Nultý ročník, C-Ž-vák a kritické myšlení v rozhovoru s Jitkou Štěpánkovou ****************************************************************************************** * Nultý ročník, C-Ž-vák a kritické myšlení v rozhovoru s Jitkou Štěpánkovou ****************************************************************************************** My, kteří jsme, jak se říká, ze staré školy, některým dnešním věcem moc nerozumíme. Možná pojmům, které máme zažité, dala nová doba jiný obsah a my si toho nevšimli. Nultý ročník, vysoké školy pro nepřijaté uchazeče, měl tehdy, kdysi, tenkrát, jiný statut a jiný smysl n proto, že mi Mgr. Jitka Štěpánková, vedoucí studijního oddělení Fakulty humanitních studií Karlovy, velkoryse odpustí to šmodrchání pojmů s úplně jinými nultými ročníky, než vlastně Na webových stránkách Fakulty humanitních studií UK jsou vypsány termíMgr. Jitka Štěpánkov uchazeče do programu První šance. Teď jsem ale zapochybovala, protože tady na nástěnce mát program nazvaný Druhá šance. Taky si myslím, že pro nepřijaté studenty je to vlastně už „d šance,“ protože tou „první“ byly jejich neúspěšné přijímačky v řádném termínu. Nebo se mýl Takže jak to je? Možná je zavádějící, že to je nazváno První šance, leč je to první „studijní šance.“ Progr Druhá šance je pro naše řádné studenty, kteří dostali první studijní šanci, ale v rámci st se jim něco nepovedlo, takže pro ně je pak „druhá šance“ přímo při studiu. Těm, kterým se nepovedl začátek, první krok, tedy přijímací zkoušky, těm dáme jakoby „první šanci“ si stu nějak ozkoušet a zjistit, jestli obor, do kterého se hlásí, jim vyhovuje. Aha, takže to jsou dva různé programy? Ano, na fakultě máme asi sedm různých programů Celoživotního vzdělávání, leč pouze dva z n „šance.“ Takže teď už v tom mám pořádek, děkuji za objasnění. Jaké jsou tedy podrobnosti programu P Program První šance je určen pro neúspěšné uchazeče o studium na Fakultě humanitních studi pouze pro bakalářské studium; v tuto chvíli v akademickém roce 2010/2011 zcela kopíruje 1. bakalářského studia, do kterého se tito posluchači nedostali. Je přístupný pro uchazeče, k do prezenční i do kombinované formy studia, a není ovlivněn tím, jakého výsledku při přijí dosáhli, jestli se úplně nepovedlo nebo byli těsně, jak se říká, „pod čarou,“ a zároveň ne podali žádost o přezkum přijímacího řízení. Pro nás je to neúspěšný uchazeč a víc neřešíme přijímací zkoušce prokázal či neprokázal své schopnosti. Co je cílem tohoto programu? Cílem programu je těmto neúspěšným uchazečům nabídnout, aby si studium zkusili, ačkoliv se nedostali. Vlastně to znamená neztrácet zbytečně další rok čekáním na další přijímací zkou začínali o rok později. Zaplatí, vyzkouší si rok studia a když zjistí, že to je to, co ve a když další rok udělají přijímací zkoušky a budou přijati, veškeré atestace, které v rámc udělají za 1 nebo za 2 nebo za zápočet, který není klasifikován, jim budou do řádného stud ve chvíli, kdy splní celý rok programu za 1 nebo za 2, tak, čistě teoreticky, po přijetí m během dvou let, protože mohou rovnou začít studovat povinnosti druhého ročníku. Jak je vypracována struktura ročního programu První šance? Tak, aby podporovala celkové zl všeobecných znalostí nebo je směřována k tomu, aby jeho účastníci úspěšně složili přijímac řádného studia, tedy aby byla co největší šance, že skutečně budou přijati? To jsou dvě rů Ano, to jsou dvě různé věci. Na přípravu uchazeče na úspěšné složení přijímacího řízení má celoživotního vzdělávání nazvaný Příprava na přijímací zkoušku, kde se pracuje pouze s tex dělají své překlady doma a nám je posílají k hodnocení. Je celkově distanční, neprobíhá žá výuka a všechno se děje prostřednictvím programu MOODLE. Uchazeči zde odevzdávají svoje re pokusy o překlady, ty se zde opraví a potom se jim do stejného prostředí napíše