Seminář pro asistenty při studiu ****************************************************************************************** * Seminář pro asistenty při studiu ****************************************************************************************** Speciální seminář pro studenty, kteří uvažují o poskytování asistenční služby postiženým k uspořádalo letos  (25/11/2008) již podruhé Informačně-poradenské centrum Univerzity Karlov „Cílem semináře je předat kvalitní základní informace o tom, jak přistupovat k lidem se zd postižením. Naším záměrem je zvyšování kvality asistence při studiu,“ vysvětluje Alice Ryt Kanceláře pro studenty se speciálními potřebami UK. První půlhodinka semináře byla věnována informacím o fungování projektu asistence při stud obecný úvod navázala Mgr. Pavlína Šumníková, učitelka speciální pedagogiky na Pedagogické Paní Šumníková se dlouhodobě zabývá asistencí a integrací postižených osob, nejprve pracov postiženými, v současnosti se věnuje zrakově postiženým osobám. Posluchačům předala mnoho informací. Upozornila na nutnost chápat funkční vidění klienta, tedy nejen „znát diagnózu“ rozumět tomu, jak klient skutečně vidí a nevidí, a chápat, které činnosti a jakým způsobem postiženého člověka ztíženy nebo vyloučeny. „Můžete třeba vidět člověka s bílou holí, kter ní dobře orientuje v prostoru. Avšak když dojde na zastávku, úplně normálně si začne číst To není simulant. Jeho vada mu umožňuje zaostřit na drobný výsek uprostřed normálního zorn zamezuje mu mít dobrou představu o prostoru kolem sebe,“ vysvětlila například. Lektorka nejprve představila množství variant, jak může zraková vada vypadat. Následně vys způsobem asistenci zrakově postiženým lidem poskytovat, a přidala tipy na kontaktní organi či slabozrakých. Podobným způsobem seznámila Mgr. Miroslava Kotvová posluchače s problemat sluchově postiženým osobám a Tomáš Lanc, student Filosofické fakulty UK, popsal, jak pomáh postižením pohybovým. Praktické informace doplnil PhDr. Zbyněk Galvas z Filosofické fakulty přednáškou s názvem pomáhajících profesí. Popsal některé nejznámější problémy, jež se mohou vyskytnout ve vzta klient, a upozornil na některé typické tendence, které mohou ohrožovat korektní vztahy, na vlastních hranic. Vyzdvihl podstatnou roli supervizorů, kteří by měli pracovat s asistenty vyhnout se situacím, které mohou být pro některého z obou partnerů asistenční dvojice kriz Seminář trval od rána do pozdních odpoledních hodin. Zúčastnilo se ho sedm studentek Unive Asistenční služba je projektem určeným studentům UK na straně klientů i asistentů. Asisten je honorována 60 korunami na hodinu, které jsou formou stipendia vypláceny asistujícím stu čtvrtletí. Projekt je financován z grantu MŠMT. Další  informace k této problematice lze nalézt v publikaci  „Informace pro studenty se speciálními potřebami na Univerzitě Karlově v Praze“ a na webu: http://ipc1.cuni.cz/handicap/ [ URL "http://ipc1.cuni.cz/handicap/"]