř neprobíhá nebo probíhá velmi ztuha a neefektivně (na setkání samospráv, kterých se i tak účastní jen hrstka lidí). Ze současného stavu jasně vyplývá, že fakultě chybí médium, které by potřebnou komunikaci a to formou kultivovanou a přehlednou. Slovem médium mám pak na mysli tištěný časopis, kte školních podmínkách jeví jako optimální a který se osvědčil na mnohých zahraničních univer kvalitních západních univerzit bez školních novin či časopisu je v dnešní době nemysliteln Cílem je tedy založit oficiální studentský časopis pro celou Fakultu sociálních věd UK. Je že jeho tvorba by měla být v kompetenci katedry nejpovolanější, tj. Institutu komunikačníc žurnalistiky. ****************************************************************************************** * Předběžná koncepce fakultního časopisu ****************************************************************************************** Časopis je určen celé akademické obci FSV UK; studentům IMS, IPS, IKSŽ, IES, ISS, zahranič pedagogům i ostatním zaměstnancům FSV UK. Důvod k jeho koupi by měl mít jak student ekonom vztahů, tak zaměstnanec sekretariátu ISS či děkan FSV. Obsahem časopisu je především zpravodajství z fakulty – tzn. reportáže a zprávy o uplynulý oznámení o akcích, které se uskuteční v budoucnu (např. různé aféry, petice, pléna jednotl studentské akce, party International Clubu FSV, jednání AS FSV a AS UK, den otevřených dve soutěže, přijímací zkoušky, mimořádné přednášky či návštěvy). Časopis obsahuje rozhovory s a pedagogy (např. úspěšní i nespokojení studenti, noví pedagogové, vedení fakulty/univerzi absolventi, zahraniční studenti). V časopise jsou zveřejňovány výsledky evaluací, senátníc statistiky přijímacích zkoušek, fakultní rozpočet a jiné významné dokumenty. Časopis předs pracovníky z FSV a jejich projekty a nové publikace. Velká část je věnována názorům studen se týkají FSV, studentského života, školství, ale i oborů, kterými se zabývají. Neméně pod časopisu jsou i fotografie a původní ilustrace. Akademický sport, humor (bulvární stránka, články zahraničních studentů (s doprovodným českým překladem) též nesmí chybět. Periodicita je měsíční, přičemž tiskový formát je shodný se Studentským listem, jenž vychá FSV není jako časopisy Babylon či Agora zdarma, nýbrž prodáván za tržní cenu (odhadem 15,- důvodu, že fakulta si nemůže dovolit rozdávat noviny zdarma, je tu hlavně předpoklad, že e prostředí bude redakce motivována k lepší práci. Jsme přesvědčeni, že kvalitní časopis, ve najde maximum zajímavých a pro něho důležitých informací, uspěje i tehdy, pokud bude prodá zhruba 2500 studentech FSV lze reálně dosáhnout nákladu až 600 kusů. V případě, že si časopis svou čtivostí najde širokou čtenářskou obec, lze předpokládat i z projektu. Vysokoškolští studenti jsou totiž velmi atraktivní cílovou skupinou některých re Především u bankovních domů, mobilních operátorů, divadel, nakladatelství či obchodů s kon zájem o inzerci v oblíbeném fakultním časopise. V konkrétním případě časopisu pro studenty lze očekávat zájem ze strany jazykových agentur, zahraničních kulturních institutů či low- přepravců, ale i státní správy či institucí Evropské unie. Případný zisk z vydávání časopisu by plynul do Studentského fondu FSV, který podporuje dal Časopis má samozřejmě i svou internetovou verzi, na které jsou zveřejňována jednotlivá čís (z komerčních důvodů vždy s jistým časovým odstupem). Největší díl práce při tvorbě tohoto časopisu spočívá na studentech bakalářského cyklu Ins studií a žurnalistiky. Tvorba časopisu, který je určen skutečným čtenářům, je pro budoucí cennou zkušeností. Studenti žurnalistiky zajišťují převážnou část zpravodajství, design, s a jazykovou korekturu. Zhruba desetičlenná redakce je tvořena zástupci všech fakultních in Například by bylo velmi vhodné, aby inzerci měl na starosti student ekonomie. Ankety a prů mínění by měly být záležitostí studentů sociologie. Na humanitně orientované škole lze pře časopisu budou přispívat i ostatní členové akademické obce. ****************************************************************************************** * Studentský list – náš vzor ****************************************************************************************** Inspirací je pro nás již zmíněný Studentský list (www.ilist.cz [ URL "http://www.ilist.cz" několik let vychází velmi úspěšně na Vysoké škole ekonomické. VŠE čítá zhruba 16000 studen v nákladu 3000 kusů, přičemž časopis je během dvou dnů vyprodán. O inzerci v SL je velký z agentury, Oskar, Hospodářské noviny, Delloite and Touche, ale i divadla, kluby, neziskové apod.), díky čemuž dnes SL hospodaří se ziskem. Je nutné zdůraznit, že univerzita do proje žádné peníze nevložila, pouze redakci poskytla redakční místnost. Studenstký list dnes seh důležitou roli, je pro studenty i profesory hlavním a uznávaným zdrojem informací a co je SL stmeluje univerzitní komunitu a napomáhá k rozvoji občanské společnosti. Tradice vysokoškolských časopisů není v české společnosti přiliš zakořeněna, ale to neznam musí být i nadále. Časopisem (a ne jedním!) se dnes pyšní většina kvalitních západních uni by tomu mělo být v České republice. FSV UK a její Institut komunikačních studií a žurnalistiky by měla následovat příkladu uzn univerzit a naší Vysoké školy ekonomické a připojit se tak k dobré tradici školních časopi