Složitá spravedlnost. Rozhovor s Janem Kuklíkem o soudním divadle a emocích v právnick ****************************************************************************************** * Složitá spravedlnost. Rozhovor s Janem Kuklíkem o soudním divadle a emocích v právnickém ****************************************************************************************** "Trvám na provedení obnovy procesu. Nechci ztratit naději, že se najde někdo spravedlivý, člověka celý život těžce pracujícího." Přání „kulačky“ Marie Švejdové, nespravedlivě odsou procesu v roce 1955 ke třem letům odnětí svobody, propadnutí majetku, ztrátě čestných obča dobu pěti let a k zákazu pobytu v kraji, se naplnilo až letos – po 55 letech. Jejího přípa rekonstrukce soudního procesu ujali studenti Právnické fakulty Univerzity Karlovy. Průběh otevření této kauzy v porotní síni Vrchního soudu v Praze za Pankráci 24. února 2009 se us přítomnosti kamer České televize. Jedinečný dokument o této události v režii Pavla Křemena svědectví o době 50. let 20. století teď mohou shlédnout také diváci ve čtvrtek 24. 9. 200 ČT2. Přípravu studentského projektu přibližuje Prof. JUDr. Jan Kuklík, DrSc., proděkan pro z Katedry právních dějin PF UK. Vy sám jste řekl, že projekt rekonstrukce procesu z 50. let minulého století, ve kterém by kulačka Marie Švejdová, vznikl jako hra, jako ochotnické divadlo. Ovšem s vážným tématem a důsledky, které zasahovaly do oblasti práva, to především, ale také do oblasti sociologie, kvality lidského života vůbec. Co bylo první pohnutkou ke vzniku tohoto projektu? Je to trošku složitější, protože první impuls vzešel ze setkání, které jsme zorganizovali výročí popravy dvou studentů Právnické fakulty Univerzity Karlovy v 50. letech, a na vzpom se setkali současní studenti s bývalými studenty fakulty a se zástupci Konfederace politic když jsme diskutovali o tom, jakou formou by si měla mladá generace připomínat události up dospěli jsme k závěru, že jednou z takových možností by byla i rekonstrukce nějakého polit A proč zrovna případ paní Marie Švejdové? Paní Marie Švejdová je opravdu velmi zajímavý případ nejen z právního hlediska, ale i z os především z toho lidského. Také je to případ, který nepatří mezi ty největší nebo známé po takže splňuje některá kritéria zajímavosti při objevování nějakého nového případu. Přišli že když jsme se rozhodli, že půjdeme touto cestou, navázali jsme spolupráci s panem režisé který organizuje také festival MENE TEKEL, a ve spolupráci s Národním archivem jsme začali případy. Po konzultaci s paní Šimánkovou z Národního archivu jsme vybrali právě případ Mar už následovala dohoda se spolkem Všehrd, že do toho půjdou studenti a že rekonstrukci uděl Jak dlouho trvalo studium samotného případu po právní stránce a pak jeho divadelní nastudo Právní analýza případu nebyla zas tak složitá, protože dokumenty byly velmi dobře zpracova že studenti prokázali, že nějaké zkušenosti s právem už mají. Podíleli se na tom studenti a byli tam také studenti těsně před ukončením fakulty, takže už měli nejen teoretické znal zkušenosti z praxe. I pro ně byl tento případ zajímavý a mohli si na něm vyzkoušet, co o p analýza, což pro mě bylo překvapením, proběhla celkem rychle. Navíc studenti přišli s celo jak pohlížet na právo, které fungovalo v minulosti. Zajímavé bylo zejména to, že v diskusi jsme nakonec dospěli k tomu, že se neomezíme jen na samotný průběh procesu v 50. letech, a jak vlastně celá kauza skončila v 90. letech, abychom viděli, jak se tyto záležitosti slož rehabilitačních a restitučních sporů po roce 1989. Takže to bylo velice zajímavé. A? Byla paní Marie Švejdová plně rehabilitována oficiální polistopadovou justicí? Dopadlo to tak, že právě nebyla rehabilitována. Výsledek byl