hodnocení. uvedeny konkrétní chyby daného překladu a rady, na co si dávat při překládání pozor. Poslu poznají, co se vlastně v překladu hodnotí, protože mnohdy uchazeči překládají velmi volně někdy naopak velmi strojeně až otrocky, takže ve chvíli, kdy chcete pracovat s textem, tak vám k ničemu. Zde se tedy učí dovednost práce s textem a překladu, která se ale v rámci st ve výběrových kurzech. To ale nemá s programem celoživotního vzdělávání První šance vůbec První šance opravdu jen poskytuje možnost ozkoušet si celý 1. ročník, tedy to, co by je če že by k nám byli přijati. Takže návaznost programu První šance je pouze směrem k budoucímu studiu - v případě, že sp počet kreditů v odpovídající stupnici hodnocení a budou přijati, pokračují rovnou ve druhé neztratí rok. Návaznost k předchozímu přijímacímu řízení není opravdu žádná? Absolvování První šance není nijak provázáno s tím, jestli v případě, že všechny povinnost splní, budou přijati nebo zvýhodněni u přijímacích zkoušek. Návaznost na přijímací řízení volitelných kurzech, kdy jim poradíme, že třeba problém, proč konkrétní uchazeč nebyl přij neznalosti ať už cizího nebo i českého jazyka anebo v neznalosti práce s odborným textem, mu, že si může třeba v rámci volitelných kurů zapsat práci s textem, práci v překladových interpretační kurzy a další předměty, aby si tuto dovednost zlepšil. Ale povinná struktura neodkazuje. Povinné jsou dvě zkoušky z jazyka (z angličtiny, němčiny nebo francouzštiny), si posluchač vybere, ale ty nijak neodkazují k tomu, co se pak testuje u přijímacích zkouš První šance má vlastně studenta dovést k nástupu do 2. ročníku bakalářského studia. Co kdy kreditů nezíská? A navíc je to smluvní vztah; za 14 000,- Kč, které tento dvousemestrální student nárok na dobrou přípravu. A když neuspěje u přijímacích zkoušek? Škola, tedy Fakul studií, by asi měla ručit za to, že zlepší jeho znalosti tak, aby měl co nejlepší šanci us student bránit? „.. já jsem investoval peníze, byl jsem vaším posluchačem, a tímto způsobe garantovali úspěšnost přijetí na fakultu...“, kterou po absolvování určitě očekává. Ani v distančním přípravném programu na přijímačky ani v První šanci negarantujeme přijetí závisí na výkonu uchazeče u přijímacích zkoušek, jestli zrovna má či nemá den a jak má vyc práce s textem v cizím jazyce. Takže ačkoli říkáme, že program je splněn, pokud má 50 kred všechny kurzy, které jsou v jeho struktuře pevně dané, tak ve chvíli, kdy se stane, že neu tři zkoušky, nebo se mu některá nepovede na jedničku a dvojku, která je uznatelná, nemá to na uznání povinností po přijetí a zároveň to nemá žádný vliv na přijímací, případně ani na Stejně jako například pokud člověk studuje u nás a studium ukončí a poté k nám znovu hlásí se ať už o bod, o dva, o pět, tak jeho předchozí studium vůbec nemá vliv na rozhodnutí o p přezkumu. U přijímacího řízení opravdu hodnotíme pouze výsledek u zkoušky a ten je buď poz negativní podle toho, kolik uchazečů se přihlásí a jak dobře zkouška pro něj dopadne. Co s programů celoživotního vzdělávání, je pro něj jeho soukromý přípravný nebo zájmový kurz - vyzkoušet nebo rozšířit nějaké znalosti. My mu tu možnost poskytneme, ale nezaručujeme, že odejde s tím, že tu dovednost má. Řekla jste, že smlouva, kterou s uchazečem uzavíráte, nezakládá právo na odvolání. Student nebo možnost se odvolat proti nepřijetí? Ve chvíli, kdy neudělá přijímací zkoušky, může požádat o přezkumní rozhodnutí, což vychází přijímacího řízení UK a zákona o VŠ. Při přezkumu se hodnotí, jak zkouška probíhala, leč t na přípravný kurz, na rozhodnutí pana děkana nemá žádný vliv, protože v rámci přijímacího nezohledňujeme, takže pak ani v přezkumu už tuto skutečnost nemůžeme zohlednit. Ústav jazykové a odborné přípravy UK pořádá různé přípravné kurzy s víc jak devadesátiproc přijetí po jejich