Projev rektora Univerzity Karlovy prof. Ing. Ivana Wilhelma, CSc. ****************************************************************************************** * Projev rektora Univerzity Karlovy prof. Ing. Ivana Wilhelma, CSc. ****************************************************************************************** Vážená paní senátorko, Vážení členové Akademického klubu 48, Vážení účastníci boje za svobodu a demokracii, Vážení hosté, dámy a pánové, květen je měsíc, kdy již probuzená příroda dává plný průchod novému životu, kdy je všechno je zimní letargie nadobro zapomenuta. Každý se spíše přiklání k radostným a optimistickým kolem sebe i na problémy, které před ním vyvstávají. Tak tomu bylo i před 59 lety v rozkve květnu, kdy jásající lidé prožívali své první pocity štěstí z konce druhé světové války. N většinou ani schopni si do všech detailů uvědomit onu tíži a hrůznost nacistického systému letech tak drtil. Upřímně se radovali z osvobození a nastalého míru. Z koncentračních tábo se vraceli příbuzní, přátelé a známí. Prvotní radost z návratů, z opětného shledávání, z t přežili bombardování i přechod front, že mají svobodný život plný nadějí před sebou, vystř realita všedního života i konkrétnější informace o hrůzách fašistického režimu. Celá řada jejich blízcí, přátelé a známí se domů již nevrátí. Teprve po válce začaly vycházet najevo let. Otázka, jak bylo možné, že tak vyspělé a kulturní národy podlehnou vůli diktátorů a t zmocní poměrně snadno vlády, se vkrádala do myslí lidí zcela zákonitě již tehdy a vkrádá s Jestliže až do první světové války spěla Evropa k politické demokracii, pak pro poválečné dvacátých let se stává specifickým jevem fašismus, markantní forma totalitní moci. V Němec fašistické hnutí současně s italským. Rozsahem teroru předčili němečtí nacisté svůj italsk výchova národa byla ve znamení rasismu, despektu k demokracii, a silně zvýrazněna kultem o právě tomuto kultu, kupodivu ve své většině, německý národ podlehl. Vědní obory v zajetí t zdůvodňovaly ideology proklamované rasové teorie. Řada uznávaných autorit oborů nejen spol ale i přírodovědních disciplin podlehla hrubému působení propagandy a jala se vášnivě obha nezdůvodnitelnou a zcela neobhajitelnou ideologii. Němci byli nově vychováváni k neúctě a méněcennými národy a rasami - Slovany, Židy a lidmi barevné pleti. Německý nacistický reži demokratický tisk a projevy svobodného myšlení. Nacisté pálili na hranicích knihy židovský a demokratických spisovatelů. Po nástupu k moci se rázně vypořádali se svými demokraticky protivníky v zemi a svou rozpínavost uplatnili nejprve vůči svým sousedům. Po anšlusu Rako demokratické Československo. V bláhové naději na záchranu míru a odvrácení hrozícího váleč Československo obětováno svými spojenci a vydáno Německu. Ve skutečnosti však rozpínavost nejkrvavějšího konfliktu v dějinách Evropy, tímto nemohla být a také nebyla ukojena. O tom přesvědčují události, které následovaly. Univerzita Karlova měla mezi českými vysokými školami významné postavení. Respekt k ní byl historickou tradicí, ale také vysokou odbornou a vědeckou úrovní. Studenti Karlova učení s Českého vysokého učení technického v Praze, Akademie výtvarných umění, Uměleckoprůmyslové gymnázií a průmyslových škol se aktivně účastnili protiněmeckých demonstrací po okupování Čechy a Morava, které vyvrcholily protestními akcemi 28. října 1939. Byly to nejen manifes Československo, ale také vyjádření nesouhlasu s protidemokratickým nacistickým totalitním protesty vrcholily po smutečním rozloučení s kolegou, medikem Janem Opletalem 15. listopad německá nacistická totalitní moc následně vyvolala, měly svou brutalitou posloužit k zastr národa a potlačení českého odboje. Události z podzimu roku 1939 jsou známy a každoročně si kdy došlo k uzavření českých vysokých škol, připomínáme právě zde ve Velké aule Karolina. představitelů popravených bez soudu v Ruzyni a na 1200 českých vysokoškoláků odvlečených d tábora Sachsenhausen bylo varováním německé nacistické totalitní moci nejen českému odboji každému, kdo by snad chtěl jakkoli tomuto systému odporovat. Sotva si lze představit brutá státní moci proti akademické obci. Mezi oběťmi totalitního nacistického režimu je celá řada vysokoškolských učitelů a zaměstn Karlovy, brněnské Masarykovy univerzity, Českého vysokého učení technického v Praze, Vysok v Brně, brněnské Vysoké školy zvěrolékařské, Vysoké školy báňské v Příbrami a Vysoké školy Edvarda Beneše v Brně. V květnových dnech svobody vzpomínáme jejich obětí s úctou a vážnos Poválečný vývoj československé společnosti byl poznamenán životní zkušeností právě ukončen okupací a traumatem mnichovské zrady spojenců. Pro další podobu utváření poválečného Česko rozhodující úlohu tehdejší rozdělení světa. Tradiční slovanské cítění, stavěné jako protiv rozpínavosti, bylo umocněno