5. září 2011

Nový evropský U-multirank již brzy odhalí skutečné kvality univerzit

5. 9. 2011, autor: P. K., red., rubrika: Téma

Komunikační strategie evropských univerzit se v nejbližší době zásadním způsobem změní. Jak zaznělo na sobotním zasedání asociace vysokoškolských pracovníků z oblasti komunikace, PR a marketingu EUPRIO 2011 v Praze, důvodem pro změnu současného způsobu prezentace je zpřístupnění nového multidimenzionálního U-multiranku. Projekt, jehož se účastnila i Univerzita Karlova, by do budoucna mohl ovlivnit také výši školného.

Nový multirank přinese transparentnější pohled na terciární vzdělávání než dosavadní žebříčky. Pilotní projekt, kterého se účastnila i Univerzita Karlova, byl dokončen v červnu letošního roku a počátkem roku 2012 přejde pravděpodobně do druhé fáze. Projekt nevytváří další hierarchický přehled – jeho předností je, že porovnává srovnatelné prvky. Je založen na pěti indikátorech: výuka a studium, výzkum, přenos poznatků, mezinárodní orientace a lokální angažovanost.

Multidimenzionální srovnávání umožní vládám, sponzorům, ale i budoucím studentům porovnávat vědecký potenciál, vzdělávací programy či přenos poznatků jak mezinárodně, tak i národně orientovaných univerzit.

„Budete se muset intenzivněji zajímat o to, co vaše instituce skutečně dělá,“ upozornil PR odborníky v rámci sobotní Master Class prezident Evropského střediska pro strategické řízení univerzit (ESMU) Frans Van Vught.

Oddělení komunikace na univerzitách budou po zprovoznění nového U-multiranku v daleko větší míře, než je tomu dosud, využívat schraňovaná data a informace, které univerzitu profilují, domnívá se Van Vught. Komunikace se podle jeho názoru ještě intenzivněji spojí se strategickým rozvojem institucí.

„Vlády jednotlivých států si rozmyslí, zda financovat stejný výzkum a stejné obory v různých institucích. Ranking může zvýšit konkurenci, ale můžeme rovněž očekávat, že univerzity, které se v multiranku umístí s obdobnými výsledky, budou vytvářet určitá společenství. U-multirank by mohl ovlivnit také výši školného,“ uvedl Frans Van Vught pro I-Forum.


U-Multirank umožňuje uživateli při porovnávání zadat vlastní výběr institucí a kritérií (ukázka zde).

Letošní konference asociace EUPRIO (www.euprio.org) se věnovala tématu „How to communicate knowledge transfer from research to practice“. Zúčastnilo se jí přibližně 250 registrovaných účastníků z více než 30 zemí a mezi významnými osobnostmi, které ve dnech 1.–4. září přednášely v prostorách ČVUT, nechyběl ředitel komunikace CERN James Gillies nebo ředitel Evropské výzkumné rady (ERC) Massimo Gaudina.


Asociace EUPRIO sdružuje pracovníky PR a marketingu evropských univerzit a institucí, které se zaměřují na vzdělávání a popularizaci vědy a výzkumu. Mezi její české členy patří ČVUT, Univerzita Pardubice, Univerzita Palackého v Olomouci a Masarykova univerzita v Brně.






Velikost písma A A A

Nahoru
Tisk PDF verzeTextová verze

© 2012 Univerzita Karlova
Ochranná známka
Kontakty

REDAKCE
E-mail: forum@cuni.cz
Tel.: 224 491 394
Ovocný trh 3-5, 116 36 Praha 1


ISSN 1214-5726     Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.