Petra Kopplova • foto: red., V.H. • 9. srpna 2013

Je každodenní cestování racionální?

Za hodinu se hlemýžď zahradní posune o 5 metrů. Přibližně stejnou dobu tráví denně přemísťováním miliony lidí, ať už se jedná o cesty do práce, na nákupy, za zábavou, či domů. Co ovlivňuje volbu dopravního prostředku, ve kterém trávíme většinou uzavřeni více než 4000 vteřin denně? Odpověď na otázku předkládá v publikaci Cesty městem socioložka Mgr. Markéta Braun Kohlová, PhD.

Vysvětlení volby dopravního prostředku je velmi komplexní problém. Podle autorky by většina lidí za stejných podmínek zvolila dopravní prostředek, s nímž je cesta levnější a trvá kratší dobu. Tuto skutečnost mohou využít především správní orgány a provozovatelé hromadné dopravy, budou-li chtít její vhodnou nabídkou a regulací silniční dopravy zlepšit podmínky pro život ve městech.

Obdobně jako v zahraničí se i u českého obyvatelstva významně liší chování lidí bydlících v centrálních částech měst a na jejich okraji. Konzistentní životní styl počítající s využitím automobilu jako dominantního dopravního prostředku nehledě na nabídku alternativních způsobů dopravy je hlavním důvodem, proč část lidí v suburbálních oblastech častěji jezdí autem. Chování lidí v tomto případě tedy neomezuje nižší nabídka hromadné dopravy.

Jmenovaná sociologická publikace může sloužit jako případová studie studentům sociologie, sociální geografie či environmentalistům, ale i dopravním inženýrům. Empirické dotazníkové šetření, z něhož závěry vycházejí, probíhalo ve vybraných českých městech, včetně Prahy, a data byla analyzována pomocí modelu diskrétní volby. „Doufám, že vzbudím diskusi o faktorech, které ve výsledku ovlivňují budoucí vývoj českých měst,“ dodává autorka knihy, jejímž základem byla disertační práce.



Prezentace Markéty Braun Kohlové z Cyklu přednášek Super Solidam Petram




















Velikost písma A A A

Nahoru
Tisk PDF verzeTextová verze

© 2012 Univerzita Karlova
Ochranná známka
Kontakty

REDAKCE
E-mail: forum@cuni.cz
Tel.: 224 491 394
Ovocný trh 3-5, 116 36 Praha 1


ISSN 1214-5726     Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.