ten, že pro mladou generaci b největším zklamáním, že to, co považovali za jasný příklad nespravedlnosti, nebylo za tak nespravedlnosti pokládáno polistopadovou justicí a předpisy vydanými po roce 1989. Takže b zklamáním, když viděli, že to, co považovali za případ, který měl být plně rehabilitován, rehabilitován. To je trochu složitější právní problém celé konstrukce, která byla zvolena o problematiku tak zvaných zbytkových trestů, kdy v případě Marie Švejdové bylo konstatová justicí, že některých činů se dopustila a že tedy byla, jinými slovy - pro laika, v určité odsouzena správně, v souladu s právem, což většina mladých studentů právníků, když analyzo považovala za pokračování nespravedlnosti. Na druhou stranu došlo alespoň k rehabilitaci č také k majetkové restituci, protože to odsouzení mělo majetkové důsledky. Čili není to tak nedostalo vůbec žádné spravedlnosti, ale ukázalo se, že tyto otázky jsou složitější, než s zdá a každá generace to vnímá jinak. Samotné provedení rekonstrukce procesu se uskutečnilo v původním prostředí soudní síně na emocionálně vypjaté atmosféře, kdy autentický dojem evokovaly například i kostýmy a vynika herečky, která se ujala role Marie Švejdové. Jak prožívali samotný průběh procesu studenti otázka, zda si právník může dovolit nechat se ovládat svými emocemi, protože někdy jsou ro se příčí přirozenému vnímání spravedlnosti a působí bezcitně… Jestli je v právním povolání nějaký prostor pro emoce? Já si myslím, že je, samozřejmě, pr povolání je spojeno s lidmi, lidskými osudy. A právě prostředí vrchního soudu, autentická kostýmy a celá atmosféra, kterou jsme navodili, opravdu podle mě vedla k tomu, že emoce, n tomu přihlíželi, i na těch, kteří se podíleli na rekonstrukci, byly viditelné. A to je spr určitě nevedeme studenty k tomu, aby byli stroje na výklad právních předpisů či vydělávání si myslím, že je velmi důležité vidět, že k právnickému studiu patří také nějaká hodnotová není hodnotově neutrální, existují tady takové hodnoty jako demokratický právní stát, otáz atd. a to je přesně možné ukázat při takových příležitostech. Především podívat se na obdo 40 let nejen z pohledu, jaké předpisy tehdy platily, jaké byly statistické či jiné údaje, právem také to, jak působí v praxi, vidět jednotlivé případy skutečných lidí. Ten případ m velmi významnou rovinu a to je případ právě toho v uvozovkách „malého“ nebo „obyčejného“ č procesy jsou často prezentovány buď jako soubor čísel – kolik osob bylo odsouzeno k jakým nebo se vyzdvihují ty nejznámější nejsledovanější procesy. Ale je důležité ukázat, že poli nebo ty, které měly nějaký politický důvod, proč vznikly, se zdaleka netýkají jen velkých dokáží zničit životy i obyčejným lidem… a pak je možné říkat v kolika případech se tak děl Co nejcennějšího se podle vašeho názoru studenti touto hrou naučili? Doufám, že nejcennější, co jim to mohlo přinést, bylo pochopení vlastní minulosti. Sami se tom smyslu, že pro ně to byla cesta, jak pochopit něco, co je už dávno minulé, co sami nep nikdy nedočtou v učebnicích dějepisu nebo jim neřeknou ve škole. Teď měli možnost to pozna odnesli si silnější prožitek minulosti, a to pak podle mě vede k pochopení dalších souvisl že si odnesli také to, že právo musí být vykládáno ve spojení s hodnotami, že musí být měř principy z hlediska spravedlnosti i z hlediska lidí, vůči kterým směřuje, že právo není je vydaných ve sbírce zákonů. Metoda sehrání dramatu je velice osvědčenou a účinnou metodou v psychoterapeutické praxi, dalších oblastech. Drama je vystavěno na určitých formálních principech. Ovlivnila forma d podobu televizního dokumentu? Co k vaší rekonstrukci přidala sama televize z pozic uměleck Dokument, jenž vznikl na základě rekonstrukce studentské, je uměleckým