Studenti UK v Domově Sue Ryder ****************************************************************************************** * Studenti UK v Domově Sue Ryder ****************************************************************************************** Dobrovolnická činnost v Domově Sue Ryder má již svou tradici. Dobrovolníci pro tuto organi dokonce dříve, než začal fungovat samotný domov pro seniory v Praze-Michli, a to v dobroči Mezi těmi, kteří sem docházejí pravidelně pomáhat bez nároku na honorář, je i několik stud Karlovy. Renata Kolářová studuje posledním rokem psychologii na FF UK. Dobrovolnicí je už od 16 let ji totiž vždy zajímala. Díky tomu si vyzkoušela různé formy práce s klienty a zjistila, že seniory. Když v Domově Sue Ryder hledali koordinátora dobrovolníků, nezaváhala a přihlásil Náplní práce koordinátora je vyhledávat, vybírat, vzdělávat a průběžně vést dobrovolníky a různá dobrovolnická setkání. Renata má v současnosti na starosti 84 dobrovolníků. Naprosto tvoří ženy, na rozdíl od jiných organizací zde ale nepřevládají studenti. Dochází sem i ma mateřské, pracující ženy i aktivní seniorky. „Což je vynikající, protože spektrum našich p opravdu široké,“ říká Renata Kolářová. Dobrovolníci pomáhají buď v obchodech, na recepci, kulturních a benefičních akcí, nebo působí v přímé péči. V přímé péči dobrovolníci pomáhaj skupinových aktivit denní stacionáře či rehabilitace nebo se věnují klientům individuálně, za konkrétními klienty a povídají si s nimi, čtou jim, doprovázejí je na procházky nebo ko jazycích. Dříve než začnou dobrovolníci s klienty pracovat, povinně absolvují dvoudenní od výcvik. Studentů Univerzity Karlovy dochází do Domova Sue Ryder pravidelně pět, další přicházejí p jednorázově. Často jsou to studenti humanitních oborů, kteří chtějí zakusit přímou péči s proč chtějí pracovat zrovna se seniory, jsou různé. Může to být intenzivní vztah s babičko nemají, a tento vztah jim teď chybí. Nebo naopak takovou osobu ve svém životě úplně postrá prostě jen dobře ve společnosti starších lidí,“ vysvětluje Renata Kolářová. V zahradě Domova Sue Ryder zleva: Renata Kolářová, Dagmar Fialová a Vladimíra Staňková V útulné restauraci michelského domova pro seniory jsme zastihli dvě studentky naší univer Staňková studuje 4. rokem český jazyk a literaturu a 2. rokem češtinu v komunikaci neslyší Dagmar Fialová navštěvuje na FHS UK navazující magisterský program zaměřující se na občans Jak jste se k dobrovolnické práci v Sue Ryder vlastně dostaly a jak dlouho tu již pracujet V. S.: S dobrovolnictvím jsem měla již předchozí D. F.: Sama jsem hledala příležitost, kde protože chodím do církve, kde je to běžná záležitPůsobím tu od letošního února na dvě hodi Zavolala mi kamarádka, která zde také dobrovolničPodíl na tom, že jsem se chtěla zapojit d věděla, že se učím znakový jazyk. Řekla mi, že v má také obor, který teď studuji. Byl tako klientka, jež se znakovým jazykem dorozumívá. Jseukázal mi, že dobrovolnictví není ve spol dříve jsem chodila jednou týdně. Nyní ale na tom oborů žádnou výjimkou a že dobrovolničit zdravotně nejlépe, proto nechodím tak často. Co je náplní vaší práce? V. S.: Moje klientka je neslyšící, takže se s ostD. F.: Chodím pomáhat do dobročinného obc jen v omezené míře.  Náplní mé práce je tedy si spřijímané oděvy. Už jsem ale absolvovala se necítila osamělá. Klientka žila i nějakou dobuv přímé péči. Nyní se vybírá vhodný klien takže občas mám problém jejímu znakování rozumět věnovat.se třeba několikrát ptát. Moje jazykové kompetence prostě ještě nejsou na takové výši. Co vám dobrovolnictví mezi seniory přináší? V. S.: Dobrý pocit. Každá nová zkušenost je pro žD. F.: Dělám dobrovolnictví pro svůj dobr starších lidí musím být například připravená na jtoho, že pomáhat druhým a být někomu či n a být celkově opatrnější a citlivější než při prádobrý pocit a sebeuspokojení. Je to zkrát jsou bezprostřednější. má dobrý pocit, ale zároveň také neziskov Jaké jsou vaše další plány po skončení školy? V. S.: Na katedře nejvíce tíhnu ke komunikačnímu,D. F.: Ráda bych u sociální oblasti zůsta pedagogickému zaměření, ale vím, že je to nesnadnpouze z Domova Sue Ryder, ale je pravda, učitelství je náročné, tady navíc musíte pracovatdo oblasti péče o lidi s mentálním postiž dětmi. Ale v oboru bych chtěla zůstat, stejně jakčasem objeví zcela jiná nezisková oblast, spolužáků, kteří tento obor vystudovali. Už teď dZkrátka je to otevřené. V současné době m jedné dívce s kochleárním implantátem. oblasti, ale člověk nikdy neví, kde zakot (Lucie Kettnerová)