Americký semestr v Praze - nejžádanější zahraniční program Dartmouth College. Letos se uskuteční už 18. ročník. ****************************************************************************************** * Americký semestr v Praze - nejžádanější zahraniční program Dartmouth College. Letos se u ročník. ****************************************************************************************** Když v roce 1991 plánovala příjezd do tehdejšího Československa skupina 10 předních americ vedená prof. Georgem J. Demko, uspořádali jsme pro ně pobyt charakteristický pro tehdejší semináře a exkurze v Bratislavě, dvoudenní pobyt na někdejším Geografickém ústavu ČSAV v B pár dní v Praze včetně dalšího dvoudenního semináře. Při hodnocení návštěvy vedoucím deleg prvně zazněla idea o realizaci části studia amerických studentů z Dartmouth College na geo Přírodovědecké fakulty UK v Praze. Následovaly dva roky plánování a hledání termínů a v ro realizovali první tzv. „Americký semestr“ v Praze pro 15 amerických studentů z Dartmouth C prof. R.Wrightem. Američtí studenti zde realizují v šesti tematických blocích cca 25 přednášek, cca 15 odbor celém Česku a také pod vedením svých profesorů za pomoci českých pedagogů a studentů zprac projekt (ať již individuálně či ve skupině dvojici). Tyto aktivity jsou plnohodnotnou souč bakalářského studia geografie na Dartmouth College. První rok jsme měli práce nad hlavu, abychom zajistili 75 dní přednášek, odborných exkurzí seminárních prací studentů v podstatě zaměřených na transformační problémy Česka a dalších Evropy. Zjednodušeně podáno, v devadesátých letech jsme se zaměřovali na transformaci spol od totalitní do demokratické založené na tržní ekonomice, v posledních letech je zvýšená p věnována dopadům globalizace a harmonizaci se strukturami Evropské unie. Bez zkušeností a geografického vzdělání amerických studentů. To, že se náročná akce plně hrazená americkou opakování nejen v plánovaných třech letech, ale mnohem déle, jsme tehdy ani nepředpokládal letošním roce uskuteční již 18. ročník a myslíme, že je čas na krátké zhodnocení. Především je nutné zdůraznit, že jsme se strašně moc naučili. Každým rokem jsme spolu s am profesorem a studenty diskutovali o celém průběhu a zhodnotili, co se povedlo a co příště Jak z hlediska přednášek či seminářů, tak exkurzí. Jednotliví vyučující přednášející v něk šesti základních tématických okruhů o Česku v širších evropských souvislostech (historický kontext; Praha - její rozvoj a transformace; demografický vývoj, sociální politika, sociál ekonomika; regionální politika a regionální rozvoj; venkovská krajina, zemědělství, ochran životního prostředí) se přizpůsobili základním požadavkům. Obrazně vyjádřeno asi takto: Na neseme na stříbrném podnose to nejlepší a nejaktuálnější, co se v dané problematice děje. si občas zobne. Americký student je naučený pracovat jinak. Dejte mi literaturu, já si vše mě zaujme, na to se zeptám. A proto práce s americkým studentem je zcela jiná. K tématu př tři zásadní články, v přednášce uvést základní obecné charakteristiky a tendence a moderov se studenty i profesorem, který se většiny akcí účastní. Dotazy studentů jsou občas naivní vzájemné vysvětlování souvislostí a zapojení celé skupiny do diskuse je velmi cenné a přín seminárních prací zpracovávaných americkými studenty jsme dokázali zapojit naše studenty g - pomáhají americkým studentům v realizaci různých šetření, hledání statistických zdrojů, překládají diskuse s experty. Mnohdy se jedná o velmi pestrá a specifická témata (hodně st přesahuje vlastní rámec sociální geografie a zasahuje do demografie, sociologie, etnografi ekonomie či regionální politiky). Naši čeští studenti také pomáhají v organizaci a zapojen studentů do života v Česku (účast na společných výletech, velikonoční aktivity, fakultní p sportovní zápasy apod.). Američtí studenti jsou velice aktivní jak v přednáškách, tak při navíc realizují někdy i docela složité výjezdy po Evropě na 2- 4 dny (např. o velikonocích dobře srovnávat situaci u nás s dalšími evropskými metropolemi. Bývají zpravidla až šokova kulturního a sportovního života Prahy a to v cenách, které pro ně jsou v USA nepředstavite dny Amerického semestru také realizujeme základy dorozumívání v českém jazyce, což pravide velké zábavy a divení. Při loučení na společné večeři všech zúčastněných dojde nejen na dr i ujišťování, že se do Prahy určitě vrátí a že celý program byl ještě lepší, než líčili je kolegové. Bezpochyby v počátku naší spolupráce byl zajímavý i finanční efekt pro přednášející a prac zvenčí se dokonce domnívají, že to bylo a je to podstatné. Ani tehdy na počátku (kdy přísp z realizace Amerického semestru překračoval dvojnásobně provozní rozpočet katedry) a ani d efekt spolupráce není tím hlavním. Největší přínos spatřujeme v tom, že jsme byli "Amíky" akceptovat jiný způsob přednášek a seminářů, než je u nás obvyklé, podstatně hutnější a ná To se pak projevilo nejen v práci na Americkém semestru, ale i v práci s našimi studenty ( aktivními!). Dalším přínosem je fakt, že řada pedagogů byla na měsíčních stážích v Dartmou skvěle vybavená knihovna, ale i celkové prostředí malého univerzitního města přímo nabádá výzkumné práci. Právě tuto možnost strávit určitou dobu na jedné z nejprestižnějších unive návaznosti participovat na každoročním kongresu amerických geografů (program nám doslova o dveře“) je možné pokládat pro budoucnost našeho pracoviště asi za největší přínos. Při při tamní univerzity v roce 2000 jsme byli ujištěni, že si spolupráce s námi nesmírně považují semestr v Praze je dlouhá léta nejžádanější zahraniční program nabízený na Dartmouth Colle spolupráci byla již několikrát prodloužena a nyní je jisté, že bude pokračovat nejméně do prodloužení došlo po krátké kontrolní návštěvě děkana tamní fakulty v dubnu loňského roku. Závěrem si nemůžeme odpustit jednu poznámku zdánlivě s tématem nesouvisející. Nemyslíme si pro hodnocení vysokoškolského pedagoga by měla být pouze nebo převážně jeho publikační akt příkladě Amerického semestru chceme dokumentovat, že naše pracoviště jako celek má dnes v vzdělaných osobností s velmi kladnými zkušenostmi z výuky geografie na Přírodovědecké faku v Česku. Nemá tato skutečnost vlastně podobnou váhu jako tolik vyhledávané citační ohlasy? Doc. RNDr. Ivan Bičík, CSc. Doc. RNDr. Dušan Drbohlav, CSc. RNDr. Ludvík Kopačka, CSc. Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, PřF UK