Přetlak v Chladiči. Výsledky Ústředního kola 45. ročníku Chemické olympiády kategori ****************************************************************************************** * Přetlak v Chladiči. Výsledky Ústředního kola 45. ročníku Chemické olympiády kategorií A ****************************************************************************************** Vyhlášením výsledků 29. ledna 2009 skončilo Ústřední kolo 45. ročníku Chemické olympiády k jehož spolupořadatelem pro tento rok byla chemická sekce Přírodovědecké fakulty Univerzity Záštitu nad soutěžním kláním převzali prof. RNDr. Václav Hampl, DrSc., rektor UK, prof. RN CSc., děkan Přírodovědecké fakulty UK, a MUDr. Pavel Bém, primátor hlavního města Prahy. Vítězi Ústředního kola 45. ročníku Chemické olympiády se stali: v kategorii A: Martin Zábranský z Gymnázia Litoměřická v Praze Předávání ceny Martinovi Zábranskému rektorem UK Martin Zábranský, 1. cena v kategorii A a v kategorii E: Martin Vařeka ze SPŠCh v Pardubicích Předávání ceny Martinovi Vařekovi rektorem UK Martin Vařeka, 1. cena v kategorii E Chemická olympiáda má komplikovanou strukturu, je několikastupňová a probíhá v celkem pěti A–E. Vyhlašovatelem Chemické olympiády je Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, organizátorem je Národní institut dětí a mládeže MŠMT ČR, který logisticky zabezpečuje prů na nižších úrovních, jako jsou školní, okresní a krajská kola. Chemický dorost budoucích o rekrutuje už na základní škole; těmto žákům je určena kategorie D. Ve středoškolských kate k překrývání ročníků – pro 1. a 2. ročníky gymnázií je vyhrazena kategorie C, pro 2. a 3. B a 3. a 4. ročníky soutěží v kategorii A. Speciální kategorie E je určena studentům průmy Pouze kategorie A a E dospějí až do celostátního (Ústředního) kola, nižší kategorie končí krajů. Letos v Ústředním kole v kategorii A bojovalo o vítězství 39 studentů gymnázií z ce kategorii E 4 studenti středních průmyslových a středních průmyslových škol chemických z O Ústí nad Labem a Pardubic. Průběh vlastní soutěže je rozdělen na teoretickou a praktickou část. Zázemí pro letošní ol podobě poslucháren, laboratorních pracovišť a také menzy poskytla Přírodovědecká fakulta U Studenti soutěžili po dva dny v dopoledních hodinách (první den je čekaly teoretické úlohy úlohy praktické); odpoledne byl pro ně připraven odpočinkový program v podobě exkurze do M vodárenství v Podolské vodárně nebo prohlídek různých muzejních sbírek a botanické zahrady fakulty UK. Příležitostí k odborným a společenským kontaktům byla odpolední beseda s autor neformální setkání v univerzitním Studentském klubu Chladič, spojené s večeří ve formě rau Po skončení olympiády obdrželi všichni soutěžící jako pozornost pořadatelů knihu a sponzor Národním centrem pro mladé chemiky (NCYC). Těm lépe umístěným náležela i hodnotná finanční poskytla Nadace Alfreda a Isabel Baderových, a dále velkokapacitní externí disk k počítači předplatné časopisů Vesmír a Chemické listy. [ URL "http://natur.cuni.cz/cho/"] vítězové kategorie A a E, zleva: Ondřej Hák (2. cena, kat. A), Martin Vařeka (1. cena, kat Zábranský (1. cena, kat. A), Pavel Švec (3. cena, kat. A) a Ondřej Henych (4. cena, kat. A Pro všechny účastníky Ústředního kola je připraven další bonus, a to v podobě přijetí na c obory na Přírodovědecké fakultě UK bez přijímacích zkoušek, tedy pokud se o přijetí na tut ucházet. Součástí materiálů soutěže byla útlá brožurka, ve které se vedle faktických dat o letošním olympiády a informací týkajících se organizátorů, partnerů a podporovatelů této vrcholné s studenti dočíst o úspěšné české účasti a celkovém průběhu 40. Mezinárodní chemické olympiá (12. – 21. 