Prof. RNDr. Luboš Pick, CSc. ****************************************************************************************** * Na anketní otázky odpovídá Prof. RNDr. Luboš Pick, CSc. ****************************************************************************************** Mohl byste nám prozradit, jaké povolání jste si představoval, že budete vykonávat, když js základní školy a co nakonec rozhodlo o Vaší volbě? Asi patřím k té šťastné menšině lidí, kteří od úplného malička vědí, čím by chtěli jednou případě bylo jasné už asi tak od dvou let, že to musí být počty. I když je pravda, že jsem (konkrétně v šesté třídě základní školy) dostal z matematiky dvojku na vysvědčení. To bylo učitelka trvala na vytahování geometrických obrazců tužkou č. 2, což se mně nikdy nepodaři požadovanou přesností. Pro mne byl geometrický problém vyřešen náčrtkem, ale to se tehdy n Vybavíte si okamžik, kdy Vám vědecká činnost přinesla největší radost? Nevnímám život jako soubor okamžiků, které lze mezi sebou nějak lineárně uspořádat podle t člověku přinášejí radost. Existují v praxi momenty, které na to zdánlivě aspirují (mám na různá ocenění přicházející zvnějšku, jako v mém případě byla třeba Hlávkova cena). Ale asi radost a vnitřní uspokojení mi přinášejí (bohužel velice vzácné) okamžiky, kdy dostanu něj pohne s matematickým problémem, kterým se zrovna zabývám. Za posledních dvacet let se věda hodně změnila. Jaký vývoj předpokládáte ve Vašem oboru v deseti letech? Poslední dobou mám pocit, že mladší generaci matematika již tolik nezajímá. Zdá se mi, že na středních školách postupně zhoršuje a že se i změnil přístup k poznání. Možná to souvis blahobytu, kterého společnost dosáhla. Přitom je matematika všudypřítomná, stačí se jít tř už vstupujeme do světa, který je bez matematiky naprosto nemyslitelný. Uvidíme, jak si nas povedou. Ve svém projevu u příležitosti jmenování profesorů v říjnu 2008 ministr školství zmínil: „ bývá někdy stereotypně vnímán jako centrum potenciálního odporu vůči stávajícímu společens Jaké kroky byste doporučil budoucímu ministrovi školství? Podíváte-li se do historie, tak zjistíte, že státům, které se nacházely ve složité situaci rozhodly investovat do vzdělání, se to bez výjimky vyplatilo - jako např. Japonsku po druh nebo později Izraeli nebo Irsku. Naše vlády si bohužel zatím tuto skutečnost dostatečně ne bych měl něco doporučit ministryni školství, pak asi především ať naslouchá učeným lidem s charakterem a pokusí se jim porozumět.