Rozhovor s prof. Mariem Urlassem, Pädagogische Hochschule Heidelberg ****************************************************************************************** * Člověk je umělcem, je-li tvořivý. O výstavě Nahlédnutí s prof. Mariem Urlassem, Pädagogi Heidelberg ****************************************************************************************** Vernisáž výstavy Nahlédnutí byla příležitostí oslovit i německého partnera projektu a zjis na věci dívá druhá strana, ale co o projektu vypovídá dílo samo. Neboť mnoho výtvarných um nebo dramatiků tvrdí, že skutečně zdařilé dílo je vždycky chytřejší než tvůrce sám. Z násl rozhovoru s vedoucím Katedry výtvarné výchovy Vysoké školy pedagogické v Heidelbergu prof. vypluly na povrch jemné posuny v chápání pedagogické práce dané přeci jen odlišnou tradicí zápasem „moderní“ nebo „konzervativní“ koncepce výuky. Obojí přináší své výsledky. Jednodu větší cenu – naučit žáka kreslit nebo chápat výtvarné dílo? Pane profesore, mohl byste nejprve představit výtvarnou katedru vaší univerzity - jaké je kolik u vás studuje posluchačů? Na naší katedře pro výtvarnou výchovu studuje 450 posluchačů v programech bakalářského a m studia. Máme dva profesory a dva další pedagogy. Naším konceptem je učit to, co umění je a specifického. Neučíme jen historii umění, mnohem zajímavější je vlastní praxe v umění. Stu budou učitelé a myslíme si, že učitelé v uměleckém oboru by sami měli být umělci. Ne skute malíři, sochaři a další, ale umělci v tom smyslu, že každý člověk je umělcem, je-li tvořiv studenty, jak učit tvořivost ve škole. Dejme si konkrétní příklad. Při vernisáži jste zmínil pobyt v Itálii. Co bylo hlavním zámě soustředění - dát studenům více umělecký nebo pedagogický náhled na výtvarnou tvorbu, v to jejich vlastní? Půl na půl. Ne každý student může jet do Itálie a pracovat 14 dní v ateliéru a v plenéru, jiná situace. Ale nepracovali jen na výtvarných dílech, každý den jsme se setkávali a disk a s ním spojených procesech. Studenti si mohou najít vlastní téma a vlastní výtvarné prost volby materiálu. Každý den jsme celý proces rozebírali. A tak na této výstavě můžete vidět přístupů. Během práce byli studenti pohromadě, viděli stejnou krajinu, měli stejné zážitky obrazy každého z nich jiné. A touto formou budou jednou naši studenti učit děti chápat výt prof. Mario Urlass, Pädagogische Hochschule Heidelberg Co víc byste řekl k zde vystavené kolekci? Zmínil jste materiál, ale vidíme tu jen dvouroz vzniklá kombinovanými technikami, nikoliv plastiky. Proč? V Itálii dělali někteří z nich plastiky, ale bylo obtížné je přivézt do Prahy. Pracovali t filmu, fotografie a videa, ale v tomto prostoru bylo lepší vystavit jen část výsledků stud Obvykle míváme na italském soustředění čtyřicet studentů a osm pedagogů v různých výtvarný Letos jsme sebou měli učitele specializovaného na konceptuální tvorbu a to oslovilo zejmén studenta, který vytvořil velkou kamennou plastiku, ale jak už jsem řekl, transport do Prah složitý. Před měsícem jsme měli v Heidelbergu společnou výstavu, kde jsme představili komp našeho soustředění i s plastikami a performancemi. Vidíte nějaký zásadní rozdíl v koncepci výuky budoucích pedagogů výtvarných oborů na unive Heidelbergu? Pracujeme na velkém množství uměleckých projektů. Během každého semestru musí student nají velké téma, například identita, promyslet ho, najít k němu vlastní přístup a materiál pro Pracujeme více interdisciplinárně, ne jen v jednotlivých uměleckých oblastech, zahrnujeme komunikaci, přírodní vědy. Myslím, že to je cesta, jak studenty naučit, jak od umění přejí oblastí, dát jim jinou perspektivu, nebojím se říct multi-perspektivu. Ale centrem všeho j To, co zde na výstavě vidíte, je spíše tradiční pojetí výtvarného díla, ale každý student svého tématu musí zhotovit knihu, jakýsi záznam nebo protokol, kde můžete sledovat celý pr průběhu a dokončení projektu. Tato výstava je tedy především výseč většího celku. Rozdíl v pedagogiky umění na školách. V Čechách upřednostňujete více vizuální stránku umění a kultu V Německu existuje více různých přístupů, jak učit výtvarné umění, například co v umění je možnosti chápání a přijímání umění. Puritánský přistup k umění samozřejmě existuje také u Děkuji za rozhovor. (ká)