V matematice stejně jako v životě je zdravý selský rozum velmi důležitý ****************************************************************************************** * V matematice stejně jako v životě je zdravý selský rozum velmi důležitý ****************************************************************************************** Evropská výzkumná rada podpořila projekt docenta Daniela Kráľe z MFF UK „Classes of combin – from structure to algorithms“ celkovou částkou 849 000 eur. Udělení grantu bylo v těchto podpisem v bruselském sídle rady. Mohl byste nám přiblížit, pane docente Králi,  čím se Váš grant zabývá? Zabývám se částí kombinatoriky zvanou teorie grafů, což je disciplína na pomezí matematiky metody, algoritmy a datové struktury by mohly najít uplatnění v některých běžně používanýc řídké struktury může být mapa měst, která jsou spojena silnicemi, a já vím, jak dlouho mi V takovém případě je přibližně počet silnic podobný počtu měst. Husté struktury si můžete mapu, kde by každé dvě města byla spojena nějakým tunelem a počet silnic by pak byl výrazn V tu chvíli ona mapa vypadá úplně jinak. Při pohledu z dálky na husté objekty se pak snaží vzor a pomocí něj takový objekt rozložit na menší kusy, se kterými jsme schopni dále praco O grant jste žádal v Bruselu, co Vás k tomu vedlo? Jsem přesvědčen, že by náš výzkum získal podporu i v rámci českého grantového systému, ale nebylo možné jej podpořit v takovém měřítku. Grantový systém v Čechách je poměrně dobře na nejsou v něm prostředky na projekty tohoto řádu. Co se týká absolutních čísel, tak podpora výzkumu vůči HDP není vysoká. Systém rozdělování prostředků zejména pomocí GAČRu ale fungu dobře a srovnatelně jako systém např. v USA. Samozřejmě, pokud by se přidalo peněz, udělal Pokud se ubírají, udělá se méně. Grant je naplánovaný od počátku prosince na 60 měsíců. Už víte, kdo se bude podílet na výz Mělo by se jednat o velmi dynamický tým, v němž se zahraniční studenti a postdoktorandi bu po šesti měsících nebo po roce. Následovně se vrátí na domovskou univerzitu anebo, jak je postdoktorandů, získají na jiné univerzitě trvalou pozici. Předpokládám, že věkový průměr kolem 27 let. Stabilní jádro týmu bych pak chtěl vytvořit se zaměstnanci MFF UK dr. Dvořákem, dr. Pangrá Šámalem. Prvním postdoktorandem, který začne od počátku prosince pracovat v Praze je Dr. C Získal titul Ph.D. na univerzitě v Cambridge a osobně jsem ho poznal na univerzitě ve Warw kolegu bych rád vybral na základě konkurzu, který zveřejníme v celosvětovém mailinglistu o pozicích. Tým bude doplněn o české studenty, především doktorandy, ale také studenty pregr že budeme úspěšní s půlročními a ročními stážemi pro zahraniční studenty. Předpokládáte, že by někteří ze zahraničních spolupracovníků mohli zůstat na MFF? Postdoktorandi na Univerzitě Karlově asi nezůstanou, což ovšem nesouvisí s Karlovou univer je běžný model, že student někde získá Ph.D. a následovně odejde na rok nebo dva na jinou pak na další a teprve poté získá na jiné univerzitě trvalé místo. Je velmi netypické, že b postdoktorandem a pak na stejné univerzitě zůstal. Dalším důvodem, proč pravděpodobně nebu tady zůstat, je samozřejmě také otázka uplatnění zahraničního vědce na Karlově univerzitě s výukou, která probíhá typicky v češtině, což může působit komplikace. Jak se Vám daří časově zvládat rozsáhlý výzkum s výukou? Dosud jsem působil na výzkumném centru Institut Teoretické Informatiky, které je primárně výzkum. Takže můj podíl na výuce byl nižší než u jiných kolegů. Výuku základních a výběrov necítím jako omezení, ale jako prostředek, jak být v kontaktu se studenty. Samozřejmě, pok třeba dvacet hodin týdně, tak mi nezbyde čas na jiné aktivity, ale na druhou stranu k univ kromě výzkumu akademičtí pracovníci přednáší, pořádají semináře, cvičení a vedou studentsk Věnujete se popularizaci informatiky na středních školách a působíte v Ústřední komisi Mat olympiády. Mají nastupující studenti prvního ročníku zkreslené představy o tom, co se budo fakultě? O matematice a informatice jsou představy středoškolské mládeže i laické veřejnosti občas Například v informatice je MFF zaměřena na programování, zatímco střední školy se orientuj na používání programů. V prvních ročnících je hodně studentů, kteří jsou překvapeni tím, c očekává. Propagace, které se věnuji, jim přibližuje vysokoškolskou matematiku a informatik hodně studentům pomůže si vytvořit představu, co se od nich na MFF bude očekávat. Děkuji za rozhovor P.K.