Dokončení korunuje dílo. Vyšla Pedagogická encyklopedie ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Ediční řady a nabídku encyklopedické literatury doplnila v těchto dnech Pedagogická encykl o 935 stranách z produkce nakladatelství Portál přivítali do života zástupci a redaktoři v domu, editoři knihy a především autoři odborných textů na slavnostním setkání 13. ledna v auly Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy. Svou přítomností podtrhla vazbu knihy na Peda UK její děkanka Doc. PaedDr. Radka Wildová, CSc. a prorektor UK pro rozvoj prof. PhDr. Sta CSc. Pedagogická encyklopedie vznikala tři a půl roku. Podílelo se na ní 105 autorů z téměř vše fakult vysokých škol v České republice, autorský tým ale tvořili také odborníci z fakult f teologických, lékařských, z Fakulty tělesné výchovy a sportu a Fakulty sociálních studií U z jiných než vysokoškolských pracovišť například z Národního ústavu odborného vzdělávání, pedagogického, Akademie věd ČR, Ústavu pro informace ve vzdělávání, z Centra pro studium v a dalších institucí. Ryze odborný a vědecký pohled na komplexní pedagogickou problematiku ve 164 tématech doplňují texty dvou učitelek kontrastních základních škol - malotřídky s 2 Západočeském kraji a z velké sídlištní školy v Praze s 600 žáky -, které zachycují reálnou školskou praxi začátku třetího tisíciletí v Čechách. Důvody vzniku Pedagogické encyklopedie shrnul ve svém projevu hlavní editor publikace Prof. PhDr. Jan Průcha, DrSc.: „Edukační realita, dříve pedagogická praxe, se v posledních 15 letech a předchozích desetiletích neobyčejně rozvinula, stejně tak se ale rozvinula i pedagogická věda v zahraničí i u nás. Důsledkem toho bylo nashromáždění velkého počtu poznatků, teorií i výzkumných nálezů, které ale byly rozptýlené, nesouvisející a nenavazující. Vznikla proto potřeba vytvořit nástroj, který by tuto izolovanost dal systémovým způsobem dohromady, proto vznikla Pedagogická encyklopedie. Pracovně jsem ji definoval jako „systematicky uspořádaný soubor informací, který popisuje a objasňuje celkový komplex poznání v daném oboru, tedy v pedagogice.“ První českou encyklopedií na toto téma byl Stručný slovník pedagogický ve třech svazcích z Druhá vznikla v letech 1938-1940 a jejími editory byli Otakar Chlup, Jan Uher a Josef Kubá Pedagogická encyklopedie je tedy třetí odbornou encyklopedií v české pedagogické i literár vydanou po stu a po sedmdesáti letech. Dle editora Jana Průchy dvě třetiny ze 164 témat pokrývají edukační realitu, jedna třetina pedagogickou vědu a výzkum. Encyklopedie zahrnuje na 30 různých pedagogických disciplin a témata, která ale ještě nevytvářejí samostatnou disciplinu jako jsou například témata soci ve vzdělávání, sociální a multikulturní hodnoty, ekologická výchova a další. Čtenáři navíc přehled o informační základně pedagogické vědy, do které patří knihovny, oborové encyklope slovníky a tezaury a pedagogická muzea a archivy v ČR. Samostatné přílohy tvoří přehledy f učitelství a pedagogiky, institucí a asociací pedagogického výzkumu, s akreditacemi vysoký přehledy současných i historických titulů absolventů vysokých škol včetně zahraničních. K a atraktivitě knihy také přispívá její vizuální podoba, která je hojně vybavena přehledným tabulkami, statistickými přehledy a grafy. Pedagogická encyklopedie je určena studentům a doktorandům různých, nejen pedagogických ob programů; využívat ji mohou i příbuzné vědy jako sociologie, psychologie nebo ekonomie, al které mají pedagogiku svého oboru zařazenou v různých podobách a rozsahu. Vzhledem k tomu, se dnes studuje na více než čtyřiceti fakultách českých vysokých škol a také na středních odborných školách a že do kontaktu s pedagogikou přichází celkem 45 tisíc studentů, lze př že počet budoucích uživatelů Pedagogické encyklopedie bude velký. Poučení a podněty ke své najdou i učitelé všech stupňů škol, pracovníci z oblasti vzdělávací politiky, školské a st a dalším okruhem čtenářů mohou být pracovníci z jiných věd. „Ne každá vědecká disciplina a svou encyklopedii,“ řekl editor Jan Průcha, „jsem proto přesvědčen, že právě vydaná publik zvýšení prestiže našeho oboru.“ Proces vydání Pedagogické encyklopedie trval od vzniku koncepce až do vytištění tři a půl textu do knihy procházelo složitou procedurou. „Každý text byl posuzován dvěma nezávislými jiného pracoviště než autor, kteří text připomínkovali,“ přiblížil komplikovaný proces edi „autoři je pak zapracovali do textů, dále doplňovali a přetvářeli. Snad nejobtížnější krom termínů bylo dodržení stanovaného rozsahu na deset normo stran, encyklopedický žánr je neo nejen pro autory a na redakční přípravu. Všichni jsme s tím zápasili.“ Hlavní editor Pedagogické encyklopedie Prof. PhDr. Jan Průcha, DrSc., je zakladatelem Česk pedagogického výzkumu, působí v mezinárodních vědeckých organizacích a redakčních radách o časopisů. V nakladatelství Portál vydal mimo jiné knihy Moderní pedagogika (2005), Vzděláv ve světě (1999), Přehled pedagogiky (2006), Srovnávací pedagogika (2006), Multikulturní vý Interkulturní psychologie (2007). Konzultanty projektu byli Doc. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D. M. Ed. a Prof. PhDr. Milada Rabuši Kniha stojí 1 490,- Kč, objednaná přes internet je za 1 341,- Kč. další produkce nakladatelství Portál [ URL "http://www.portal.cz"] (Marie Kohoutová)