9. února 2009
Nedostatek peněz dusí humanitní obory
9.2.2009, rubrika: Zpravodajství, strana: 5, autor: Marek Přibil
REKTOR UNIVERZITY KARLOVY V PRAZE VÁCLAV HAMPL ŘEKL PRÁVU:
* * Jaká je nyní finanční situace Univerzity Karlovy? Děkan pedagogické fakulty rezignoval kvůli schodku školy ve výši 20 miliónů korun, filozofická fakulta čelí krizi humanitních oborů a představitelé akademického senátu fakulty hovoří o možném bojkotu přijímaček.
Zabývám se tím s předsedy akademických senátů humanitních fakult. Ale problém není v tom, že by teď najednou padla Univerzita Karlova do nějakých vážných ekonomických problémů. Pedagogická fakulta normálně a standardně funguje a vyučuje, to samé platí pro filozofickou fakultu. Máme zde dlouhodobý stav vážného podfinancování, který těžce doléhá zejména na humanitní obory. Jde-li třeba o investiční financování, možnosti platit větší stavební záležitosti a přístroje, tam nás to úplně dusí. Lidi motivuje nadšení, přepínají se. Na tom se nedá stavět donekonečna. Pokud se stav nezmění, důsledkem bude pozvolné a plíživé zhoršování kvality.
* * Byl jste vyzván, abyste dohlížel na přípravu záměru nového zákona o vysokém školství, který vychází z hlavních tezí vládní Bílé knihy?
Ano, spolu s dalšími rektory jsem byl k diskusím o věcném záměru zákona pozván. Že představitelUK byl k něčemu takovému přizván, je správné. A stále věřím, že zásadní věci a naše připomínky se podaří uvést v život. To, že na přípravě věcného záměru bude pracovat jiný tým než na Bílé knize, dává šance, že k posunu může dojít.
* * Potřebují české vysoké školy reformu? Anebo by ke zvýšení jejich kvality stačilo jen navýšit jejich rozpočty a zvýšit limity na jednoho studenta?
Navýšení prostředků by rozhodně bylo na místě. Státy, které to myslí se vzdělanostní a informační společností vážně, to dělají. Avšak netroufl bych si říct, že to samo o sobě vyřeší všechno. V České republice máme školy velmi různých kvalit. Rozumně provedená diferenciace, která se projeví na míře veřejného financování, by byla určitě dobrá. To je jedno z témat, kterým se zabývá vládní Bílá kniha terciárního vzdělávání, ale podle mého názoru nebylo dostatečně rozpracované.