Jak to UK skutečně myslí se „zápisným“ aneb od mediální fikce k realitě ****************************************************************************************** * Jak to UK skutečně myslí se „zápisným“ aneb od mediální fikce k realitě ****************************************************************************************** Představení materiálu Univerzity Karlovy „Perspektivy dalšího vývoje českého vysokého škol východiska a náměty“ na tiskové konferenci 14. května 2009 vzbudilo nemalou mediální pozor tomu rád, stejně jako vítám skutečnost, že některá média zveřejnila základní cíle, který t materiálem sledujeme. Totiž po rozporuplné Bílé knize terciárního vzdělávání, po velmi pro nyní pozastavené přípravě záměru nového zákona o terciárním vzdělávání přijít s vlastními je diskusi s akademickou i nejširší veřejností a poté došlé podněty zpracovat tak, aby na připraven kvalitní podklad. Podklad pro přípravu skutečně potřebných úprav (chcete-li refo vysokoškolského systému. Oceňuji i to, že mnohé sdělovací prostředky věnovaly alespoň trochu prostoru hlavním bodům vycházejícím ze zhodnocení aktuálních trendů vývoje vysokoškolského systému, tedy odmítnut vzdělání na jeho ekonomickou funkci, orientaci na kvalitu, odmítnutí manažerského pojetí ř akademického modelu řízení, novému vymezení vztahu mezi veřejnými vysokými školami a státe financování, zvýšení autonomie v oblasti investic, reformě akreditací, úpravám habilitační řízení, vymezení správních rad, zdůraznění významu postavení fakult atd. Jako červená nit se však mediální virtuální realitou táhnou hesla „UK odmítala školné a po zápisné“. Vím, že mohu být vlastně rád, že stanoviska UK v těchto věcech nebyla překroucena až tak b to stalo s vyjádřením Studentské komory Rady vysokých škol na on-line serveru Hospodářskýc tak ale cítím potřebu zopakovat to, co jsem uváděl na tiskové konferenci a co se lze v naš skutečně dočíst: „Otázku přímého podílu studentů na financování vysokých škol nepovažuje v současnosti UK z Protože se však stala politickým a mediálním tématem, provedla UK ve svém materiálu rozbor na jehož základě nedoporučuje platby za opravné termíny zkoušek, ve střednědobém horizontu zavádět školné, doporučuje zrušit poplatek za další studium a jako nejméně problematickou doporučuje zvážit zavedení tzv. zápisného.“,  „… Orientačně lze uvažovat o maximálně trojnásobku měsíčního sociálního stipendia jako zá ročníku, tj. dnes cca 4 800 Kč (tj.  přepočteno na měsíc cca 400 Kč)“.  „Má-li dojít k zavedení přímé finanční spoluúčasti studentů, je v současnosti a dohledné kombinace úpravy poplatků za delší studium a zápisného  nejméně problematickou cestou, a t poplatku za další studium.“ Zásadní rozdíl oproti mediálním zkratkám „UK chce tady a teď po studentech 5000 ročně“ je A jak je to s tím údajným pokrytectvím v souvislosti s předchozím odmítáním školného? Odpo oficiální Stanovisko Univerzity Karlovy k dokumentu „Bílá kniha terciárního vzdělávání (kv září 2008, citujme:             „Opakovaně se hovoří o podpoře ze soukromých zdrojů (odst. 95), ale jediným so který BK řeší (relativně detailně) je odložené školné. Navrhovaný systém je složitý a fina Navrhované Centrum správy financování terciárního vzdělávání by mělo převzít agendy a komp skupiny 3 MŠMT. Přitom z BK není jasné … jaké budou jeho odpovědnosti při značných pravomo rozhodovat prostřednictvím zástupce státu (odst. 108) apod.  Provoz samotného Centra  by p značné náklady;  hlavně však není jasné, z čeho se zaplatí nákladné vymáhání dluhu student jasné, jak jsou navrhované možnosti placení školného v souladu s deklarovanou starostí o r odst. 120, třetí věta jasně dokazuje, že bohatší budou zvýhodněni nižší sazbou školného ne na školné vypůjčí).“ „Obava potenciálních studentů z povinnosti splácet odložené školné a půjčku i v případě ne stejně jako hrozba změny grantu na půjčku při studijním neúspěchu nebo už při jeho předjím selektivní efekt odrazující od studia (resp. finančně náročnějšího studia) zejména sociáln uchazeče (odst. 169, diagram 2).“ Naše kritika modelu odloženého školného je jasná a platí stále. Naše opakovaná varování př školné nesmí stát sociální bariérou vstupu na vysokou školu a že příjmy z případného školn stát náhradou za zcela nedostatečné veřejné financování jsou také zřejmé a neměnná. Co je však pokryteckého na tom, když následně řekneme „Téma plateb za studium je díky vám, na stole. Tak když už se máme o tom bavit, tak jsme si probrali možné varianty, mnohé (vče na odložené školné) nemůžeme doporučit a nacházíme mezi nimi tu pro nás nejméně problemati pojďme uvážit“, tomu nerozumím. 18. května 2009  Václav Hampl rektor UK [1] Viz [ URL "http://iforum.cuni.cz/IFORUM-7321.html"] . Článek HN „Vysokoškoláci se bouř tisíc za rok studia platit nechceme” Studentská komora v dementi označila za hrubé zkresle jejího stanoviska.