absolvování. U nich navíc, na rozdíl od vás, neztrácejí statut studenta, přijati do studia na vysoké škole, a požívají výhod sociální, zdravotní a stipendijní podp studentských výhod, což u vás není. Když bych oba programy měla poměřit z obou těchto hled si jako student-uchazeč vyberu tohle. Proč bych se tedy měla přihlásit zrovna do programu Přesvědčte mě, prosím. Pokud to budeme poměřovat hlediskem cena – výkon, vždycky si musíme položit otázku, co uch očekává. Jestli očekává, že bude mít studentské výhody a připraví se na přijímací zkoušku si chce zlepšit nějaké dovednosti a ušetřit rok času, který by na škole chtěl asi strávit, hlásil, ale zkouška se mu nepovedla, a navíc jestli si chce opravdu ozkoušet, že fakulta, hlásil, je ta, kterou v životě a ve studiu hledá . Zdá se mi to v dnešní době docela jako luxus - studovat si jen tak na zkoušku, pro zábavu záruk. Nekritizuji, jen uvažuji, kdybych byla v situaci, kdy nemůžu očekávat pomoc a podpo rok studia, kdy pak může být vlastně „nic, prázdno,“ ale také nemusí, je to v zásadě risk. Program, který nabízíme, nám umožňuje organizovat vysokoškolský zákon. Vysokoškolský zákon vypisovat nějaké programy Celoživotního vzdělávání, s tím, že ze zákona jeho frekventant n statut studenta, na daňové odpočty, zdravotní pojištění, studentské výhody a všechny ostat ke statutu studenta vážou. Zároveň tím, že je to člověk „C-Ž-vák“ a fakulta ho vzdělává, n matriky studentů a nedostává na něj žádné finanční prostředky, takže je to opravdu smluvní poskytneme těchto pět, deset, dvanáct kurzů, ve kterých se můžete naučit to a to, a je na naložíte. Stejně jako když si zaplatíte jazykový kurz v jazykové škole, předpokládám, že v nezaručí, že když od nich odejdete, budete plynně mluvit a dokonale rozumět, pokud sám se něco dělat. Opravdu nemáme ten Norimberský trychtýř, abychom studentům vědomosti nalili do sami nepracují. První šanci organizujete už poněkolikáté. Kolik se vám hlásí studentů? Na akademický rok, který nás čeká, jich ke dnešku máme 30, vloni jsme měli velký nárůst, 7 v letech před tím to bylo přibližně kolem 30 zájemců. Je pravda, že v loňském roce jsme na výraznou propagační akci, která v předchozích letech nebyla, letos jsem propagaci pojali t máme třeba nový facebookový profil, snažíme se s uchazeči komunikovat i jinými, než standa a v tuhle chvíli jich očekáváme ještě asi dalších 10, tedy do 40. Po loňské zkušenosti jsm maximum je 100 lidí v programu, ale myslím, že k tomu se asi nedostaneme. Určitě se jejich znalosti a dovednosti zlepší, takže mají rozhodně lepší vyhlídky a lepší na úspěšné složení přijímacích zkoušek a zároveň už mají napracován celý první ročník. Jak přijetí po absolvování kurzu První šance? Tohle nedokážu úplně přesně říct, protože jediná statistika, kterou jsme si dělali, byla v přípravného kurzu, kde nás zajímalo, „jak se zlepší moje úspěšnost, pokud si zaplatím příp Úspěšnost uchazečů, kteří se nám přihlásili do přípravného kurzu na práci s textem, byla v kteří kurzem neprošli. Ale jak v programu První šance nepřipravujeme na přijímačky, mnohdy lidé odpadnou, ale spíš proto, že zjistí, že to opravdu nebylo ono, co chtějí studovat, ne zvolený obor představovali úplně jinak nebo si uvědomili, co vlastně znamená studovat na v být na Fakultě humanitních studií, kde je koncept studia hodně liberální. Zkrátka přijdou vůbec nechtěli jít a že už s námi nikdy nechtějí mít společného... (smích)... Takže nedoká úplně relevantní údaje o tom, jestli ti, kteří k nám chodí, jsou poté úspěšnější u zkoušek Stalo se vám, že člověk, který prošel kurzem První šance a byl přijat do řádného studia, s průběhu jednoho dvou let neosvědčil? Ano, to se nám stalo, na druhou stranu už máme absolventy, kteří na začátku prošli tímto p byli přijati, hůře či lépe se potýkali se studiem, a máme i ty, kteří