Mou úlohou bylo povýšit vzdělávání učitelek mateřských škol. Docentku Evu Opravil z PedF UK ocenil za celoživotní působení v oboru předškolní pedagogiky ministr ško ****************************************************************************************** * Mou úlohou bylo povýšit vzdělávání učitelek mateřských škol. Docentku Evu Opravilovou z celoživotní působení v oboru předškolní pedagogiky ministr školství ****************************************************************************************** Odstupující ministr školství Ondřej Liška ocenil 22. dubna osmdesát pět pedagogů a institu oblasti vzdělávání, výchovy nebo výzkumu. Medaili MŠMT I. stupně z rukou ministra převzala vynikající pedagogickou, výzkumnou a publikační činnost a celoživotní popularizaci předško doc. PhDr. Eva Opravilová, CSc., z katedry primární pedagogiky PedF UK. „Změna určitě nastala, a to zejména u těch, kteří jsou takovým změnám otevřeni,“ hodnotí z vzdělávacích programů doc. Eva Opravilová Docentka Eva Opravilová přiznává, že předškolní pedagogika je jejím celoživotním zájmem. S úlohu vždy viděla v povýšení vzdělávání učitelek mateřských škol. Tradice vzdělávání učite existovala už od roku 1946, kdy tento obor vznikl při pedagogických fakultách. Jenže počet v důsledku podpory zaměstnanosti žen prudce vzrostl a vysoké školy nestačily učitelky „dod jejich vzdělávání vrátilo na středoškolskou úroveň. Docentka Opravilová neúnavně bojovala vzdělání předškolních pedagogů. Úspěch se dostavil v roce 1970, kdy učitelky MŠ získaly mo částečného pomaturitního vzdělání. Od roku 1993 pak PedF UK jako první v republice poskyto studium, dnes už je tento obor možné studovat na všech pedagogických fakultách. Ocenění ministra školství získala v letošním roce doc. Eva Opravilová za Karlovu Univerzit My jsme docentce Opravilové, která je např. i předsedkyní  Asociace předškolní výchovy, k ocenění pogratulovali a zároveň se jí zeptali na problémy, které v současné době obor před vzdělávání řeší. Evropská unie nás kárá za nedostatek míst v jeslích. Asociace předškolní výchovy navrhla s Co s dětmi do tří let je velkým problémem. Jesle se prakticky zlikvidovaly a žádná vhodná neobjevila. U nás jsme na rozdíl od jiných zemí velkorysí, prorodinná politika směruje k t zůstávaly co nejdéle doma. Doba se ale mění. Ženy usilují o to, aby se zapojily do práce n neměly tak dlouhou přestávku. Ale co s dětmi? Proto vznikl z iniciativy ministerstva sociá „prorodinný balíček“, který nabízí různé typy hlídání. Proti tomu jsme se ale začali hned souhlasíme, že tu určitá nabídka pro rodiče být musí, ale musí být zároveň garantována kva situace nějak začala řešit, vypracovali jsme stanovisko, které jsme rozeslali do různých i ministerstva. Návrh jsme podali na podzim, projednávat se měl v dubnu, ale zatím k tomu bo Co konkrétně jste navrhovali? Mateřská škola je ze zákona určena pro děti zpravidla od tří let. Tlak ale je, aby se tam mladší, které dříve obsluhovaly jesle. My nejsme proti, ale za určitých podmínek, napříkla třídách, změna hygienických podmínek... Dovzdělání učitelek o problematiku jeselských dětí Změnilo se něco ve školkách zavedením Rámcových vzdělávacích programů, nebo šlo jen o kosm dokumentaci? Změna určitě nastala, a to zejména u těch, kteří jsou takovým změnám otevřeni. Kdo funguje rituálech a rigidních přístupech, ten byl nucen alespoň částečně své chování změnit. Dokon transformace, která zasáhla celý systém školství, přinesla největší ovoce právě v předškol kde program přijali jako jedni z prvních. Objevily se i návrhy, že by do silně feminního prostředí mateřinek vstoupili učitelé-muži, mohli nahrazovat často chybějící mužský vzor... Po celé republice působí již asi 27 mužů. I my jsme jich už několik na tento obor připravi učitelé sem patří. Ale je to dáno samozřejmě podmínkami, které jim nabídneme... Autorem návrhu medaile je akademický sochař Zdeněk Kolářský (Lucie Kettnerová)