O prázdninách si pedagog může dovolit být vědeckým pracovníkem „na plný úvazek“, říká v rozhovoru pro iForum doc. RNDr. Tomáš Skopal, Ph.D. ****************************************************************************************** * O prázdninách si pedagog může dovolit být vědeckým pracovníkem „na plný úvazek“, říká v iForum doc. RNDr. Tomáš Skopal, Ph.D. ****************************************************************************************** Přinášíme vám rozhovor s doc. RNDr. Tomášem Skopalem, Ph.D., který působí na katedře softw inženýrství MFF UK. Je také členem poroty soutěže IT diplomka roku 2008, proto naše otázky tímto směrem. • Působíte na Katedře softwarového inženýrství. Kdybyste, prosím, našim čtenářům představi tímto názvem skrývá. Katedra softwarového inženýrství (KSI) je největsí katedrou v rámci 6 ústavů Informatické a dala by se vymezit jako katedra veškeré neteoretické informatiky. V této oblasti garantu a provádí základní i aplikovaný výzkum. V zásadě jsou na KSI dvě hlavní větve výuky a výzk softwarového inženýrství v klasickém slova smyslu se zabývá vlastním softwarem, tj. metodo SW (postupy, jak dělat software), jeho formální verifikací (jak zkontrolovat jestli SW děl má), architekturami, programovacími jazyky, operačními systémy, apod. Druhá větev se posun konkrétnějším aplikacím, tj. zabývá se softwarem jako nástrojem k realizaci problémů nějak mezi ty patří datové inženýrství (tradiční i netradiční databázové systémy, komprese dat, webové technologie, informační systémy, apod. • Tíhl jste už od základních studií spíše k matematice a exaktním vědám? Jaký byl důvod, ž nakonec vydal cestou vědeckého pracovníka? Dá se říct, že k přírodním a exaktním vědám jsem napevno přilnul někdy na přelomu ZŠ a gym (matematická třída). Byl jsem z těch studentů, kteří potřebují objevovat řád světa a jeho principy, které ale (aspoň pro mne) byly těžko k pochopení. Nebyl jsem na gymnáziu žádným neproplouval jsem zlehka studiem jako většina mých spolužáků, ale možná právě proto jsem b a toto „nastartované“ úsilí mi vydrželo i v pozdějších studiích. Cesta vědeckého pracovník do pátého ročníku VŠ vůbec nenapadla, resp. neměl jsem sebevědomí se touto myšlenkou vážně té době jsem si při škole již několik let přivydělával jako programátor v jedné firmě, a a zajímavá zkušenost, přece jen jsem chtěl do budoucna dělat práci, která je víc invenční, m stereotypní, poskytující odborný růst. Proto jsem v roce 2001 nastoupil na doktorská studi „dělám vědu“. • Jste členem odborné poroty ceny IT diplomka roku 2008. Kdybyste měl zavzpomínat, účastni nějaké podobné soutěže? Projekt IT Diplomka roku, v jehož porotě zasedám, je velmi mladý, letos probíhá teprve jeh Co si vzpomínám, za dob mých magisterských studií jsem na podobnou globální soutěž nenaraz internet byl v plenkách a můj akademický život byl vymezen „stěnami alma mater“. Svou dipl neprezentoval na poli studentské soutěže, ale (ačkoliv byla poměrně praktická) na dvou kon zkušenost mi pomohla osvojit si kulturu publikování jak pro akademické, tak podnikové publ • V čem vidíte hlavní přínos této soutěže? Přínosy podobných soutěží (v ČR je jich více) jsou poměrně jasné a oboustranné. Slouží jed prezentovat se na trhu práce, dosáhnout prestižního (i nezanedbatelného finančního) oceněn s jinými vynikajícími pracemi v IT, setkat se se zástupci významných firem, nastavit si vy svou budoucí kariéru. Ze strany firem jsou přínosy ještě větší, soutěž prezentuje ty nejle IT, potenciální zaměstnance či partnery. Soutěžní diplomky mohou navíc firmám posloužit ja projekty, do nichž může stát za to dále investovat, anebo alespoň mohou poskytnout velmi d potenciálu studentů na trhu práce v IT. • V současné době je na školách klid – ustala výuka. Využíváte prázdniny spíše k odpočinku prázdnin chápete jako klidnější období, kdy se dá stihnout více práce? Dalo by se říct, že prázdniny jsou dobré pro obojí, odpočinek i intenzivnější výzkum. O pr pedagog může dovolit být vědeckým pracovníkem „na plný úvazek“. V zásadě ale nevidím kvali mezi výzkumem o prázdninách a uprostřed akademického roku. Snad jen na chodbách je větší k atmosféra. Ale aby nezůstalo jen u práce, těším se také na putování po tureckých horách s zádech... • Na čem v současné době pracujete? Již několik let se věnuji podobnostnímu vyhledávání v multimediálních databázích. Jelikož obrázky) nemají pevně danou vnitřní strukturu, nelze se na ně ptát tradičními 30 let starý jazyky pro strukturované databáze (sestávající z tabulek řádků a sloupců). Zde se k dotazo hodí koncept numerické podobnosti dvou obrázků. Spíše než hledání obrázků na základě splně složitých podmínek (pro běžného člověka často neformulovatelných), použije uživatel raději obrázek, jemuž se mají hledané obrázky v databázi podobat. V oblasti podobnostního vyhledá otevřených problémů, a to jak „doménových“ (jak navrhovat podobnostní funkce pro různé apl tak „databázové“ (jak indexovat multimediální databázi, aby se v ní dalo vyhledávat rychle se rozrůstá tým mých doktorandů, takže i rozsah prací se zvětšuje a celkově se daří zabýva klíč“, tj. nezůstat u dílčích modelů, architektur, algoritmů a SW prototypů, ale realizova jako celku. • Děkuji za odpovědi. Rádo se stalo :-) FF