prošli První šancí a magisterských oborech. Ale v počtu 30 se to velmi obtížně statisticky hodnotí, protože kaž z nějakého důvodu propadne, vám výrazně pohne s procenty. Co se u uchazeče posuzuje jako lepší předpoklady pro studium, jestli logické myšlení, scho vlastní názor, přicházet s novým náhledem nebo interpretací různých textů nebo historickýc je pro vás cennější nebo rozhodující, zda ho přijmout či nikoli? Já to vezmu spíš z druhé, absolventské strany. Deviza, kterou si z Fakulty humanitních stu odnáší, je schopnost kritického nahlížení na věc. Ačkoliv tu nemáme kurz kritického myšlen jak je program v humanitních vědách postaven opravdu velmi široce, a kromě 13 velkých povi ve studiu musí udělat, si zde všechno ostatní může vybrat a ochutnává tak z různých oborů, některý, ve kterém se více profiluje. Pozná různé diskurzy a různé náhledy a odchází s tím jedna objektivní pravda na každý problém. Ale základní dovednost, která studenta studiem p potřebuje a bez níž se neobejde, je opravdu schopnost číst a psát. Většinou studentům zaru my vás tu naučíme číst a psát v tom smyslu, že budete schopni přečíst odborný text, zaujmo stanovisko, komparovat, a z toho, co si přečtete a získáte, budete sami schopni napsat dal ve kterém bude zřejmý nějaký postoj. Nemyslím si, že jsme škola, kde se musí memorovat let především o to, aby si student uvědomoval nějaké souvislosti, ukotvení, byl schopen uzávor postavit se před ní a nějak se k ní vyjádřit a vztáhnout. Pěstování schopnosti kritického náhledu a kritického myšlení navozuje atmosféru jistého od přehodnocování, může vést až ke skepticizmu nebo negativizmu. Kdysi tady běžela skvělá čer Kurz negativního myšlení, takže když si pohrajeme s touto myšlenku, u vás je to kurz pozit negativního myšlení nebo je to rozum, jako čistá kategorie sama o sobě bez těchto přívlast To je na mě až příliš filozofická otázka, navíc velmi záleží na diskurzu, který si u nás s čemu se chce věnovat a jak k tomu učitelé v jednotlivých kurzech a seminářích přistupují. si odsud absolvent odnese, je důležitá v tom, že je schopen mít určitý odstup, věc si vůbe nahlížet na ni z různých úhlů, že je schopen porovnávat různé směry a nějak se k tomu všem nepřijímat automaticky něco jako objektivní nebo jedinou pravdu. A co když jsem uchazeč s přirozeně kritickým pohledem na věci, tedy i na Fakultu humanitní koncept studia je neobyčejně liberální a já nevím úplně přesně, co si zvolit, chtěl bych t fakulta mě zajímá, ale nejsem si tím tak úplně jistý. Jakou radu nebo doporučení mi dáte? Určitě je dobré položit si otázku, co vlastně chci dělat, jestli mě humanitní vědy zajímaj je chci zkusit na FHS. Zároveň je třeba znovu upozornit, že koncept studia u nás je postav liberálního studia, takže nikdo vám tu nebude říkat, co máte přesně který semestr dělat, n rozvrh nebo povinný studijní plán, ale řekne vám: zde máte velkou škálu kurzů a je na vás, vyberete a jak si studium uděláte. Je tu opravdu velká svoboda, ale spolu s ní klademe vel zodpovědnost, kterou někteří studenti neunesou. Pokud si na obě tyto otázky odpovíte pozit zkusit něco v humanitních vědách, chci zjistit, jestli je to opravdu to, o co mám zájem, a nějak naložit se svou svobodou a věřím, že mám zodpovědnost a vůli, abych tvrdě studoval, přijít k nám. A pokud stále ještě váhám, mohu přijet na Letní školu, kterou Fakulta humani pořádá od 20. do 22. září pro přijaté a zapsané C-Ž-váky, kde se celé studium představí, ř tady čeká, jak se zde učí a představí se základní povinné zkoušky, které jsou v šesti zákl Pak už je to opravdu jen na mém vlastním finálním rozhodnutí, jestli to chci zkusit. Děkuji za rozhovor. (Marie Kohoutová) * Počet posluchačů programu CŽV v předchozích letech: rok zapsaní studenti 2010: 33 2009: 70 2008: 32 2007: 28 2006: 21 2005: 27 2004: 49 2003: 52 2002: 17