Mezinárodní konference ukázala nové možnosti spolupráce na poli vzdělávání učite ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Ve dnech 26.-28. 2. 2010 se na PedF UK uskutečnila mezinárodní pracovní konference ATEE Wi Conference "First class learning, first class teaching, first class teacher education: the of Early Years, Primary Education and ICT for the future of Europe" [ URL "http://www.atee conferences_and_seminars/15/atee_winter_conference_2010_early_years_primary_education_and_ Jednalo se o konferenci evropské asociace ATEE (The Association for Teacher Education in E "http://www.atee1.org/"] ). Cílem této nevládní neziskové organizace je zvýšení kvality vz pedagogických pracovníků a podpora profesního rozvoje učitelů a jejich vzdělavatelů na vše a typech škol a školských zařízení. Asociace sdružuje nejen organizace, ale i jednotlivce výzkumem i praxí pregraduálního a dalšího vzdělávání učitelů napříč celou Evropou a usiluj dialog a mezinárodní výměnu zkušeností. Podporuje vznik mezinárodních sítí, připravuje exp pro vzdělávací politiku, vydává recenzovaný odborný časopis  European Journal of Teacher E pořádá pravidelně na přelomu srpna a září mezinárodní konference. V posledních letech byl aktivit rozšířen o tematicky zaměřené pracovní konference, které se setkávají s velkým ohl ATEE pracuje v patnácti tematických skupinách, nazvaných „Research a Development Centers“ www.atee1.org/research_and_development_center/"] (RDC), letošní pražská zimní konference b problematice předškolní výchovy a vzdělávání na 1. stupni ZŠ, ICT v přípravě učitelů a ICT dětí předškolního a mladšího školního věku. Pedagogická fakulta UK je aktivním členem ATEE, je zastoupena jak v mezinárodním výboru, t tematických skupin této asociace. Na přípravě a organizaci letošní pražské konferenci se p katedra informačních technologií a technické výchovy a oddělení pro zahraniční vztahy, tem připravila pro účastníky i další pracoviště fakulty. Řada účastníků konference si vyzkouše zkušeného týmu z katedry výtvarné výchovy výtvarné techniky s využitím počítačových techno doktorandi z katedry informačních technologií a technické výchovy, katedry primární pedago matematiky a didaktiky matematiky a katedry výtvarné výchovy PedF UK využili příležitosti, mezinárodním fóru představili výsledky své výzkumné práce. Konference se zúčastnili vzdělavatelé učitelů z celé řady zemí, vedle hostitelů z České re pozvání odborníci z univerzit ze Slovenska, Itálie, Norska, Nizozemska, Belgie, Bulharska, Polska, Španělska, Litvy, Velké Británie, Švédska, USA a Nového Zélandu. Dalšími hosty byl prestižního mezinárodního magisterského studijního programu Erasmus Mundus in Special Educ [ URL "http://www.roehampton.ac.uk/admissions/erasmusmundus/sen/index.html"] z Austrálie, Gambie, Ghany, Indonésie, Malawi a Malajsie. Za účasti Dr. Giovanni Polliani, prezidenta ATEE, jednání konference slavnostně zahájila d doc. Radka Wildová. Úvodní hlavní referát týkající se podpory profesního rozvoje učitelů v praxi škol přednesl Diane Yendol-Hoppey z West Virginia University z USA. Paní profesorka představila priority poli počátečního a dalšího vzdělávání učitelů. V neformálním rozhovoru pak prozradila, že bariér mezi teorií a praxí je evergreenem učitelského vzdělávání snad ve všech zemích a sy učitelů. Po mnoha letech praxe jsem dospěla ke třem zásadám, kterými se ve své práci snaží Za prvé, hledej způsoby, jak svoji práci co nejvíce přiblížit k praxi škol, k učitelům a k druhé, využívej širokou paletu na praxi založených metod, nástrojů a způsobů profesního uč budoucí učitele i jejich kolegy ze škol v tom, aby se reflektivní učení z praxe stalo samo jejich práce. Za třetí, systematicky studuj nové pedagogické směry a inovace ve vzdělávání jejich aplikování a zkoumání bok po boku se svými  kolegy z praxe.“ Další plenární referát přednesl profesor Arne Trageton z Haugesund University College z No příspěvek se zabýval prvopočátečním čtením a psaním a ve svém emotivním vystoupení ukazova perspektivy využití počítačů v metodice utváření a rozvoje těchto dovedností na základě tv na počítači u žáků primární školy. “Revolucí není počítač sám o sobě, ale revoluční je myš prostřednictvím tvořivého psaní na počítači naučíme žáky číst. Naše experimentální třídy u slibné výsledky, tvořivé psaní na počítači vede k rychlejšímu a hlubšímu rozvíjení čtenářs než je tomu v běžných třídách. Naši žáci velmi brzy píší a tisknou knihy s vlastními příbě sami ilustrují, a vedle lepších znalostí a dovedností tak získávají i pozitivní postoje ke vlastní písemné tvorbě. Nácvik psacího písma nepovažuji v dnešní době za důležitý, dle méh bez něj žáci zcela obešli, prozatím bych jej alespoň posunul až do třetí třídy základní šk pochopitelně vyvolalo živou diskusi účastníků konference. O své zkušenosti s řešením mezinárodního projektu „One Lapton Per Child [ URL "http://lapt “ v Africe a Latinské Americe se ve svém plenárním vystoupení podělil s účastníky konferen Frederik Questier z Belgie. Profesorka Liz Butterfield z Nového Zélandu představila vzdělá “Digital Citizenship Education for the Very Young: the Example of Hector’s World®”, který o výchovu dětí k bezpečnému používání digitálních technologií. Jednání pracovní konference dále probíhalo v tematických sekcích, účastníci jednali u kula pracovali ve workshopech, proběhla prezantace posterů, součástí konference byl i kulturní program, v němž vystoupil studentský orchestr Collegium Paedagogicum pod vedením doc. Mark katedry hudební výchovy. V závěrečném plenárním jednání se účastníci vyjadřovali k tomu, do jaké míry byly naplněny konference, ocenili její odbornou úroveň a perfektní práci celého organizačního týmu, a sp přátelské atmosféře pod vedením Dr. Glynna Kirkhama z Velké Británie zformulovali závěry a mezinárodního fóra. Doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc., proděkanka pro zahraniční vztahy PedF UK