Pedagog pouhým zdrojem kreditů ****************************************************************************************** * Pedagog pouhým zdrojem kreditů ****************************************************************************************** Ve Velké aule Karolina se uskutečnilo dne 17. června 2009 slavnostní jmenování docentů Uni Přinášíme projev Doc. PhDr. Ing. Aleše Skřivana, Ph.D. Vaše Magnificence pane rektore, Honorabilis pane promotore, Honorabiles, Spectabiles, dámy           Dostalo se mi velké cti promluvit jménem nově jmenovaných docentů Univerzity Kar při takové příležitosti pronést něco povznášejícího, nadčasového nebo alespoň přiměřeného tohoto okamžiku. Úkol je to nelehký. Projev, který by dostatečně vyjádřil mé dojmy a pocit sdělil vše podstatné, by byl příliš dlouhý a únavný.           Až dnes, v této výjimečné slavnostní chvíli, si naplno uvědomuji, že přijetím ve v našem profesním životě končí jedna významná a v mnoha ohledech nelehká etapa. Zároveň vš bezesporu představuje nezanedbatelný závazek a velkou výzvu do budoucna. Každý z nás si bu odpovědět na otázky, týkající se další vědecké, výzkumné a pedagogické činnosti. Otázky, k včera nezdály příliš aktuální a na které dnes mnohdy chybí jednoznačné odpovědi.           Žijeme v době významných změn, které ať už pozitivně či negativně ovlivňují naši práci. Stále výrazněji je například akcentován mezinárodní aspekt vědecko-výzkumných aktiv akademické obce běžně komunikuje a spolupracuje se zahraničními vědeckými a akademickými i Většina z nás v minulosti opakovaně absolvovala  studijní a  výzkumné pobyty v zahraničí. konfrontováni s výsledky a zkušenostmi zahraničních odborníků.           Sílící mezinárodní interakci a s ní související vznik náročnějšího konkurenčního změny ve mne probouzí určité pochybnosti. V prvé řadě bych chtěl zmínit  byrokratizaci sys některá sporná evaluační kritéria vědecké práce, která nebyla koncipována v akademickém pr společností a o měnícím se přístupu studentů k jejich povinnostem, obecně ke studiu. Řada současně však za určité břemeno, které jim brání naplno se zapojit do pracovního procesu a se mezi studenty ekonomických oborů  projevuje výrazněji než u jiných. Podobný přístup sam kreditů.           Nechtěl bych vyvolat dojem přehnaného pesimismu a kritiky. Právě učitel by se mě se zmíněným pasivním přístupem ke studiu. Měl by být osobností, která nepostrádá charisma že přednáška není jen verbální podobou  učebnice, je to názor. Neměla by být pouhým sdělen informací ale také stimulovat posluchače k vlastní, nezávislé interpretaci získaných dat. by tak měla být především místem, kde se kromě prezentace znalostí objevují nové názory a důležité zkušenosti. Věřím, že máme mnoho studentů, kteří takovou formu univerzitního stud           Nikde na světě nepatří vědci k nejlépe placeným profesím. Nezřídka jsou také pov specifickou skupinu podivínů, kteří žijí a pracují do značné míry izolováni od zbytku spol Přesto, právě umění klást si otázky, nalézat byť jen neúplné střípky odpovědí, které přisp všeobecného vědění, patří, podle mě, mezi nejvíce fascinující lidské činnosti, navíc majíc hodnotu.           Sluší se z tohoto místa poděkovat všem, bez jejichž pomoci a pochopení bychom zd našim rodičům, kolegům a přátelům. S úctou je třeba vzpomenout i na ty, kteří se této chví Zvláštní poděkování patří našim životním partnerům a dětem. Podpora rodiny, její trpělivos negativní aspekty našeho pracovního vytížení, byla pro většinu z nás základním předpoklade rozvoje vědeckých a pedagogických aktivit. Na závěr bych chtěl poděkovat staroslavné Unive jejím představitelům za důvěru vyjádřenou dnešním předáním diplomů. Karolinum, 17. června 2009 Doc. PhDr. Ing. Aleš Skřivan, Ph.D.