Evropské studentské fórum v Tallinnu ****************************************************************************************** * Evropské studentské fórum v Tallinnu ****************************************************************************************** Ve dnech 1.7. až 4.7. 2009 se v estonském hlavním městě Tallinnu uskuteční v pořadí již os hudební kongres EAS (Evropská asociace učitelů pro školní hudební výchovu) a v jeho rámci studentské fórum (29.6.- 2.7.2009). Kongres  představuje každoroční odborné setkání učitel a kulturních pracovníků  a pojednává o hudebním vzdělávání a výchově dětí a mládeže ve vše V roce 2005 se obdobný kongres uskutečnil v Praze na Pedagogické fakultě Univerzity Karlov organizačně ho tehdy připravoval s širokým zahraničním týmem doc. Miloš Kodejška z Pedagog v Praze. Tehdy  na něm podepsali představitelé evropské EAS a světové ISME tzv. Memorandum Pražský kongres znamenal velkou změnu v zaměření celkové práce této evropské organizace, n úzce spolupracuje s ISME na obsahové a organizační přípravě kongresů, seminářů, projektů a V rámci každoročních kongresů se uskutečňují i tzv. Evropská studentská fóra. Ta reflektuj i názory vysokoškolských studentů na probíhající Boloňský proces a pedagogickou reformu v oblasti. Názory studentů  jsou brány velmi vážně a stávají se součástí dokumentů EAS a ISM publikovány a široce prezentovány na dalších konferencích a mají i politický dosah. V tomto roce jsem získala  možnost reprezentovat vysoké školy připravující budoucí učitele republice na Evropském studentském fóru v Tallinnu.  Chtěla bych se tedy podělit o informa vrcholném studentském setkání a přiblížit jeho zaměření. Kromě mě se připravují na repreze vysokoškolských studentů z většiny evropských zemí. Fórum si klade za cíl dát  studentům a budoucím učitelům hudby možnost sdílet a vyměňovat informace, zkušenosti a nápady o národním charakteru  hudebního vzdělávání v základních šk zemích. Hlavním tématem fóra budou praktické přístupy k pěvecké hudební tvořivosti. Studen sdílet a zkoumat nové nápady, jak výuku hudební výchovy udělat zajímavou a přiblížit ji po dětí a mládeže.  Zejména druhé z uvedených témat skýtá široké pole pro diskuzi. Je možné ř zemích je hudební výchova předmětem formálního vzdělávání, kterému dominuje učitel. Studen otázky, zda je tento trend nevyhnutelný; zda můžeme žákům umožnit, aby realizovali své hud aspirace ve školním kurikulu; budou diskutovat o obsahu a cílech vzdělávání. Nápady na pod výuce jsou často spojovány s výchovou k občanství. Proto EAS odpověděla na diskusi Evropsk v 21.století“ a vyzdvihla způsoby, kterými může hudební výchova podporovat cíle pro budouc všech mladých lidí. Daly by se shrnout takto: - Klíčové kompetence pro všechny Hudební vzdělávání je důležité jak pro osobní rozvoj, tak pro sociální učení. Hudební kuri rozvoj klíčových  kompetencí, které jsou rozhodující v pozdějším životě.  Společné muzicír a prožívání hudby zvyšuje schopnost mladých lidí se pružně přizpůsobovat měnícím se podmín představuje iniciativu a posiluje sebedůvěru v soukromém a profesním životě. Flexibilní ku propojovat různé vědomosti, dovednosti, mělo by se stát „mostem“ mezi obory nejrůznější li - Příprava evropských studentů pro celoživotní vzdělávání Hudební vzdělávání a výchova  prostupuje celým životem člověka.  Školní i mimoškolní vzděl se prohlubují, když na sebe obsahově navazují. Vede to k větší odpovědnosti žáků za jejich V malých věcech se skrývá budoucí velká odpovědnost nejenom za sebe ale i za druhé. Proto rozvíjet  v dětech schopnosti, prohlubovat jejich dovednosti a vědomosti o hudbě, hodnotit práce v hodinách hudební výchovy v našich školách. Není vůbec třeba, aby právě tento předm okrajové všeobecně vzdělávací předměty. Hudební výchova může náležet k nejoblíbenějším ško pokud jsou učitelé kvalitně připravováni na svou budoucí práci na vysokých pedagogicky zam   Nejde jen o vědomosti a jejich využívání ve školní praxi.  Velmi cenné jsou především pr dovednosti, metodické nápady a správné postoje učitelů k hodnotám dnešních dětí.  Dobrý  u utvářet správné postoje dětí k hudebním hodnotám a podporovat klíčové kompetence nutné pro podmínkách 21. století. - Přispění k udržitelnému ekonomickému růstu Stále se hovoří o technickém, ekonomickém,  technologickém nebo politickém rozvoji v Evrop zdůrazňován duševní a duchovní rozvoj člověka právě v těchto změněných podmínkách.  