Zpráva o průběhu Studentské vědecké konference UK v oblasti společenských věd 20 ****************************************************************************************** * Zpráva o průběhu Studentské vědecké konference UK v oblasti společenských věd 2004 ****************************************************************************************** Pedagogická fakulta UK v Praze uspořádala z pověření rektora Univerzity Karlovy STUDENTSKOU VĚDECKOU KONFERENCI UNIVERZITY KARLOVY V OBLASTI SPOLEČENSKÝCH VĚD 2004. Konference se uskutečnila 13. 5. 2004. Na základě rozhodnutí děkana PedF UK prof. RNDr. Pa její průběh soustředěn do jednoho dne (na místo plánovaných dvou dnů). Toto opatření by mě v budoucnu. Ve dvou dnech konference vyznívá příliš roztříštěně. Rozhodnutí o tom, že konf PedF bylo přijato velmi pozdě. Schůzka s prorektorkou UK doc. RNDr. J. Svobodovou, CSc. se 2004, informace pro děkany jednotlivých fakult UK byly poskytnuty 23. 2. 2004 a jmenování fakult bylo termínováno dnem 1. 3. 2004. Přípravné práce na organizaci příštího ročníku ko být zahájeny již na začátku zimního semestru. Konference byla koncipována jako přehlídka studentské vědecké a odborné činnosti ve všech oborech zařazených do studijních programů Univerzity Karlovy. Do soutěže přihlásili své pr následujících fakult: FHS, FF, FSV, FTVS, PedF, PřF. Omluvila se MFF (jiné zaměření studia i teologické fakulty (restrukturalizace). Podle propozic mohli přihlásit své práce student bakalářského, magisterského nebo doktorského studia. Přednost měly mít práce studentů a do vznikly ve spolupráci s vysokými školami Evropské unie nebo jako výsledek studijních pobyt programů (Sokrates, Comenius, Erasmus). Tento záměr se nepodařilo nijak výrazně naplnit. J vybraly na základě výzvy rektora UK do soutěžní přehlídky práce různého zaměření i různých práce, ročníkové práce, bakalářské nebo diplomové práce, disertace doktorandů). Některé fa nevybíraly a omezily se, jako v předchozím ročníku, na výzvu studentům k individuálním při byly zveřejněny na webových stránkách PedF i UK. Studenti se na webových stránkách samosta a sami ukládali své práce. Elektronická forma oznámení konference i přihlašování k účasti měla by být zachována. Konferenci zahájila v aule PedF dne 13. 5. prorektorka UK doc. J. Svobodová a proděkan Ped Byčkovský, zahájení se zúčastnila rovněž proděkanka FF UK doc. J. Králová. Po zahájení v a činnost jednotlivé sekce. Osvědčilo se vytvoření pouze pěti širších sekcí (na rozdíl od ve specializovaných sekcí v loňském ročníku): 1. Kreativita v umění, sportu, výchově a vzdělávání 2. Současné aspekty globalizace, komunikace s přírodou a jejich dopady na život jednotlivc 3. Integrace Evropy a česká společnost 4. Význam historického vědomí a dějinné tradice pro porozumění dnešku 5. Jazyk, komunikace a média v kultuře a vzdělávání Na konferenci vystoupili autoři prací s příspěvky v délce 10-15 minut. K dispozici byla po technika (zpětné projektory, dataprojektory). Pro práci sekcí byly využity nadstandardně v jednací místnosti fakulty (č.209, č. 303, malý sál, zasedací místnost doktorandů, zasedačk všech místností bylo vysoce oceněno pedagogy jiných fakult. Příspěvky posuzovaly komise hodnotitelů složené ze zástupců fakult. Složení komisí bylo st dvou přípravných porad gestorů fakult pro SVK. V každé sekci měl být vyhlášen vítězný přís uznání. Bylo však v kompetenci hodnotících komisí udělat výjimku, což bylo uplatněno v 1. Výsledky soutěže v jednotlivých sekcích (V-vítězná práce, ČÚ-čestné uznání): 1. sekce: V – M. Kropáčková (PřF, Chráněná území a jejich využití ke školním exkurzím), ČÚ Divácký prožitek fotbalového utkání) 2. sekce: V – J. Valentová (FHS, Přehled evolučních teorií mužské homosexuality), ČÚ – K. Pokus o analýzu (i)relevance přisuzování kultury recentním nonsapientním primátům a dalším R. Miřacký (FHS, Faktory ovlivňující schopnost učení u papouška šedého) 3. sekce: V – T. Květoňová a tým (FSV, Ne