Fórum průmyslu a vysokých škol požaduje efektivnější terciární vzdělávání ****************************************************************************************** * Fórum průmyslu a vysokých škol požaduje efektivnější terciární vzdělávání ****************************************************************************************** 16.9.2009, rubrika: Veletržní speciál  - příloha, strana: 1, autor: Milan Mostýn Bez reformy terciárního vzdělávání se v budoucnu sníží vzdělanost Čechů Fórum průmyslu a vysokých škol za účasti ministryně školství Miroslavy Kopicové, ministra a obchodu Vladimíra Tošovského, osmi rektorů technických vysokých škol a představitelů tuz zaměstnavatelů přijalo 15. září po svém jednání v Brně v rámci Mezinárodního strojírenskéh prohlášení, které formuluje základní požadavky zúčastněných stran. Mezi tyto požadavky pat reformy terciárního vzdělávání tak, aby umožnila efektivní řízení VŠ a sladění pravomocí a v řídicím systému VŠ 2. Fórum požaduje změnu financování výzkumu a vývoje s větší orientac výzkum 3. Fórum souhlasí s principy reformy výzkumu, vývoje a inovací, schválenými vládou podporuje zavedení školného 5. Fórum vyzývá k zavedení státních maturit. Žádá, aby jejich matematika 6. Fórum požaduje, aby byla urychleně dosažena plná funkčnost Technologické age Fóra poukázali na potřebu reformy terciárního vzdělávání, bez níž se v budoucnu vzdělanost republiky sníží. Již nyní jsou některé obory ohroženy nedostatkem kvalifikovaných pracovní jen v energetice chybí patnáct tisíc kvalifikovaných pracovníků,“ poznamenal Vladimír Tošo že časový skluz mezi poptávkou průmyslu a počty a kvalitou absolventů je značný. Na prohlu propast mezi akademickou sférou a potřebami průmyslu určovanými globální tržní konkurencí, vytváření kvalifikovaných pracovních příležitostí, poukázal Pavel Kafka, předseda Fóra, ge Siemens s. r. o. a viceprezident Svazu průmyslu a dopravy ČR. „Naše dřívější šetření mezi jasně ukázalo, že ze dvou třetin absolventům VŠ chybí osobnostní kvalifikace a jen ze třet znalostní,“ poznamenal Pavel Kafka. V souvislosti s požadavky na reformy informovala ministryně Kopicová o přípravě řady změn vzdělávání, ať už jde o způsob financování školství nebo o nastavení efektivnějšího systém Poukázala také na to, že zavedení státních maturit je nezbytným požadavkem pro posílení úč systému. Členové Fóra se v této souvislosti shodli na tom, že součástí maturit musí být ma zastáncem státních maturit a povinné matematiky. Je to jediný způsob, jak zastavit pokles vzdělání,“ uvedl k tomu Jaroslav Míl, prezident Svazu průmyslu a dopravy ČR. Tématem jednání byl i požadavek na zavedení školného. Jak ukazují průzkumy mezi vysokoškol až 70 % z nich podporuje zavedení školného. „Školné by nemělo snížit vysokým školám příjmy rozpočtu, naopak by jim mělo umožnit zvyšovat kvalitu vzdělávání a výzkumu,“ uvedl rektor Havlíček. Již nyní ze dvou třetin tvoří výzkum v ČR vysoké školy, přitom získávají pouze t objemu financí. Fórum se shodlo na tom, že zavedení školného by nemělo postihnout nízkopříjmové skupiny, p nastavit systém stipendií. „V případě zavedení školného by nejlepší studenti měli dostávat státní stipendium, další b stipendium přímo od průmyslových podniků,“ uvedl k tomu Pavel Kafka. A rektor Havlíček k t nastavení systému stipendií jsou vysoké školy připraveny. V zájmu obou stran je také to, aby se lidé z praxe dostávali bez výrazných problémů a nyní bariér do akademických funkcí. Fórum chce zejména prosadit do praxe tzv. Bílou knihu a chce vyvolat diskusi právě na téma užší spolupráce průmyslu a VŠ. Apeluje proto na politickou reprezentaci, která se podle úč řešení těchto témat zasazuje velmi nedostatečně. *** Připravuje se řada změn v terciárním vzdělávání, tj. způsob financování školství nebo nast efektivnějšího systému hodnocení VŠ. MINISTRYNĚ ŠKOLSTVÍ MIROSLAVA KOPICOVÁ