HUDEBNÍ LADĚNÍ POPULÁRNĚ ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Pro koho? Pro každého, kdo si všiml, že černé klávesy na piáně nejsou mezi bílými rozloženy tak úpln Pro každého, kdo připouští, že i teorie hudby může být zajímavá Jak? Zvukem i obrazem (Multimedia Flash). Je toho ani ne 70 MB, trvá to asi 80 minut a má to ov kapitolách i jemný posuv v rámci kapitoly. O čem to je? Tato pomůcka názorně vysvětluje, a to i pro úplné hudební laiky, základní hudební pojmy, k jeho čtyři atributy (výška, hlasitost, doba trvání, barva) z hlediska hudby i fyziky, inte na piánové klávesnici stočené dokolečka jako úhel mezi klávesami), alikvotní tóny (pomůže cinknutí zvonečku), rozsah slyšitelnosti (o kolik by se musela protáhnout klávesnice piána všechno slyšitelné – a o moc to není!), jak vzniká durový kvintakord (pomůžou nám Ovčáci, alikvótními tóny, čtveráci!), co je velký a malý celý tón (9/8, 10/9 – a každý zde uvidí i rozdíl mezi nimi na vlastní oči i uši), a konečně co to je a jak vzniká hudební ladění v n pojetí a proč je jich tolik (a že to není zbytečný luxus, to zjistí každý, když si v pořad známé skladby v různých laděních, z nichž jedno je záměrně vybráno nevhodně). Genese Celý pořad vznikl na základě projektu FRVŠ 2742/2003 „Akustická demonstrace systémů hudebn spolupráci s Výzkumným záměrem MSM 111100008 1.LF UK Praha. Proč? Hudební akustika je vděčné pole pro multimediální projekty. Spojení obrazu se zvukem leží podstatě probírané problematiky a není zde tedy nic, co by bylo nutno doplňovat uměle, zve je objektem, který je probírán; mluvený výklad tedy není jediným využitím audiotechniky. N obrazem pomáhá tam, kde sluch studentův není (ještě) dost vycvičen. Je ovšem pravda, že to pravý multimediální program, protože nemá zabudovanou interakci. Ale není všem dnům konec. A co dál? V rámci grantů i mimo ně vznikly ještě další věci, jako zvukový záznam vybraných intervalů centů, ukázka rovnoměrného dělení oktávy na jiný počet dílů než klasických 12 (konkrétně n 36) a zejména ukázky známých skladeb v různých laděních: čtyři profesionálně nahrané klasi skladby (Bach, Mozart, Haendel, Chopin) byly dodatečně podloženy laděním temperovaným, při různých tóninách i některými nerovnoměrně temperovanými středověkými laděními. Konečně jso všechny tóny od fes do his ve třech přirozených laděních (Aristoxenes, Delezenne, Ptolemai pythagorejském a v ladění temperovaném, s uvedenou přesnou frekvencí. Toto vše je (zdarma) vyžádání u autora. jan.obdrzalek@mff.cuni.cz [ URL "mailto:jan.obdrzalek@mff.cuni.cz"]