Estetično jako východisko pro kritický odstup. Katedra estetiky FF UK zahájila mezináro ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** interiéry DigiLab AVU, místo konání konference V inspirativních prostorách střešní strojovny v budově Akademie výtvarných umění začala dn mezinárodní konference „Estetická dimenze vizuální kultury,“ která je vyvrcholením tříleté badatelského projektu. Projekt výzkumné skupiny složené ze členů a studentů Katedry esteti filmové vědy a Ústavu pro dějiny umění zahájený v lednu 2007 získal podporu Grantové agent republiky. Hlavním organizátorem mezinárodní konference Aesthetic Dimension of Visual Cult do 22. října, je Katedra estetiky FF UK. Sama konference, nakolik je to možné, nepostrádala prvky vizuální atraktivnosti. Vedle pro strojovny, členitého sloupy s kovovým odrazným povrchem, byly výraznými vizuálními body př přednášejících, osamoceně se rýsující proti velkému nasvícenému bílému plátnu, které navoz naléhavosti estetických dějů, o kterých se hovořilo. Přítomné přivítali nejprve za organiz Jakub Stejskal a poté děkan Filosofické fakulty UK Michal Stehlík. Ten zahraničním hostům Katedru estetiky FF UK jako jedinečné pracoviště živě komunikující s vnějším světem. Jakub Stejskal, doktorand Katedry estetiky FF UK PhDr. Michal Stehlík, Ph.D., děkan Filosofické fakulty UK Konference měla reprezentativní zastoupení. Z významných odborných pracovišť se jí účastni čtyřicet badatelů ze všech kontinentů. Mezi konferenčními příspěvky byla například i tato Defence of Sociology: Aesthetics in the Age of Uncertainty“ (Janet Wolff, University of Ma GB), „Aesthetic Value and Commercial Media: Artworks in Popular Film and Television“ (Joe University, Auckland, NZ), „Perspectives in Chinese Visual Culture“ (Kiu-wai Chu, Universi Kong, HK), „Art Without the Aesthetic?“ (Cyrus Manasseh, University of Western Australia, „Photographic Images in the Digital Age“ (Koray Degirmenci, Erciyes University, Kayseri, T Image in Art“ (Liz Thomas, University of Illinois, Springfield, US), „A Change in Essence“ Charles University, Prague, CZ), „How Can Aesthetic Value Judgements be Justified“ (Tomáš University, Prague, CZ), „Sensations in Vision“ (Tereza Hadravová, Charles University, Pra Verbal may be Experienced as Visual“ (Alice Jedličková & Stanislava Fedrová, Czech Academy Prague, CZ), „Haptic Visuality“ (Patricia Castello Branco, Universidade Nova, Lisbon, PT) Aleš Erjavec, Slovenian Academy of Sciences and Arts, Ljubljana, SI, předsedající dopoledn bloku konference Janet Wolff, University of Manchester, GB, hlavní přednášející dopoledního bloku konferenc Přednášky se setkaly s živým zájmem publika tvořeného kromě lektorů především ze studentů pohotově formulovaných dotazů, poznámek a diskusních příspěvků zřetelně vystupovala hlubok zaujatost zvoleným tématem. Tereza Hadravová, doktorandka Katedry estetiky FF UK „Zájem o účast vysoce převýšil naše očekávání,“ řekla jedna z hlavních organizátorek mezin doktorandka Katedry estetiky FF UK Tereza Hadravová. „Nabídek abstraktů jsme měli čtyřnáso mohli přijmout. Hlavní důvod tohoto zájmu vidím v tom, že jsme se zřejmě dotkli vědeckého studia vizuální kultury, která byla v posledních dvaceti třiceti letech tak zvaně „In,“ a kritického náhledu, ať už z hlediska sociologie, estetiky, kulturologie nebo dějin umění, takové se stalo výrazem pro kritický odstup. Téma konference oslovilo řadu lidí, kteří se právě přes snahu kritizovat, co dělali posledních dvacet let. Čas v těchto módních discipl strašně rychle a proto je nutné hovořit o těchto problémech právě teď.“ Konference je završením badatelského projektu, na kterém se podílela řada pracovišť. „Spol zahájili projekt výzkumné skupiny složené ze členů a studentů Katedry estetiky, Katedry fi a Ústavu pro dějiny umění, což je samo o sobě v rámci poměrně izolovaného systému katedrál průlom,“ přiblížila jeho vznik Tereza Hadravová. „Museli jsme se několikrát sejít a přemýš které by bylo atraktivní pro oba tyto odlišné obory, a nakonec jsme zvolili tématiku vizuá začátku to tedy byla interdisciplinární komunikace, až se vybralo hraniční téma pro oba ob se otevíráme západnímu světu, by se muselo tak jako tak otevřít. A konference je také dobr přivést lidi k sobě, a všichni si uvědomujeme, jak jsme obohaceni tím, na čem jsme tři rok ESTETIKA, The Central European Journal of Aesthetics Projekt končí a co tedy bude s tématem dál? „Téma z hlediska oboru estetiky uzavřít nelze, badatelka Tereza Hadravová. "Jako samostatná katedra existuje ve střední Evropě jen několi v anglo-americkém světě jsou studia estetiky pod filozofií nebo právě pod obory vizuálních práce na tématu posunula celou katedru tímto směrem." Praktickým výsledkem konference bude vydání sborníku příspěvků, o který projevila zájem tř – Verlag, Cambridge Scholars Publishing a Litteraria Pragensia. Sborník by měl vyjít do ko Více k projektu Estetická dimenze vizualizace kultury zde [ URL "http://estetika.ff.cuni.c id=310"] interiér DigiLab AVU, místo konání konference (Marie Kohoutová)