Jsou národní standardy odborné zdravotní péče ryze odbornou záležitostí? Tisková zprá ****************************************************************************************** * Jsou národní standardy odborné zdravotní péče ryze odbornou záležitostí? Tisková zpráva ****************************************************************************************** Informace o průběhu přípravy a vyhlášení Veřejné zakázky (VZ: 60040727, číslo objednávky: Ministerstvem zdravotnictví ČR „Generální řešitel projektu tvorby národní sady standardů o péče – tvorba systému, jeho plnění a související služby“.   Konání Ministerstva zdravotnictví v nás budí pochybnosti o transparentnosti, rovném zacház zákazu diskriminace při zadání veřejné zakázky a krocích v průběhu tohoto výběrového řízen následujícím skutečnostem: 1. Ministryně zdravotnictví ve svých vyjádřeních opakovaně zdůrazňuje nutnost a nezbytnost pro české zdravotnictví, které je třeba bez odkladu začít řešit. Toto byl jeden z důvodů, proč jsme nepodali námitku proti rozhodnutí na ÚHOS. Je nutno připomenout že „finanční stabilita projektu je postavena na zdrojích dostupných z operačního programu, prostřednictvím kterého lze na příslušné aktivity získat dotaci z fon v časově ohraničeném programovém období 2007?2013“. A najednou je soutěž zrušena!! Nezpochybňujeme právo MZ, tedy zadavatele, využít zákonné možnosti zrušit zadávací řízení, vzájemnou souvislost mezi nutností a nezbytností tohoto projektu a jejím zrušením 2. Ptáme se,  zda Ministerstvo zdravotnictví zruší veřejnou zakázku včetně podlimitních za malého rozsahu v případě, že zájem projeví jen jeden uchazeč, a v kolika procentech případ Domníváme se, že tomu tak není !! 3: Mluvčí MZ ČR uvedl dne 11. 2., že spolupracují na tvorbě standardů se zdravotními pojiš odbornými společnostmi. Většina se zapojila už v přípravné fázi v roce 2008, kdy také vzni pro standardizaci zdravotní péče. Lékařská komora je pod nynějším vedením spíše politická přizvána nebyla. „Standardy jsou ryze odbornou záležitostí, kterou nelze vztahovat na obdo či po volbách, stejně jako pacienti jsou léčeni před volbami i po nich,“ zdůraznil Sršeň. Z tohoto pohledu se můžeme domnívat, že Univerzita Karlova a její 1. lékařská fakulta asi institucemi pro tuto problematiku, když ministerstvo ani její nabídku neposoudilo. 4. Rozpočet projektu a jeho výše. Tvorbu národní sady standardů zadalo ministerstvo 11. ledna 2010 na stránkách Informačního veřejných zakázkách odhadovaná hodnota zakázky 124 925 167 Kč bez DPH., resp. 149 910 200 toho podíl EU: 118 321 979,55 Kč). „Cena se odvíjí od zkušeností z pilotních programů tvorby standardů v ČR i praxe EU.“ Cena pro řešení projektu, který navrhlo sdružení vedené 1. LF UK, je 68 978 000 Kč bez DPH, což je 55 % hodnoty, na kterou byla zakázka vypsána. Tato skutečnost v nás budí vážnou pochybnost a podezření o způsobu výše nastavovaní ceny v Jestli je postupováno obdobně při odhadu ceny i v jiných zakázkách dle tzv. zkušenosti či by se mohlo v resortu zdravotnictví ušetřit na další aktivity a činnosti. Podrobnější údaje „Generální řešitel projektu tvorby národní sady standardů odborné zdravotní péče – tvorba plnění a související služby.