EU: Ne/formování opozice v referendu o vstupu ČR (PřF, Nová maturita v biologii), ČÚ – L. Vargová (PedF, Některé přístupy ke vzdělávání rom 4. sekce: V – D. Dospíšil (FHS, Bogomilství jako symbolické centrum v historiografiích zem a Bulharska), ČÚ – M. Skálová (FSV, Vývoj emancipace židovského obyvatelstva ve Švýcarsku) Transfúze junáctví. Myšlenka posílení české národní identity pomocí černohorských patriarc díle Josefa Holečka) 5. sekce: V – M. Černá (FF, Počítačový slang), ČÚ – J. Charvátová (FF, „…,“ řekli Alenka, Uvozovací slovesa v originálním literárním textu a jeho překladu)), I. Smetáčková (PedF, G žákovských představ učitelů-mužů a učitelek-žen) Konference byla otevřená i vysokým školám spolupracujícím s Univerzitou Karlovou. Informov však byla zajištěna pouze náhodnými kontakty. Žádná práce z těchto škol proto nebyla přihl pouze zástupci PedF Ústí n. Labem jako pozorovatelé. Kontakty s médii: Informaci o pořádání konference poskytla ČTK. Na zahájení konference se natočila rozhovory s prorektorkou UK doc. J. Svobodovou, organizátorem SVK dr. V. Sýkorou PedF. Záznam byl vysílán dne 14. 5. (ráno na ČT1 a na ČT2). Sborník: Podle rozhodnutí děkana PedF bude vydán pro všechny účastníky. Rada gestorů rozho v rozsahu do 10 stran ve formátu .DOC. Z jednání hodnotících komisí nevyplynulo, že by byl které by nebyly publikovatelné. Účastníci proto budou informováni, aby předložili příspěvk V průběhu prázdnin připraví sborník KMDM PedF a zajistí jeho vydání fakultní cestou. Nákla stanoven po jednání s děkanem PedF. Problémy: Odevzdávání prací v elektronické podobě ve formátu .PDF je podle odborníků nutné vzhledem autenticity prací obsahujících nelineární texty a obrázky. Není však použitelné pro zpraco Pro ten budou muset účastníci odevzdávat text ve formátu .DOC. Zároveň, jak se ukázalo, so zcela samozřejmou součástí vybavení všech pracovišť. S odborníky je třeba prokonzultovat i využití internetu. Jediným vážným organizačním problémem bylo nedodržení časového plánu některými sekcemi. Zv v závěru konference vyhodnoceny první čtyři sekce a pátá sekce uzavřela svoje jednání pozd obtížné nutit členy hodnotících komisí, aby pracovali v předem stanoveném časovém harmonog říci, že práce hodnotících komisí probíhala velmi odpovědně, i když zároveň velmi nesmlouv ročníku konference bude třeba se předem rozhodnout, zda trvat na tom, že bude velmi strikt plán nebo zda bude sekcím ponechána volnost i za cenu toho, že nebude organizováno závěreč Zaměření sekcí bylo dodrženo s jednou výjimkou: Přihlásila se skupina studentů FHS zabývaj (studium chování zvířat). Nejprve chtěli pro toto velmi specializované zaměření zvláštní s však do plánované 2. sekce přihlásil jen jeden účastník. Vzniklá situace byla řešena spoje do jedné sekce s upraveným názvem. Rozhodně to však nebylo řešení optimální. Zvláštním problémem je hodnocení prací. Hodnocení bylo prováděno po sekcích, protože stano konference (jako v předcházejícím ročníku) je považováno za problematické vzhledem k různo prací. Zároveň je obtížné porovnávat krátké seminární nebo ročníkové práce s doktorandským které prošly rozsáhlými oponenturami. Tuto otázku by měl řešit mezifakultní tým. Zvážit je podle kterého nebude stanovováno pořadí úspěšných příspěvků. Výrok hodnotících komisí by z byla oceněna na SVK“. Závěr: Podle názorů členů organizačního výboru i podle vyjádření účastníků konference (hod můžeme průběh konference považovat za úspěšný. Spokojenost vyjádřila i prorektorka UK doc. Domníváme se, že zvýšení prestiže konference by prospěla odpovídající stabilizace jejích o pravidel. Soudíme proto, že by bylo užitečné, kdyby ještě v příštím roce byla organizací k PedF s tím, že by odstranila zjištěné problémy a navrhla organizační koncepci konference, letech byla po určitou dobu neměnná. „Štafetová“ organizace konference (každý rok jiná fak žádoucí stabilitě nepřispěje. Za organizační výbor: RNDr. Václav Sýkora, CSc., KMDM PedF UK