Prof. Miroslav Bárta, Dr. ****************************************************************************************** * Na anketní otázky odpovídá Prof. Miroslav Bárta, Dr. ****************************************************************************************** Mohl byste nám prozradit, jaké povolání jste si představoval, že budete vykonávat, když js základní školy a co nakonec rozhodlo o Vaší volbě? Dlouho jsem chtěl být lékařem, bavila mě chemie a biologie, nakonec ale zvítězila archeolo egyptologie, i když léčit lidi je podle mého názoru více uspokojivé, než bojovat s větrným zachraňování něčeho, co stejně postupně mizí a nakonec zanikne. To jsem si uvědomil, když s poškozenou lebkou v Motole. Poznávání starověku, Bible a světa, který již neexistuje, je závěsu… Vždyť kde jinde hledat naše skutečné kořeny? Vybavíte si okamžik, kdy Vám vědecká činnost přinesla největší radost? Věda obecně potěší pokaždé, když se vám podaří přijít na novou zákonitost, udělat tzv. „ob pokroku poznání, dostat se o kousek dál než ostatní. V tomto směru je egyptologie skvělý o mládí (zhruba 200 let) se její poznání a zavedená paradigmata velmi rychle proměňují. Za posledních dvacet let se věda hodně změnila. Jaký vývoj předpokládáte ve Vašem oboru v  deseti letech? Mou povinností je přispívat k budování oboru a „prodat“ jeho společenskou důležitost v tom poznáním toho, co bylo, můžeme skutečně lépe chápat, kdo jsme a co nás čeká. Zní to jako k toto chtěl popírat, tak neguje význam toho, co dělal včera, před týdnem, před rokem. Ve svém projevu u příležitosti jmenování profesorů v říjnu 2008 ministr školství zmínil: „ bývá někdy stereotypně vnímán jako centrum potenciálního odporu vůči stávajícímu společens  Jaké kroky byste doporučil  budoucímu ministrovi školství? Tento výrok z mého pohledu implikuje primární nedůvěru a nervozitu z akademické obce. Prav povinností každého akademika je myslet na základě pokud možno objektivních údajů. Závěry j by se mi skoro napsat „nevyhnutelně) minoritní. Současná doba ohánějící se nedefinovanou v většiny je potenciálně velmi nebezpečná. Každý si umí domyslet, co mám na mysli.