Znavená píseň revoluce. Michal Zourek, 2. místo v soutěži o Iberoamerickou cenu ****************************************************************************************** * Znavená píseň revoluce. Michal Zourek, 2. místo v soutěži o Iberoamerickou cenu ****************************************************************************************** Posledním mini portrétem tří laureátů 14. ročníku Iberoamerické ceny, posluchačů Univerzit následující rozhovor s Michalem Zourkem, studentem 5. ročníku politologie, etnologie a ibe Filozofické fakulty. „Osvaldo Gitano Rodríguez a Nová chilská píseň“ je název jeho práce p španělštině, kterou mezinárodní komise ocenila 2. místem. Mohl byste alespoň krátce představit práci, za kterou jste získal Iberoamerickou cenu? Práce se jmenuje Osvaldo Rodríguez a nová chilská píseň a pojednává o chilském levicově za hudebníkovi a spisovateli, který po státním převratu v roce 1973 musel emigrovat jako mnoh levicově smýšlejících umělců do Evropy. Byl významný v tom, že jako jeden z mála zamířil d kde zanechal výraznou stopu. Vystudoval u profesora Oldřicha Běliče a získal doktorát na n fakultě. Proto mě zaujaly Rodríguezovy básně, že se v nich odráží jeho pražská zkušenost . Byl to čistě váš zájem, že jste sáhl po tomto tématu nebo jste ho cítil jako důležité v ko iberoamerické kultury, jako bílé místo, které touto prací chcete zaplnit? Má to asi, jak jste řekla, oba tyto důvody, na každém bude něco. Při práci jsem vycházel i Chile, kde jsem teď byl půl roku, a kde jsem při kontaktech s profesory zjistil, že Osvald Chile známá postava, ale u nás se o něm prakticky mnoho neví - v češtině existuje pouze je Takže, jak říkáte, je to bílé místo, které jsem se snažil zaplnit. Osvaldo Rodríguez je levicový písničkář, zaujatý ideály revoluce. Zajímala vás víc hudba a nebo spíš jejich dějinný kontext, tedy politika jako taková? Hudební stránka chilské revoluční písně se mi velmi líbí, i když přiznám se, že Osvaldo Gi ani tak ne, spíš skupiny Inti-Illimani nebo Quilapayún. Ale politika samotná mě zajímá víc politologie, to byl asi ten hlavní důvod. V mé práci jsem se snažil spojit levicový entuzi vzbudila kubánská revoluce, a popsat revoluční atmosféru v 60. letech. Hovořil jste o revoluční ideologii. Jaký měla dopad na chilskou společnost kubánská revolu nesená hrdinnými písněmi? Tam je právě zajímavé to, jak se levicoví umělci angažovali v prezidentské kampani v 70. l Salvadora Allendeho, třeba při návštěvě Fidela Castra v roce 1972 ho hodně umělců doprováz byl možná jeden z těch důvodů, co pravici silně vadilo, že umělci byli tak úspěšní, a po p mnoho z nich za to zaplatilo životem a mučením. Tím nejznámějším chilským mučedníkem uměle Jara, který byl umučen na národním stadionu Estadio Chile v Santiagu, a po kterém je dnesk pojmenován. A pokud nebyli umučeni, museli odejít do exilu. Zajímavé je, že mnoho z nich s nevrátilo. Na Osvaldu Gitanu Rodríguezovi je zajímavé sledovat tu trajektorii, jak je tent exmilitant v Evropě docela úspěšný - stylizuje se do role kulturního velvyslance Chile, je Evropě a píše básně o tom, jak mu Chile chybí. Ale pak, když v Chile dojde k návratu demok 80. let se do Chile vrací, je naprosto rozčarován a zjistí, že tam nemůže být. Zase se vra umírá v Itálii. Takový byl jeho osud. Získáním Iberoamerické ceny se uzavřela jedna etapa. Co bude dál? Nebude vám písničkář sch Mě zajímá latinskoamerická levice obecně a teď píšu diplomovou práci na téma odraz Velké ř socialistické revoluce v Chile, tedy spíš v předválečném období. A kdyby to vyšlo, chtěl b doktorátem a dostat se v revoluční časové periodě dál, hlavně do 50. a 60. let 20. století (Marie Kohoutová)