21. března 2012
Nová studie o vysokém školství ve Finsku
21. 3. 2012; autor: PedF UK, rubrika: Věda na UK
Pracovníci Střediska vzdělávací politiky Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praze (dále SVP PedF UK) dokončili v prosinci 2011 studii Vysoké školství ve Finsku. Studie je první z řady připravovaných materiálů, jejichž cílem je porovnat, jak v některých evropských zemích konkrétně probíhá vývoj vysokých škol, především jejich expanze a diverzifikace, a jak se přistupuje k řešení klíčových problémů.
Jako první bylo zvoleno Finsko, které postavilo svůj společenský a ekonomický rozvoj na vzdělání, založilo restrukturalizaci ekonomiky na nových odvětvích a vysoké školy považuje za podstatný prvek národního i regionálního systému inovací.
Studie nejprve zasazuje vývoj finského vysokého školství i vzdělávací politiky do širšího kontextu především ekonomického vývoje země. V druhé části sleduje, jak se postupně vytvářela dnešní binární struktura finského vysokého školství, rozlišující tradiční univerzity a vysoké odborné školy (polytechniky), jak nové podmínky globalizace a internacionalizace proměnily postavení vysokých škol a jak se postupně formulovaly cíle dlouhodobé strategie. Třetí část popisuje vysokoškolský systém z hlediska přístupu a participace, organizace a průběhu studia a také zaměstnatelnosti a uplatnění absolventů. Studie se dále zaměřuje na některé činnosti vysokých škol (řízení, financování, evaluace a monitorování kvality, věda a výzkum a podpora excelence). Závěr studie shrnuje výsledky analýzy finského vysokého školství a snaží se odpovědět na otázku, co můžeme z finské zkušenosti vyvodit pro nás.
Ve studii jsou využity jak materiály finského ministerstva školství a kultury, tak národní i mezinárodní srovnávací studie (zpracované především v rámci různých mezinárodních projektů OECD). Uplatňují se v ní také výsledky výzkumu zaměstnatelnosti absolventů Reflex, na němž se SVP PedF UK podílelo.
Jan Kovařovic a Jan Koucký – Vysoké školství ve Finsku. SVP PedF UK, Praha 2011