Vyváže citu je základním předpokladem pro  zdravý a šťastný život člověka.  Hudba je prostředkem  takový život, jen je  nutné na to děti připravit.Vědomosti k tomu nestačí. Budoucí učitel především eticky, esteticky, hudebně a pedagogicky dostatečně připravený pro  školní praxi umění může blahodárně působit  na výrobní sektor, a proto může prospět celé společnosti. Z mezi klíčové kompetence měla rozhodně patřit  esteticko umělecká. Ta v nové pedagogické re  je velká  výchovná a vůbec společenská škoda. Aby byl tedy zajištěn blahodárný účinek na  musí být vědomosti a klíčové kompetence ovlivněny, měly by být založeny na poznání a spol kulturami a estetickými praktikami. - Odpověď na výzvy ve společnosti Hudba dnes vstupuje do vědomí převážné většiny mladých lidí. Potřebují  poslouchat hudbu t ovšem s sebou přináší i celou řadu  problémů, napomáhá to ale i k hledání a rozvoji vlastn Hudba je rozmanitá stejně jako jsou odlišné kultury. Je třeba vést mladé lidi jak k odpově kulturu, tak k toleranci ke kulturám cizím. Výuka by proto měla být otevřená výzvám společ pouze výuka, která má kontakt s realitou, má skutečnou hloubku a význam v životě mladého č - Škola pro všechny Vzdělávání na samém počátku 21.století poskytuje celou řadu výzev. Nová pedagogická reform cíl, jak motivovat žáky, aby vzdělání brali jako celoživotní kontinuální proces. Domnívám otázkou je, jak vybavit studenty nástroji pro uchopování nových zkušeností, vědomostí a po třeba řešit otázku, jak vybavit studenty pedagogických fakult takovými dovednostmi, hodnot aby myšlenky současné pedagogické reformy dokázali v praxi realizovat. Podle tradičního mo ztělesněním autority. Nový trend však navrhuje i jeho jiné pozice. Učitel může radit, může zprostředkovat poznání a měl by být přítelem dětí. Dobrý učitel také dovolí externím speci (profesionální hudebníci, skladatelé, dirigenti,…), aby  obohatili žáky svými dovednostmi  Studenti vysokých škol by tak získali širší rozhled a  uměli by  propojit teoretické s pr - Příprava mladých Evropanů na aktivní občanství Hudba a její interpretace značně přispívá k posílení sebevědomí a sebedůvěry mladého člově osobnosti však neprobíhá izolovaně, ale ve společnosti. Je známo, že provozování hudby je osobním zážitkem, také však významným komunikačním prostředkem. Sbližuje lidi, dává jim po sounáležitosti, sdílení společných hodnot a také odpovědnost za druhé. Hudba kultivuje oso mladým lidem hodnoty, o které by bez ní byli ochuzeni. - Učitel jako klíčový zprostředkovatel změny Učitelská profese je chápána jako celoživotní proces. Aby učitelé mohli být dobrými zprost změny, musí být v první řadě sami dobrými žáky. Měli by umět naslouchat, pozorovat a hodno otázkou zůstává, jak zapojit studenty do výuky, aby se stali její aktivní součástí. Jednou oslabení dominantní pozice učitele a ponechání více prostoru aktivitě a kreativitě žáků. U také měli být schopni vést učební procesy takovým způsobem, aby se mohly rozvinout další s Příkladem takové práce jsou spoluúčast na kulturních akcích či návštěvy kulturních zařízen Nejvýznamnější událostí Evropského studentského fóra bude závěrečná prezentace jeho účastn před celým auditoriem kongresu, které tvoří vysokoškolští pedagogové, kulturní pracovníci, praxe, političtí zástupci Evropského parlamentu, prezidenti a členové výborů evropských hu a přední představitelé světové organizace ISME. Budou předneseny závěry, na kterých se stu během dvoudenních diskuzí. Myslím si, že spolupráce ve studentském týmu bude přínosná jak tak společensky. Studenti cítí, že s nimi není manipulováno, ale že i oni mají možnost ovl budoucnost. Jsou partnery vysokoškolským učitelům a všichni mají společný cíl – aby z vyso vzdělávají učitele, absolvovali lidé nejenom široce odborně vzdělaní, ale také lidsky kval hudebníci a citliví pedagogové. Podle mého názoru by tato filozofie měla přejít i v České života každé školy, každé fakulty a katedry. Jaroslava Lojdová studentka 4.roč. PedF UK v Praze jlojdova(zavinac)centrum.cz [ MAIL "jlojdova(zavinac)centrum.cz "] Informační zdroje: http://ec.europa.eu/education/school21/consultdoc_en.pdf [ URL "http://ec.europa.eu/educat consultdoc_en.pdf"] www.eas-music.org [ URL "www.eas-music.org "]