posunem, protože je historické reálie a další údaje, na které nebyl prostor v samotné rekonstrukci, je doplněn buď odborníků, nebo dalších osob, které mají k problému co říci, takže vzniklo unikátní sp nápadu s klasickou dokumentaristickou prací. Myslím si, že dokument je zajímavý právě tím, něco navíc, tedy ta část hrané rekonstrukce, která často v dokumentech chybí, nebo je dělá ten účel. Naše rekonstrukce nebyla dělána pro účel dokumentárního filmu, ale byla pro něj z tohoto hlediska je to zajímavé spojení. Sám jsem byl výsledkem opravdu velmi příjemně př studenty, když jsme shlédli první promítání dokumentu, to bylo zopakování silného zážitku. vyjádřil k podobě rekonstrukce jako soudního divadla. To má ještě jednu polohu a sice tu, procesy byly někdy takovým způsobem dokonce konstruovány, čili prvek divadla byl přítomen vykonstruovaných procesech. Co se týká použití soudního divadla v právní praxi, není to me používala pro právně historické záležitosti, ale pro mezinárodně právní, třeba evropské ne právo, jako jakési simulované řešení sporů. Tato metoda je velmi populární hlavně ve Spoje postupně se rozšiřuje do celé Evropy. V čem si myslím, že byla naše fakulta první, tak prá pokusila metodu, která se používá ve výuce především pro obory platného práva, použít pro Zdá se, že jste zažehli roznětku něčeho, nějakého díla, které se vám poté, co bylo dáno ve dobrém slova smyslu vymklo z rukou a žije si svým vlastním životem. Jaké bude pokračování Je pravda, že jsme byli překvapeni odezvou rekonstrukce soudního procesu i jeho dalším med Nebylo to primárně to, proč jsme rekonstrukci chtěli dělat, ale takový je asi svět, že med je pak často odtržen od původního záměru. Nicméně v tomto případě bychom se snažili využít odezvu a pokusili bychom se pro příští rok připravit další pokračování. Naše idea je takov zrekonstruovali minimálně tři případy, abychom ukázali různé typy procesů nebo cílové skup represe působila. Takže pro příští rok jsme připravili opakování tohoto scénáře, ačkoli si opakován bude hlavně v tom smyslu, že znovu vybereme jeden zajímavý případ, necháme studen vlastního zájmu přihlásit se na takový předmět a znovu bychom předvedli rekonstrukci proce festivalu MENE TEKEL, ale nemyslím si, že by tentokrát celý proces vyvrcholil dalším dokum Naší ambicí bude udělat opravdu důstojné pokračování prvního dílu. Teď jsme v situaci, že bude zájem druhé generace nebo vlny studentů. Musím říci, že jsme tehdy opravdu vybrali zř nejlepších studentů, protože většina herců nám odešla studovat na Erasmus do zahraničí čil budeme muset nahradit klíčové osoby. Věřím, že se to podaří a že úspěch prvního pokusu pov budeme moci vybrat důstojné následovníky. Už máte vytypovaný případ, kterým se budete zabývat? Máme, zatím nemohu prozradit, jaký případ to přesně bude, ale bude to případ, který se bud politické perzekuce intelektuální elity po únoru 1948, a chtěli bychom jít do univerzitníh Definitivní schůzku, která povede k vybrání případu, teprve budeme mít, takže je to spíš n studenti by měli být pak první, kteří se to dozvědí. Děkuji za rozhovor. Dále k rekonstrukci politického procesu s Marií Švejdovou [ URL "IFORUM-6895.html "] V odborné gesci proděkana Prof. JUDr. Jana Kuklíka, DrSc. kauzu obnovili a interpretovali Lucie Petránková, Petra Urbanová, Martin Fatura, Robert Kabát, Martin Kraft, Milan Lipovsk a další studenti PF UK v Praze. V roli odsouzené vystoupila herečka Lucie Juřičková, členk Vinohradech. Scénáristicky a režijně připravil Mgr. Jan Řeřicha. SLEDUJTE: ČT2, 20:00, 24. 09. 2009 Spravedlnost pro Marii Švejdovou - Rekonstrukce soudního procesu po 50 letech Osud statečné statkářky v působivé divadelní a dokumentární rekonstrukci. Režie P. Křemen (Marie Kohoutová)