“   Odhadovaná hodnota zakázky 124 925 167 Kč bez DPH., resp. 149 910 200 Kč vč. DPH (z toho p 979,55 Kč) byla zadána jako součást řešení projektu financovaného ze strukturálních fondů EU (IOP): CZ.1.06/3.2.01/03.06015; Projekt tvorby národní sady standardů odborné zdravotní péče, který MZČR schválilo v rámci IOP : Integrovaný operační program, 3. výzva,  oblast podpory oblasti veřejného zdraví, aktivita 3.2c řízení kvality a nákladovosti systému veřejného zd Datum schválení financování projektu z IOP : 28. 9. 2009 Datum zahájení realizace:                              1.11. 2009 Doba realizace:    48 měsíců (z toho 43 měsíců dodávka generálního řešitele) Datum ukončení:  30. 9. 2013 Termíny vyhlášené MZ ČR VZ na generálního řešitele byla již součástí realizace výše zmíněného projektu: Původní vyhlášení :                                      8. 1. 2010 Zveřejnění:                                                  11. 1. 2010 Původní lhůta pro předložení nabídek:   24.2.2010             *Prodloužení o 1 měsíc Nová lhůta:                                               24.3.2010 Zrušení                                                      24.3.2010 Co projektu předcházelo: VZ se koná v rámci řešení projektu MZ ČR zaměřeného na tvorbu standardů odborné zdravotní projekt si MZ vysoutěžilo v srpnu 2009 v rámci 3. výzvy z projektu IOP – prioritní osa 3.2 případě bylo MZ tím, kdo výzvu zadával, i tím, kdo dával nabídku – nastavení to umožňovalo vymezovalo MZ jako jediného oprávněného předkladatele nabídky. Projekt zaujme především dvěma atributy: detailně specifikovanými nároky na experty pro je  (např. počet zaměstnanců nemocnice, kterou ve své kariéře řídili) a dále cenou, která je vysoká. Specifickým případem je požadavek na „dodávku zdravotních standardů“ ve smyslu vypracování je jedním z referenčních požadavků na uchazeče. V takovém smyslu je pravděpodobně jediným který toto splňuje Národní referenční centrum, které nedlouho před zahájením projektu dost na zpracování modelových standardů. Díky výše uvedeným okolnostem bylo okolo projektu mnoho diskuzí, včetně dopisu prezidenta lékařské komory. Pochybnosti o vyhlášení těsně před koncem mandátu úřednické vlády odůvodn zdravotnictví nutností nedostat se do prodlení, které by mělo za následek nevyčerpání pros strukturálních fondů EU. Co se dělo po vyhlášení: Po vyhlášení 1. lékařská fakulta UK, které se problematikou řešení systémů ve zdravotnictv věnuje, si vyžádala dokumentaci a začala vytvářet tým pro přípravu nabídky k této zakázce. rektora Univerzity Karlovy o zmocnění jednat v této záležitosti, který mne zmocnil jednat dne 29.1.2010. Oslovili jsme Českou lékařskou společnost J. E. Purkyně a její vybrané odbo Českou kardiologickou společnost se žádostí o spolupráci při realizaci tohoto projektu. Byli jsme osloveni dalšími subjekty o možné participaci při vzniku konsorcia a po dalších konsorcium, kde dominujícím a hlavním řešitelem je 1. lékařská fakulta UK spolu s Aksys s. Advia. Víme, že další subjekty připravovali nabídku včetně Národního referenčního centra. V rámci žádosti o sdělení dodatečné informace zadavatel zaslal možným uchazečům pouze 4 od nebyly složité, spíše „technického“ rázu. Rozhodnutí o změně termínu k odevzdání nabídek Den před otevíráním obálek byl v 16:33 hodin odeslán od kontaktní osoby zadavatele mail se zadavatel rozhodl o změně termínu pro podání nabídek k veřejné zakázce o jeden měsíc a že formulář byl odeslán do ISVZ“, přičemž nebyl zde uveden důvod. I přes uvedené, 1. LF UK podala svoji nabídku (podána v tomto termínu byla pouze nabídka u dožadoval se otevírání obálek, nebylo mu ale vyhověno. Následně bylo zjištěno, že formulář se změnou byl odeslán do ISVZ dne 23. 