Darwinova teorie? Je jednoduchá a pochopí ji každý ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Marek Vácha: „Na počátku 21. století však již nejde o to, zda mezi vírou a vědou, biblí a stvořením a evolucí rozpor je nebo není...“ O co tedy ve skutečnosti jde v tomto sporu přesahujícím více než jedno století, se pokusil autor tohoto tvrzení ve své přednášce, která se konala ve středu 14. dubna v 18 hodin v Hu Českobratrské církve evangelické v Praze 8 Libni. Přednášku na téma „Evoluce - ohrožení, n křesťanství?“ pořádala Husitská teologická fakulta Univerzity Karlovy. Mgr. Marek O. Vácha, Ph.D. Marek Vácha zosobňuje přímé pokračování tradice ustavené v 18. a 19. století v Anglii i ji většina přírodovědců té doby patřila k duchovnímu stavu. Marek Vácha (*1966) je katolický Přírodovědeckou fakultu Masarykovy univerzity v Brně obor molekulární biologie a genetika, studoval v Olomouci a v Bruselu. Zúčastnil se dvou přírodovědeckých expedic do Antarktidy Je přednostou Ústavu etiky na 3. Lékařské fakultě UK, učí biologii a náboženství na Biskup Brně. Vede semináře zaměřené na vztah křesťanství a ekologie, zabývá se tématy evoluční bi environmentální etiky, publikuje v odborných i popularizačních časopisech. „Jsou dvě základní knihy pro naše poznání – Bible a Kniha přírody,“ energicky zahájil před Marek Vácha, „my jsme! – a to je největší unikum boha a přírody; její studium je veskrze t záležitostí...“ Vědecká erudice molekulárního biologa a genetika podaná angažovaným projev prostupující citlivost a silné zapojení fantazie dokázalo vtáhnout a udržet pozornost publ zaplněné Husovy kaple. Odlehčit a zpřehlednit tak složité téma dokázal autor, jako zkušený pracující převážně s mladými lidmi, použitím rozsáhlého obrazového doprovodu čerpajícího j přírodovědeckých disciplin botaniky, zoologie, genetiky, antropologie a dalších, tak z obl i světského výtvarného umění a literatury. Rozhodně své posluchače nijak nešetřil a na jej úsudek a fantazii kladl stejné nároky; chtěl, aby v určité chvíli nebyli věřící, nýbrž ate darwinisté, a neustále tak připomínal, že jeho přednáška je napůl biologická a napůl teolo předchozí teorie vedoucí k Darwinovi a Darwinovu teorii ani nepodceňoval, ani nepřeceňoval evoluční teorie je jen jedním z pokusů, jak interpretovat tento jev,“ řekl Vácha. „Před př před teology stojí dva typy problémů - nakolik je existující evoluční teorie pravdivá a zd interpretace tohoto jevu správná. Křesťanství se vymezuje proti tvrzení, že Bůh = Příroda výkřikem evoluce je člověk. Biblické zázraky nejsou evoluční, jsou prudkým vpádem do lidsk člověk není vrcholem evoluční pyramidy.“ Přednášející kněz a přírodovědec seznámil své pos řekl, s „bezpečnou definicí“ evoluce a s důvody, proč se podle něj Darwinova evoluční teor rozšířila a přestála zprvu bouřlivé reakce teologů: Darwinova teorie je totiž elegantní a pochopí ji každý...“ Vědecké poznání přírody stejně jako poznání boha se vyvíjí, teorie, k a převratné, se postupem let ukazují jako slepá kolej, stávají se částí historie a svědky člověk svádí s tajemstvím. Podvečerní setkání v Husově kapli ale mělo ještě další dimenzi, přišli poslechnout přírodovědecko-teologickou přednášku, navíc poskytlo nečekané duchovní opřenou o pevný řád, který neustále se proměňující svět postrádá nebo my ho nevidíme. Auguste Rodin: Thought, 1893-95, Musee Rodin, Paris (Marie Kohoutová)