Nové laboratoře separačních metod zaplatilo Norské království ****************************************************************************************** * Nové laboratoře separačních metod zaplatilo Norské království ****************************************************************************************** Že cesta k financím z tzv. Norských fondů není tak složitá, prokázali na katedře analytick Přírodovědecké fakulty UK. Týmu separačních metod katedry analytické chemie Přírodovědecké fakulty se podařilo jako j Univerzity Karlovy získat grant CZ0116 EEA, FM EHP/Norska v hodnotě 514 000 eur na projekt laboratoří pokročilých separačních metod pro účely celoživotního vzdělávání“. Prostředky n kategorii rozvoje lidských zdrojů plynou z European Economic Area, Finančního mechanismu E hospodářského prostoru/Norska (EEA, FM EHP/Norsko). Pořízeny za ně budou špičkové analytic – kapilární kapalinový chromatograf spojený s hmotnostním spektrometrem (CLC-MS), kapilárn elektroforéza (CZE) a plynový chromatograf spojený s hmotnostním detektorem (GC-MS). Nejen o tom, jak složité bylo finance získat, jsme si přišli povídat se členy separačního RNDr. Radomír Čabala, Ph.D., doc. RNDr. Zuzana Bosáková, CSc., doc. RNDr. Pavel Coufal, Ph Sobotníková, Ph.D. Mluvčím týmu se pro tuto příležitost stal Radomír Čabala. Tým ve složení (zleva): doc. RNDr. Pavel Coufal, Ph.D., RNDr. Radomír Čabala, Ph.D., doc. Bosáková, CSc., RNDr. Jana Sobotníková, Ph.D, a mladá nadějná vědkyně Lucinka Kde jste se o možnosti požádat o finance z tzv. Norských fondů vlastně dozvěděli? V roce 2006 jsem byl na studijním pobytu u kolegy na Slovensku a on mi vyprávěl, že právě projektu podpořeného z Norských fondů. A řekl mi: „Hele, u vás určitě budou podobné možnos na internetu vyhledal jejich stránky a zjistil, že zbývá jen měsíc do uzávěrky. Honem jsme jednotlivé kategorie, která by se nám nejvíce hodila, a objevili jsme kategorii „rozvoj li Kolega nám navíc doporučil, že tato kategorie bývá velmi málo obsazovaná. Na co jste finance žádali? Sestavili jsme projekt nazvaný „Inovace laboratoří pokročilých separačních metod pro účely vzdělávání“, v němž jsme žádali o finance na moderní přístroje, neboť ze státních peněz je získat finance na investice. Smyslem bylo, abychom se vybavením srovnali se státní, nebo j evropskou úrovní. Do projektu jsme uvedli, že přístroje budou sloužit našim bakalářským a studentům i doktorandům, dále učitelům, kteří navštěvují naše doškolovací kurzy, a frekven třetího věku. Přístup by sem měli i lidé ze státní správy, kteří se věnují životnímu prost medicíně. Jak složité bylo vyřízení grantu? Papírování bylo hodně, zapojili jsme se do něho všichni čtyři z týmu. Výhodou bylo, že do bylo možné poslat žádost v češtině. Navíc ministerstvo financí, které mělo organizaci na s školení, kde upozorňovalo na nejčastější chyby. A pokud se v žádosti menší chyby či nedost dalo možnost je dodatečně opravit. První informace, kterou jsme pak z Národního kontaktníh bylo, že jsme vypadli. Za čtrnáct dní se ale ozvali znovu s tím, že pokud ještě něco dopln doporučí dál.Takže nastala lehká panika, neboť kromě doplnění žádosti jsme ji celou museli do angličtiny. S tím nám velmi pomohl náš bývalý vedoucí katedry prof. Štulík, který má v bohaté zkušenosti. A pak nastalo dlouhé čekání. Když nám ke konci loňského roku napsali, ž dostali, čekalo nás už jen podepisování smluv. Na financování projektu se ale musela podílet i domovská organizace... Spoluúčast je 15 %. Pokud my jsme žádali 514 000 eur, tak spoluúčast při tehdejším kurzu č 000 korun. Ty jsme potřebovali od fakulty. Fakulta nám peníze přislíbila, ale pak se naště MŠMT takovýmto zahraničním projektům spoluúčast hradí. Tak jsme zajásali dvojnásobně, prot přístroje zcela uhrazené. V jaké fáze je projekt nyní? Na dodávku přístrojů jsme vypsali výběrové řízení, to je jednou z podmínek transparentnost nám už právě dorazil, ke druhému se připravuje smlouva k podepsání a my budeme moci objedn část zařízení. Přístroj GC-MS Shimadzu 2010 Plus Kdy začne laboratoř sloužit studentům? Ve smlouvě je, že od 60 dnů od podpisu smlouvy musí přístroje začít sloužit, takže do konc laboratoř již měla fungovat. Co všechno přístroje umějí a jak je studenti využijí? Podařilo se nám získat stroje na té nejšpičkovější úrovni. Pro studenty na nich budeme při jednodušší úlohy, aby se seznámili s příslušnými analytickými metodami. (Do rozhovoru vstupuje a slova se ujímá doc. Zuzana Bosáková.) Přístroje dokáží stanovit m v nízkých koncentracích. Vývoj teď směřuje ke zkoumání výskytu polutantů v životním prostř nízkých koncentracích, což jsou látky, jež se dostaly do okolí lidskou činností. S citlivo dokážeme dobře zjistit, co kolem nás skutečně je. Existuje třeba projekt na monitorování d všudypřítomného, znečištění životního prostředí polutanty. Některé polutanty škodlivé nejs hormony, antibiotika či pesticidy mohou být potenciálně nebezpečné. Nejběžnějším způsobem jsou vysokoúčinné kapilární kapalinové chromatografie či plynové chromatografie s hmotnost Díky nim zaznamenáme nanogramy, jednotky nebo i desetiny, na litr. To už stačí na to, abyc Vltavy nebo Botiče a zjistili, jako polutanty tam jsou a v jakých koncentračních hladinách Naši absolventi odcházejí nejen do akademického prostředí, ale i přímo do laboratoří, tak se s moderní technikou setkali už při studiu. Aby při přijímacím pohovoru mohli říct: „Ano dělali nějakou úlohu.“ Studenti se s přístroji ve výuce setkají už během příštího semestru Více informací o finančním mechanismu EHP/Norska naleznete na stránkách Ministerstva finan "http://www.mfcr.cz/cps/rde/xchg/mfcr/hs.xsl/fm_norska.html"] . (Lucie Kettnerová)