7. 2008) pohledem mentorů i samotných studentů. Formou přetištěného letáčku byl k účasti na dalším 41. ročníku Mezinárodní chemické olympiády v Anglii (18. – 27. července pořadatelem bude University of Cambridge. I letos se na ní objeví nejlepší řešitelé 45. ro Chemické olympiády. Jejich výběr pro zmíněnou špičkovou mezinárodní soutěž se uskuteční dv systémem. Prvním stupněm pro 15 nejlépe umístěných z Ústředního kola bude teoretické soust vybere nejlepších 8 účastníků do druhého, praktického kola. Na základě výsledků v Ústřední dvou doplňkových soustředěních budou vybráni čtyři soutěžící, aby reprezentovali úroveň a chemie na našich středních školách. 45. Chemická olympiáda byla příležitostí položit jednomu z organizátorů několik otázek. Od RNDr. Jan Kotek, PhD. z katedry anorganické chemie Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlo RNDr. Jan Kotek, PhD. z katedry anorganické chemie Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlo Vytvoření soutěžních úloh pro olympiádu mladých chemiků do zhruba 20 let věku jistě v příp vyvolává řadu otázek. Jaké jsou ty nejpalčivější? Zcela určitě je to problematika vhodného nastavení obtížnosti úloh. Zvláště v době, kdy si škola v principu nastavuje úroveň znalostí svých studentů, je velmi těžké najít společný p Z krajského mezistupně Chemické olympiády se obvykle – a bylo tomu tak i letos – na hlavu snese snůška výtek opravujících učitelů, že jsou úlohy příliš náročné a studenty spíše dem jak ukázala celkově velmi vysoká úspěšnost řešitelů letošního Ústředního kola, úlohy byly poměrně didakticky. Ti studenti, kteří byli pozváni do celostátního kola, se poučili ze sv krajského kola a zvolenou jednotící problematiku, kterou byly v letošním ročníku redoxní d zvládli. Chemická olympiáda jako celek se ale potýká se soustavným odlivem studentů, kteří řešit. To je však spíše společenský problém a důsledek přetrvávající negativní medializace něčeho vysloveně škodlivého, který se pak zobrazuje i v nižším zájmu o vysokoškolské studi oborů. Tím více si pak ceníme různých sponzorských příspěvků, které nám umožňují mj. zajis reprezentativní průběh akce takového rozsahu, a tím studenty dále motivovat a ukázat jim, stojí. Otázky ale vyvolává rovněž samotné vyhodnocení výsledků. Které z nich souvisejí přímo s ol mají proti tomu obecnější platnost a týkají se obecného středoškolského učiva? Tohle je těžké nějak paušalizovat. Jak jsem zmínil, obvykle je celý ročník úloh v dané kat tematicky zaměřen. Je třeba si uvědomit, že soutěžící přece jen nemají dostatečně hluboké – vždyť někteří mají chemii v rámci středoškolské výuky teprve druhým nebo třetím rokem. P v úlohách ptát na cokoliv, ale je třeba dát studentům možnost domácí přípravy. Navíc – kdy kopírovala jen školní osnovy, byli by starší studenti samozřejmě velmi zvýhodněni; proto j autorů o vhodné zvolení jednotícího tématu úloh tak, aby byli studenti nuceni k zodpovědné tj. aby těm starším nestačila pouze ve škole probíraná látka, ale aby si všichni museli na problematiku poněkud hlouběji. Tady ovšem narážíme jako autoři na neochotu některých střed pedagogů si danou problematiku nastudovat také, aby mohli svoje studenty podpořit konzulta základní „školní“ znalosti jsou v úlohách