osvobozením podstatné části Československa sovětskou Rudou arm svazu způsobil, že bylo Československo vyčleněno ze západního civilizačního prostředí a sp a Maďarskem se přizpůsobovalo společnosti sovětské. Předpokladem prosazení sovětského mode komunistů v zemi a likvidace forem občanské společnosti, na nichž byla založena. Komunisté využít vzestupu poválečných sympatií k Sovětskému svazu i vzedmuté vlny českého nacionalis nacistické okupace. V prvních poválečných volbách zvítězila KSČ v českých zemích s jasnou % hlasů. I když na Slovensku komunisté volby nevyhráli, získali celkem celostátně 37,94 % se výrazně nejsilnější stranou v zemi. Vítězství umocnilo prosazování podílu komunistů na uplatňování moci. Urychlení cesty k nástupu totalitní moci bylo dáno rozpadem protihitlero polovině roku 1947. Tato změna byla markantní v postoji k přijetí Marshallova plánu. Původ přijalo, a teprve na Stalinův nátlak svoje zamýšlené členství odvolalo. Boj o charakter st v únoru 1948. S vítězstvím komunistů vítězí i nástup totality stalinského vzoru. Marné byl protesty studentů v únorových dnech roku 1948 proti nástupu nové totality. Obdivuhodná byl studentů, kteří neváhali ještě 25. února pochodovat na Pražský hrad, aby dodali kuráž prez při řešení politické krize. Odvaha obdivuhodná, avšak marná. Rázné vypořádání se s ideovými protivníky patřilo k prvním úkolům totalitních vládců ihned ve státě. Studenti, kteří se účastnili protestních manifestací, byli z poslucháren vysokýc kolik se jich pak rázem octlo ve vězení a za ostnatými dráty pracovních táborů uranových d boj proti totalitnimu režimu nevzdávali. Svým svobodným myšlením v nesvobodných podmínkách lidskost a volnost ducha. Jsem rád, že jako dokument doby na věčnou paměť bylo toto úsilí Univerzitou Karlovou. Triptych publikací Filosofie za mřížemi, Vězeňské přednášky Růženy V Václav Chytil a uranové doly je důkazem, že lidský duch vítězí i v nejtvrdších podmínkách Dámy a pánové, již patnáctý rok žijeme ve svobodném státě. Stalo se tak po listopadových u 1989, které všichni dobře pamatujeme. Většina z nás pak byla přímými účastníky nejen těcht i rozhodujících změn, které po těchto událostech následovaly. Za zmíněné období patnácti l zásadním společenským změnám. Je zaručeno opravdu svobodné působení politických stran. Opa svobodné volby na všech úrovních státní a komunální správy. Zcela nové volby proběhnou dří kdy budeme volit naše zástupce do Evropského parlamentu. Žijeme v zemi, kde působí nezávis stanovených zákony této země (tedy mohlo by tomu tak být). Na státní moci nezávislá média ovlivňovat veřejné mínění. Vysoké školy jsou samosprávnými autonomními korporacemi, užívaj svobody v míře takové, jakou často nevládnou ani naši kolegové v zemích EU. Tak bych mohl a další změny, kterých jsme se za zmíněných patnáct let dobrali. Je toho mnoho? To sotva. větší část toho co zbývá udělat ještě před námi. Jistě se dopouštíme řady chyb a omylů. Zc víme, kterých z nich, a těch je podle nás většina, jsme se mohli vyvarovat. Život však učí se jich mohli předem vyvarovat, když jsme tak neučinili. Chci říci, že není důvodu k malom uspořádání našeho státu stojí dnes pevně na zásadách demokracie. Naše svobodné rozhodnutí pouze upevňuje tyto zásady a zvyšuje garance, že nedojde k ohrožení demokratických princip změně. Celé uspořádání Evropy prochází v posledním desetiletí bouřlivým vývojem. EU je gar vývoje kontinentu a základním důvodem evropského míru po více než pět desetiletí. Demokrat uvnitř EU je pak garancí férového uspořádání s ohledem na všechny hlasy, které zazní v ote osobní zkušenost je taková, že lze položit na stůl libovolný argument, který je přijímán v komunitou a o kterém lze velmi věcně diskutovat a posléze rozhodnout. Je v silách nejen čl občanů těchto států, zabránit plíživé evropeizaci unie a proto tato okolnost u mne nevyvol Je zde však důvod k obavám, i když je poněkud jiného druhu. Na naší politické scéně ve spe politických stran působí politická strana, která se deklaruje za nástupnický politický sub totality a která představuje dvacetiprocentní voličský potenciál této země. Důvodů tohoto celá řada, chci však věřit tomu, že jde o politický subjekt s nulovým koaličním potenciále pro spolupráci. Pouhá jeho pasivní existence na politické scéně, znamenající prohlubování jeho přítomnosti, vyvolává dostatečné obavy k vážnému zamyšlení do budoucna nejen pro osta ale pro všechny občany tohoto státu. Jakékoli „nevinné“ laškování, jakkoli, údajně zvládnu spolupráce se může ukázat pro společnost velmi nebezpečnou a zcela zhoubnou. O tom vypovíd celého dvacátého století. Za této situace je nezbytné si okolnosti a události nástupu tota ale si je i důrazně připomínat. Proto jsem rád, že jste dnes do Velké auly na toto shromáž Děkuji Vám za pozornost, se kterou jste mě vyslechli. V Praze, 18. května 2004