Jak se dělá divadlo ****************************************************************************************** * Jak se dělá divadlo ****************************************************************************************** Rozhodne-li se pedagog věnovat výběrový seminář nazkoušení divadelní hry, nečeká ho jen pá zkušebně a závěrečný potlesk na jevišti. Své o tom ví PhDr. Miloš Sládek, který se student literatury PedF UK připravil Komedii o Felsenburkovi, slavném rytíři. Komedie o Felsenburkovi není první hrou, která na půdě katedry české literatury vznikla. M na předchozí představení spolku Budeč? Divadelní spolek kandidátů učitelství Budeč vznikl v roce 1999 společnou rukou mou a PhDr. Paralelně k tomu začal kolega Dr. Tomáš Havelka zkoušet hry lidového divadla v rámci svého v pojetí byl ten, že Tomáš Havelka pracoval se stále stejnými herci, zatímco naším cílem b divadla co nejvíce lidí a soubor stále herecky obměňovat. Spolupráce v naší sekci fungovala tak, že jeden rok hrála Věra Brožová hru 19. století, dr já připravil nějaký starší kousek. Do této chvíle máme za sebou představení Raupachovy hry dítě, Alínu od Jana Nepomuka Štěpánka, Mikovcovu Záhubu rodu Přemyslovského, sehráli jsme O vzkříšení Páně, z lidových her jsme veřejnosti představili Komedii o svaté panně mučedln dvě hry svatodorotské, Saličku, kolega Havelka s druhou sekcí souboru nastudoval ve dvou n představeních takřka všechna Kocmánkova interludia, lidovou hru o Labyrintovi, Selský maso svaté panně Jenovéfě i Komedii o sedmi čertových osidlách. Z her, které jsme kdy hráli, byla nejblíž Felsenburkovi asi Komedie O Heleně, dceři císaře která vznikla rovněž podle knížky lidového čtení. Asi jste se všimla, že značnou část naše představují hry lidového či sousedského divadla. Přitahuje nás krása jazyka 17. a 18. stol i odlišnost principů, na kterých je lidové divadlo vystavěno. Snažíme se naše diváky překv zejména obeznámit je s tradicemi českého divadelnictví i s řadou dnes zapomenutých divadel Středověké a raně novověké hry nestačí jen vydávat tiskem, nejlepší způsob edice je živé p Za důležitou považuji i krátkou stylizovanou úvodní přednášku, která divákovi může mimo ji širší kulturněhistorické souvislosti. Mnohé z her sousedského divadla jsou o ženě, která j pronásledována osudem i lidmi, aby vše v závěru šťastně dopadlo. Námětově často souvisejí novelou, legendistikou nebo exemply. Zejména renesanční novelistika výrazně ovlivnila kníž čtení, podle nichž se psala většina her sousedského divadla. Proč jste sáhli právě po hře z Podkrkonoší? Protože tam se zachovalo lidových her nejvíce. Uvaž i nějakou velkou pašijovou hru, ale tato představen neboť v nich hraje i 80 až 100 postav. Někteří stud hrát i dvě role, ale stejně potřebujete alespoň 50 souvisí s obřadním prožitkem, a ten se nedá nastudo se zaměřili na jinou skupinu her lidového divadla. studentů může být při hrách sousedského divadla do studenti neumějí pohybovat na scéně a nedokonale vy provedení blíž. Kde svá vystoupení zkoušíte a jak se vám daří zajišťovat prostory pro samotné hraní? Zkoušeli jsme leckde. Třeba v zámku ve Starých Hradech u Libáně, pracovišti literárního ar písemnictví. Běžně zkoušíme na fakultě, kde si musíme nejprve prostory vyklidit a pak vše pořádku. Ve sklepení farního klubu Panny Marie Sněžné hrajeme poněkolikáté. Máme vyzkoušen dobrá akustika, je to v centru Prahy a blízko fakulty. Navíc pronájem je za rozumné ceny. gesto bratra františkána, který vystavoval účet. „Není to nějak moc?“ zeptal se, i když ce domluvena. A dal divadelníkům slevu.) Řada podobných souborů v Praze vykrvácí na tom, že m 12 či 16 tisíc za sál a osvětlovače. Ale lidové hry můžete hrát v podstatě kdekoliv, hru o jsme dávali v loukách před věžovým altánem v poutním areálu v Hájku u Hostivic, hráli jsme prostorách nočního hradu jen při svitu ohňů, ale třeba i v rozpadlém kostele v Konojedech Využili jsme ale i profesionálních scén. Kolega Havelka hraje pravidelně se svou sekcí na festivalu v Kuksu. Pokoušeli jsme se s lidovou hrou dostat i na přehlídku do Vysokého nad je určena jen pro vesnické soubory, takže tam nás nechtěli. Zdejší znalci nás navíc varova mají na to, jak sehrát sousedské hry z Podkrkonoší, jasně vyhraněný názor. Takže bychom ta narazit. S jakými ambicemi do příprav představení vstupujete? Výběrový seminář nespočívá jen v přípravě divadla. V prvním semestru se konají vstupní, v interaktivní přednášky, v nichž rozebíráme hry a literární texty, které dílo ovlivnily, sr a hledáme paralely. Takže se k textu dostáváme z různých stran. A zkoušet začneme až tehdy účastníci semináře dokážou text kulturně a literárněhistoricky podložit. Takže seminář je, příležitostí podrobně se seznámit s některým textem takto komplexně. Snažíme se trochu navázat na to, co bylo běžné v tradičním jezuitském školství, kde se kaž divadlo, které sloužilo především k výuce jazyka, ale zároveň studenty nutilo o konkrétníc konkrétních rolích přemýšlet. Neustálé opakování textu nemusí být jen věc drilu a dávno př metod, teprve při pátém, sedmém čtení mnohdy pochopíte souvislosti, které vám do té doby u Kdo vám pomáhá s výrobou kulis a kostýmů? Komedie o Felsenburkovi nese označení lidová hra ujal hudební aranže? Ke hře se zachoval jen jeden notový part, který se stejně ukázal jako nepoužitelný. Máme a fakultě je tolik oborů, že studenti mohou spojit svoje síly. Muziku obstaraly a zčásti i n studentky oboru bohemistika – hudební výchova. Kulisy nám připravila kolegyně, která zároveň učí na střední škole, takže jejich výrobu vz výuky. Základ kostýmů tvoří vyřazené kostýmy z divadla, lidové kroje a nejrůznější zbytky představení (škrabošky, rohy, košíčky, hole). Některé z herců jsme pak donutili, aby si ko kalhoty, které se budou hodit jak pro jejich roli, tak i pro další studentský život. Dočká se Felsenburk někdy reprízy? Rádi bychom. Problémem vždy je, že se absolventi po skončení školy rozprchnou po celé repu někdo učí třeba v Jindřichově Hradci, tak těžko přijede s námi zkoušet. Zatím jednáme o uv národního písemnictví. Chtěli bychom s Felsenburkem vyjet i někam na malé město, abychom p publikum. Další reprízu představení Komedie o Felsenburkovi se podařilo dohodnout na čtvrtek 6. 5. 2 hodin v sále Boženy Němcové v prostorách Památníku národního písemnictví ve Strahovském kl Problémem pro další rozvoj studentského divadla je absence vhodného prostoru. Na fakultě n divadelní sál, kde by se mohlo zkoušet a hrát. (Lucie Kettnerová)