samozřejmě testovány také. Podle bodového ohodnocení dosáhli studenti gymnázií lepších výsledků než ze specializovaný škol. Znamená to, že širší zázemí znalostí v dalších, tedy i humanitních oborech zároveň p a zkvalitňuje tu, ve které se soutěžilo, nebo se jen letos sešli trochu nadanější nebo v t koncentrovanější studenti gymnázií? Nezasvěcený člověk by předpokládal, že lepší výsledky mít studenti z chemických průmyslovek... Bohužel – nechci se nijak někoho dotknout – ale pohledem do statistiky za uplynulé ročníky že úspěšnost řešitelů pocházejících z chemických průmyslových škol je dlouhodobě nižší než gymnázií. Tento fakt sice trochu reflektuje celkový úbytek průmyslových škol v porovnání s – je přece jenom rozdíl, když se snažíte rekrutovat ty nejlepší z necelých deseti průmyslo v republice, anebo je vyzobat ze stovek gymnázií, kde máte k dispozici o dva až tři řády v Ale současně mám dojem – jako pedagog učící v prvním ročníku chemických oborů na PřF UK – chemických průmyslovek v průměru opravdu nijak nevyčnívají nad absolventy gymnázií. Pokusil byste se sestavit „profil“ úspěšného řešitele chemické olympiády? Aby byl člověk dobrým chemikem, respektive úspěšným účastníkem Chemické olympiády, pak mus především nadchnutý pro chemii; a počet nadšených studentů je bohužel dosti nízký, a zdá s na specializovaných průmyslových školách není takovýchto nadšených studentů mnoho. A když chemických nadšencích – z letošního ročníku bych rád vyzdvihl výkon Ondřeje Háka z Gymnázi který je studentem teprve prvního ročníku a obsadil v celkovém pořadí druhé místo s velmi za vítězem. Jak je výše uvedeno, standardní věk soutěžících v kategoriích A a E totiž odpo čtvrťákům, a Ondrův výkon je v tomto kontextu fenomenální. V brožuře k olympiádě byly publikovány výsledky české účasti na 40. Mezinárodní chemické o Budapešti v roce 2008. Čtyři čeští účastníci získali jednu stříbrnou medaili, dvě bronzové úspěšného řešitele. Zároveň je tam uvedeno, že se umístili na 79., 98., 131. a 169 pořadí. mít medaile a zároveň se umístit na konci první stovky a v polovině druhé? Považujete to z A co to vypovídá o českém školství? Na Mezinárodní chemické olympiádě (IChO)  se standardně uděluje více medailí. Podle stanov udělují procentně, zlatých medailí je v rozmezí 8 až 12 %, stříbrných 18 až 22 % a bronzov % z celkového počtu účastníků; přesné počty samozřejmě závisí na rozhodnutí komise, která podle konkrétních bodových zisků vhodně zvolit dělící čáru. V reálu to znamená cca 20 zlat stříbrných a cca 80 bronzových. Je to celkem spravedlivé měřítko, které umožňuje srovnat ú z různých států – jen pro ilustraci: mezinárodního kola soutěže se účastní cca 250 soutěží zemí. O absolutním pořadí zvláště na předních místech pak rozhodují velmi malé zlomky bodů byly uděleny pouze medaile za první tři místa, jak bývá obvyklé ve sportovních disciplínác podstatě určit, nakolik byla výprava daného státu úspěšná. Ale především – medaile se dáva hlavně pro radost, takže je vhodné jich rozhodit víc. Co se týče zhodnocení loňského výsle delegace, pak zisk tří medailí je ve srovnání s úspěšností minulých let spíše průměrný výs školství to sice může vypovídat, že je schopno vyprodukovat studenty, kteří se pro chemii a mimo rámec svých školních povinností i nastudovat něco navíc a solidně obstát v mezináro Ale bohužel připomínám, že české školství v současné době neprodukuje mnoho chemických nad Děkuji za rozhovor. (Marie Kohoutová)