Tisková zpráva Univerzy Karlovy k materiálu Perspektivy dalšího vývoje českého vysoké ****************************************************************************************** * Tisková zpráva Univerzy Karlovy k materiálu Perspektivy dalšího vývoje českého vysokého ****************************************************************************************** A. Úvod Od roku 2007, kdy byly zveřejněny tzv.“Vybrané teze Bílé knihy terciárního vzděláv usilovala Univerzita Karlova o to, aby se tento materiál stal východiskem pro koncepční nastartování programových tezí vskutku potřebné, vyargumentované a konsensuální reformy, která vzejde z otevřené, demokratické a kvalifikované disku A od samého počátku byla nepřehlédnutelně patrná neochota autorů „Bílé knihy“ nasl kritickým připomínkám či alternativním námětům, natož je pak akceptovat a zapraco do jejího znění. Tento programově nekomunikativní přístup, který neakceptoval varo před omezováním akademické autonomie a samosprávy vysokých škol a masivní redukcí studentů, a přezíravě přehlížel další stanoviska a připomínky, pod nimiž bylo jedn podepsáno vedení univerzity, její akademický senát a vědecká rada, vyvrcholil tak po neprofesionálním a účelovým vypořádáním připomínek univerzity, které nebylo možné ak            Proto na sklonku roku 2008 rektor Univerzity Karlovy požádal ministra škol v této nehotové a nepřijatelné podobě „Bílou knihu“ vládě nepředkládal. Přestože ji vláda (na svém zasedání dne 26. ledna 2009) vzala na vědomí a na jejích vratkých zá začal být (podobně netransparentním způsobem) připravován velmi nesourodý věcný zámě ministr nakonec práce na tomto záměru zastavil. Průběžné signály varující, že „Bílá nemá parametry dokumentu, který by mohl být relevantním východiskem pro novelizaci o vysokých školách nebo dokonce podkladem pro přípravu zákona nového, se tak potvr Z výchozí šance se stala promarněná příležitost. Nicméně Univerzita Karlova, vědoma si potřebnosti funkčních reformních kroků i rizika zbyt prodlev, dále pokračovala ve vnitrouniverzitní diskusi, která formulovala jejich alternati (shrnutou v připojených materiálech). Jejich ambicí není vytvoření alternativní „Bílé knih věcné a reálné diskuse, jejímž počátkem je naše dnešní tisková konference. Proto hodláme tento materiál předložit k nejširší, otevřené diskusi, zaslat ho partnerským a posléze do něj zapracovat podněty, jež z dané komunikace vyplynou. Výsledek této „týmové univerzita hodlá nabídnout jako podklad k další práci při tvorbě analytických materiálů, k základem pro stanovení kontur skutečně potřebné a zdůvodněné reformy, ať již povede k dílč komplexní novelizaci zákona o vysokých školách. Našim cílem je Neztrácet čas a hledat společná východiska. B. Obecná východiska Základním východiskem analýz systému vysokoškolského vzdělávání, zejména univerzitního, je ho nelze redukovat na jeho ekonomickou funkci a studenty na klienty a budoucí pracovní síl Vysokoškolské vzdělání není pouze souhrnem znalostí jedince, ale má výrazné společenské a Mezinárodní rozměr změn ve vysokoškolském vzdělávání je zcela zásadní. Globalizace vede k otevření vysokých škol, ke srovnávání kvality, ke sdílení dobrých zkušeností, ale vystavuj rizikům. Mezi aktuální úkoly patří nutnost vyhodnotit dopady strukturace studijních progra kreditního systému provést obsahovou analýzu a inovace studijních plánů, zejména pak v sou Rámcem (profesních) kvalifikací, při očekávaném výrazném demografickém poklesu připravit k celoživotního vzdělávání - a zejména, orientovat celý systém na kvalitu. Vzhledem k obrovskému kvantitativnímu nárůstu poprvé zapsaných studentů, který univerzity i v situaci podfinancování svých činností zvládly, stojí před námi především úkol diverzif sektor terciárního vzdělávání. Funkční diferenciace pak předpokládá vhodná kritéria a indi jednotlivých činností vysokých škol – a to ne podle hlediska rentability a výnosnosti, ale plnění jejich společenského účelu, ke kterému se zaváží. Na tomto základě je pak nutné vym vzdělávací instituce, který bude možné transparentním způsobem vyjednat se státem. Velkým však zatím systém