2. 2010 (tj. den stanovený termín otevírání) a ke zveřejnění došlo až 26. 2. 2010 (tedy 2 dny po původně st pro otevírání obálek). Prodloužení lhůty proběhlo bez řádného odůvodnění, pár hodin před jejím vypršením. Oficiál na námitku předkladatele se odvolávalo především na nutnost zpřesnění části týkající se na – rozepsání ceny po plněních a nepřekročit maximální limity v jednotlivých plněních. Údajn pravidly IOP – nic takové v příručkách však explicitně uvedeno není. K žádné jiné úpravě, data zahájení realizace dodávka již nedošlo. 1. LF UK podala námitky a jejich předmětem bylo, že: - nedošlo k naplnění ust. § 40 odst. 5 z.č. 137/2006 Sb., neboť uchazeči není známa žádost informaci dodavatele ani mu nebyla oznámena další dodatečná informace, která by opravňoval prodloužení lhůty – porušení zásady rovného zacházení a transparentnosti - v souladu s ust. § 26 (odst. 1 ZŘ se zahajuje uveřejněním) a 27 zákona č. 137/2006 Sb., uvedenou změnu lhůty zveřejnit před jejím uplynutím, to ovšem pouze za předpokladu, kdyby zákonného důvodu uvedeného v ust. § 40 odst. 5 zákona – porušení zásady publicity, navíc d odst. 8 nebyl zde uveden důvod. Zadavatel MZ ČR námitkám nevyhověl, jako důvod uvedl: - údajná složitost a náročnost zpracování nabídky, které lze dovodit z opakujících se dota nabídky v termínu je ale důkazem o opaku) - že muselo dojít ke zpřesnění některých částí zadávací dokumentace, tak aby byl zajištěn průběh financování projektu v jeho realizační fázi (není věcně pravda) - dle zadavatele lhůta pro podávání nabídek počíná běžet dnem následujícím po dni odeslání až samotným zveřejněním formuláře v ISVZ. Co se dělo v prodlouženém termínu Můžeme si položit otázku – Čekání na Godota! V nastavené době (mezi 24.2.2010 a 24.3.2010) došlo asi k dalším jednáním. 1. LF UK doplnila nabídku o požadavky z dodatku k vyhlášení veřejné zakázky . Víme, že další subjekty připravovali nabídku jak pro první tak pro druhý termín včetně Nár referenčního centra, avšak neznáme důvody, které nás ani nezajímají,   proč  nabídku nepře Den otevírání obálek – 24.3.2010 Dne 24.3.2010,  do 9. hodin byla u zadavatele – MZ ČR stále pouze jediná nabídka, aktualiz požadované zadavatelem. Namísto avizovaného otevírání obálek, spojeného s přečtením krycíh včetně nabídkové ceny, však bylo sděleno překvapivé rozhodnutí zadavatele soutěž zrušit dn  Zadavatel se nabídkou 1. LF UK nezabýval a nepřikročil k otevírání obálek. Hlavním důvode předložena pouze jedna nabídka! Zadavatel – MZ ČR –  tak využil ust. § 84 odst. 3 písm.b) zákona č. 137/2006 Sb., kdy záko možnost nikoli povinnost zrušit zadávací řízení. Bizarní je ale to, že ministryně zdravotnictví rozhodla ještě před otevíráním obálek a ne nabídky – zákon umožňuje totiž zrušit zadávací řízení až do doby rozhodnutí o výběru nejvh V tomto případě tak vůbec nebyl brán zřetel na konkurenceschopnost jediné nabídky! Není nám jasné, proč zadavatel nabídku neotevřel a neposoudil její konkurenceschopnost na Proč zadavatel měnil dodatkem zadávací dokumentaci, kde byla upřesněna nabídková cena za p 30. března 2010 prof. MUDr. Tomáš Zima, DrSc. děkan 1. lékařské fakulty UK