posuzování kvality, a to jak předpokladů vysoké školy provozovat vzděláv zaměření, typu a úrovně (akreditace), tak průběhu vzdělávacích a dalších činností i jejich I když je zjevné, že se stát nesmí vzdát své role garanta dostupnosti, prostupnosti, kvali systému terciárního vzdělávání, nesmí být tato role chápána jako dirigistické přikazování kontrola. Garanci státu musí nezbytně vyvažovat daleko výraznější institucionální autonomi Toho lze docílit prostřednictvím transparentně dojednaného smluvního vztahu mezi státem a Uskutečnění potřebných změn je ovšem podmíněno zásadní proměnou v přístupu státu k financo škol. Zastavit a obrátit se musí trend poklesu veřejných výdajů na studenta (jak v poměru tzv. přepočtené paritě kupní síly), který řadí ČR na jedno z posledních míst mezi zeměmi O podílu výdajů z vlastních příjmů a soukromých zdrojů do vysokého školství jsme již několik na úrovni ostatních vyspělých zemí. České vysoké školy v oblasti financování potřebují pře a předvídatelnost: kontraktové financování vzdělávací činnosti, autonomní investiční finan prostor pro fondové hospodaření mohou být prvními nástroji jejich odpovědné autonomie. Nik jednorázovou komercializaci jejich výsledků, na silně proměnlivý trh práce a jeho krátkodo zvyšování „produktivity“ jejich poznávací, umělecké, kulturní a duchovní aktivity na zákla kritérií z podnikatelské sféry. Otázku přímého podílu studentů na financování vysokých škol nepovažuje v současnosti UK za Protože se však stala politickým a mediálním tématem, provedla UK ve svém materiálu rozbor na jehož základě nedoporučuje platby za opravné termíny zkoušek, ve střednědobém horizontu zavádět školné, doporučuje zrušit poplatek za další studium a jako nejméně problematickou doporučuje zvážit zavedení tzv. zápisného. C. Náměty na novelizaci zákona o vysokých školách Předkládané náměty na novelizaci zákona o vysokých školách zahrnují zejména tyto významné Pětiletá rámcová smlouva místo každoročního jednání Zavedení rámcové smlouvy zakotvující hlavní cíle veřejné vysoké školy pro další pětileté o vysoké školy a státu, včetně minimálního počtu přijímaných studentů a minimální hranice fi prostředků na vzdělávací činnost a na rozvoj, by zásadním způsobem přispělo k možnosti efe hlavní činnosti a rozvoj veřejné vysoké školy pro nejbližší období. Stávající systém, kdy probíhají mezi státem a vysokými školami dohadovací řízení o financovatelných počtech stud jeden nadcházející rok je neefektivní a znemožňuje strategické plánování rozvoje vzdělávac Autonomie v investičním financování Stávající systém, kdy vysokým školám jsou přidělovány limity finančních prostředků na inve programovém financování a v rámci tohoto limitu každou investici ve zdlouhavých řízeních j schvaluje Ministerstvo školství, by měl být změněn tak, aby o konkrétním prostředků mohla vysoká škola. Pružnější akreditace studia s omezením fenoménu „létajících profesorů“ Kromě stávající akreditace jednotlivých studijních programů by systém měl být rozšířen o m větších oblastí vzdělávání na úrovni vysoké školy s tím, že uskutečňování studijních progr akreditovaných oblastech je autonomním rozhodnutím vysoké školy. Akreditace by měla být vž konkrétní akademické pracovníky splňující stanovená kritéria, přičemž jeden akademický pra takto zaštiťovat více než jednu akreditaci. Lepší čitelnost habilitačních a profesorských řízení, zvýšení odpovědnosti vysokých škola „svých“ docentů a profesorů Mírná úprava současného stavu vykazuje více pozitiv než případná radikální změna. Tato úpr spočívat zejména ve větší volnosti při stanovení nároků na získání titulu docent či profes proceduře habilitačních a jmenovacích řízení a v tom, že by se tituly (docent a profesor) spolu s uvedením vysoké školy, na které byly získány. Na rozhodnutí vysoké školy pak bude, a nároky docentů a profesorů i osobám, které tento titul získaly na jiné vysoké škole. D. Závěr Univerzita Karlova se domnívá, že je třeba začít společnou, skutečně hlubokou diskusi o bu vysokého školství a místa univerzit v něm. Jinak hrozí riziko ztráty základních hodnot, kt univerzitu univerzitou.